Sebahagian masyarakat
kita mempunyai pemikiran yang baik atau sekurang-sekurangnya menginginkan
kebaikan daripada setiap amalan yang dilakukan. Hal ini merupakan suatu petanda
positif sebagai asas untuk mendorong diri menjadi insan yang sentiasa memberi
manfaat kepada makhluk Allah azza wa jalla yang lain. Ia juga menjadi bukti
bahawa individu tersebut sudah mendapat ‘tolakan’ ke arah jatidiri seorang
Muslim yang sejati.
Sungguhpun begitu, amat malang buat sebahagian kita yang beramal atau berbuat kebajikan dengan harapan amalannya tersebut beroleh pahala daripada Allah azza wa jalla, namun hasil yang dituainya hanyalah layak umpama debu-debu yang berterbangan. Mengapakah semua ini berlaku dan apakah puncanya? Oleh sebab itu, setiap amalan perlulah didasari oleh ilmu dan bukan ikut-ikutan.
Sungguhpun begitu, amat malang buat sebahagian kita yang beramal atau berbuat kebajikan dengan harapan amalannya tersebut beroleh pahala daripada Allah azza wa jalla, namun hasil yang dituainya hanyalah layak umpama debu-debu yang berterbangan. Mengapakah semua ini berlaku dan apakah puncanya? Oleh sebab itu, setiap amalan perlulah didasari oleh ilmu dan bukan ikut-ikutan.
HARAPKAN PAHALA,
DOSA PULA YANG MENIMPA
Cuba anda fikirkan
sejenak, pernahkah anda berada pada situasi di mana bacaan al-Quran sedang
diperdengarkan sama ada melalui corong-corong radio, CD, kaset atau sebagainya
semasa sedang memandu atau bersantai di rumah bersama-sama ahli keluarga? Atau
pernahkah anda melihat sahabat atau orang lain yang anda tidak kenali berada
pada situasi berkenaan? Bukankah perbuatan tersebut baik atau dengan kata lain
‘lebih baik’ daripada mendengar lagu-lagu yang melalaikan?.
Pandangan
yang bersandarkan prasangka merupakan jerat yang paling merbahaya buat manusia,
bahkan ia boleh menjerumuskan seseorang kepada dosa. Ia sebagaimana firman
Allah azza wa jalla dalam surah al-Hujurat ayat 12:
Terjemahannya: “Wahai orang-orang yang beriman! jauhilah
kebanyakan daripada sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang
dilarang) kerana Sesungguhnya sebahagian daripada sangkaan itu adalah dosa;
dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; dan
janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya Yang lain. Adakah seseorang daripada
kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (jika demikian keadaan
mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadaNya. (oleh itu, patuhilah
larangan-larangan yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah;
Sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha Mengasihani”.
Oleh kerana itu, Allah
azza wa jalla sudah menetapkan peraturan kehidupan ini yang kesemuanya
dititipkan di dalam al-Quran yang mulia. Peraturan tersebut diperkuatkan lagi
dengan kehadiran utusannya iaitu Muhammad ibn Abdullah Sallallahu Alayh wa
Sallam yang bertindak sebagai pemberi peringatan dan pengkhabar berita gembira.
Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam pernah berpesan:
إياكم والظنَّ فإنَّ الظنَّ أكذبُ الحديثِ ، ولا
تحَسَّسُوا ، ولا تجَسَّسُوا
Terjemahannya:
“Berhati-hatilah kamu dengan prasangka (yang dilarang), sesungguhnya prasangka
tersebut seburuk-buruk perkataan, (oleh itu) janganlah kamu berprasangka dan
janganlah kamu mengintip (keburukan orang lain).
Berbalik kepada isu
yang dibangkitkan pada permulaan tadi, ramai dalam kalangan kita yang menyangka
bahawa perbuatan tersebut merupakan tuntutan agama. Sebaliknya, jika
diperhatikan kepada perbuatan, perkataan dan pengakuan Nabi Sallallahu Alayh wa
Sallam tiada suatu hadith pun yang diriwayatkan oleh para sahabat tentang
perbuatan seumpama itu. Walhal merekalah (para sahabat) yang paling rapat
dengan Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam dan sangat prihatin terhadap al-Quran.
Pernah diceritakan tentang kisah Umar ibn al-Khattab yang
meminta Abu Musa al-Ash’ari menceritakan tentang Allah azza wa jalla. Lalu Abu
Musa al-Ash’ari membacakan ayat-ayat al-Quran sedang Umar ibn al-Khattab dan
para sahabat yang lain mendengar dan menghayatinya[1]. Kisah ini jelas menggambarkan
suasana tenang dan fokus para sahabat apabila ayat al-Quran dibacakan. Ia
merupakan hasil kefahaman yang mendalam hasil didikan Nabi Sallallahu Alayh wa
Sallam tentang wahyu Allah azza wa jalla dalam surah al-A’raf ayat 204:
وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُواْ لَهُ وَأَنصِتُواْ
لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ
Terjemahannya:
“Dan apabila Al-Quran itu dibacakan, maka dengarlah, serta diamlah (dengan
sebulat-bulat ingatan untuk mendengarnya), supaya kamu beroleh rahmat”.
Berpandukan tafsir
al-Quran al-Azim, kewajipan mendengar dengan taat dan arahan tidak berbicara
(diam) tersebut hanyalah ketika sedang menunaikan solat dan ketika khutbah
Jumaat[2]. Namun, berlainan pula
halnya dengan individu yang sengaja memasang bacaan al-Quran dalam keadaan manusia
sedang leka dengan urusan dunianya atau dengan ayat mudahnya ‘memaksa
masyarakat mendengarnya’. Perbuatan ini memungkinkan individu tersebut
beroleh dosa, bahkan tambah memburukkan keadaan ialah beliau turut melibatkan
sama masyarakat yang lalai daripada mendengarnya mendapat dosa. Fenomena
sebegini sudah pun berlaku pada zaman Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam,
sehinggakan Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam membuat pengaduan kepada Allah azza
wa jalla.
Terjemahannya: “Dan berkatalah Nabi Muhammad Sallallahu
Alayh wa Sallam: "Wahai Tuhanku Sesungguhnya kaumku telah menjadikan
Al-Quran ini satu perlembagaan yang ditinggalkan, tidak dipakai".
Lantas Allah azza wa
jalla menjawab sebagai Tasliyah (menghiburkan hati) kepada Nabi Sallallahu
Alayh wa Sallam:
Terjemahannya: “Dan Demikianlah Kami jadikan bagi
tiap-tiap Nabi, (mempunyai) musuh dalam kalangan orang-orang yang berdosa;
dan cukuplah Tuhanmu (Wahai Muhammad) menjadi pemimpin (ke jalan mengalahkan
mereka) serta menjadi Penolong (bagimu terhadap mereka)”.
Justeru, perbuatan
mengabaikan daripada mendengar bacaan al-Qur’an dan meneliti maksudnya
merupakan maksiat kepada Allah azza wa jalla. Sewajarnya pihak masjid, surau
atau agensi-agensi yang berkaitan tidak memasang bacaan ayat al-Quran bukan
pada waktu yang sesuai. Ditakuti pahala yang kita harapkan bertukar menjadi
dosa yang mendukacitakan.
HARAPKAN BERKAT,
RUPA-RUPANYA PETANDA KIAMAT
Baru-baru ini kedengaran
seperti bakal diadakan pertandingan ‘Masjid Cemerlang’ di peringkat kebangsaan.
Atau mungkin sebahagian negeri sudah pun melaksanakan pertandingan yang
seumpama dengannya. Apa yang merunsingkan ialah antara elemen yang menjadi
penilaian panel penilai merupakan kecantikan hiasan ruang masjid. Penulis tidak
membantah mahupun menolak usaha ini secara total, kerana dasarnya memang baik
iaitu bagi mewujudkan suasana masjid yang kondusif dan aktif dalam
mempersebarluas ilmu Islam kepada masyarakat. Namun, apabila ia dijadikan
sebagai pertandingan, ditakuti pihak jawatankuasa yang terlibat akan tersalah
tafsir atau niat mereka menjadi goyah dek kerana untuk mengejar gelaran ‘Masjid
Cemerlang’. Ingatkah lagi kita kepada kisah masjid Dirar, yang dibina
betul-betul bersebelahan dengan masjid Quba’. Apakah tujuan pembinaannya oleh
golongan munafik tersebut?.
Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam pernah menceritakan
perihal umatnya pada akhir zaman yang bakal bermegah-megah dalam mendirikan masjid
yang cantik[3].
Malah perbuatan tersebut dikaitkan dengan pula antara tanda-tanda hadirnya
Kiamat. Bahkan Ibn Abbas memperincikan lagi perbuatan sebilangan dalam
kalangan kita yang asyik sibuk memperhiaskan dinding-dinding masjid dengan
ukiran, gambar, jam, warna-warna yang menawan dan sebagainya melalui katanya: “Sungguh
kamu akan memperindah dan menghiasinya (masjid) sebagaimana orang-orang Yahudi
dan Nasrani memperindah dan menghiasi tempat ibadah mereka”[4]. Bukankah Nabi Sallallahu
Alayh wa Sallam pernah memberi amaran kepada umatnya tentang akibat yang bakal
menimpa pelakunya menerusi hadith Abu al-Darda’:
إذا حليتم مصاحفكم وزخرفتم مساجدكم فالدمار عليكم
Terjemahannya: “Apabila kamu telah menghias
mushaf-mushaf (al-Quran), dan menghiasi masjid-masjid kamu, (nescaya)
kehancuran akan menimpa kamu”[5].
Justeru, elakkanlah
daripada menghiasi masjid-masjid atau surau-surau dengan elemen-elemen yang boleh
menghilangkan kekhusyukan dan minimumkanlah unsur-unsur yang boleh mengganggu
para jemaah yang datang solat ke masjid anda. Bukankah dinding yang bercorak
dan sejadah yang bergambar itu mampu mengalihkan perhatian orang yang sedang
bersolat?.
MUHASABAH
Beramal berpaksikan
ilmu perlu dititik beratkan oleh umat Islam kini, bercakap mengikut hawa nafsu
tanpa bertunjangkan ilmu yang sebenar sudah semakin menular dalam kalangan
masyarakat kita hari ini. Banyak perbuatan atau amalan yang dilihat baik oleh
masyarakat hakikatnya bukanlah baik di sisi Islam. Semua ini incha Allah akan
dikembangkan lagi oleh penulis pada artikel akan datang. Wallahu A’lam.
[1]
Majmu’ al-Fatawi oleh Ibn Taimiyyah: 11/626.
[2]
Tafsir al-Quran al-Azim oleh Ibn Kathir,2/372.
[3]
Sunan Nasa'I, 2:32. Syeikh Al-Albani mengesahkannya dalam Shahih Al-Jami' al-Soghir
5:213, no.5771, Sahih Ibn Khuzaimah 2:282, hadith no.1322-1323 dengan tahqiq Dr.
Muhammad Musthafa Al-A'zhami. Beliau berkata Isnadnya shahih.
[4] Sahih
Bukhari, Kitab Al-Solah, Bab Bunyan al-Masajid, 1:539.
[5] Sahih:
Diriwayatkan oleh al-Hakim dan al-Turmuzi dalam al-Nawadir dan dalam Sahih
al-Jami’ no.585.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan