[5] Para musuh Nabi Sallallahu
Alayh wa Sallam mengakui amanah beliau sebelum kesaksian para sahabat
beliau. Abu Sufyan, pemuka Makkah, telah mengakuinya sebelum beliau memeluk
agama Islam di hadapan penguasa Romawi, Kaisar Hercules. Sedangkan Hercules
meminta kesaksiannya, saat itu Kaisar menerima surat Nabi Sallallahu Alayh
wa Sallam yang mengajaknya memeluk Islam.
Hercules berkata kepada Abu Sufyan: Aku ingin bertanya kepadamu apa yang diperintahkan Muhammad kepada kalian?, Abu Sufyan pun menjawab bahawa Muhammad Sallallahu Alayhi wa Sallam:
Hercules berkata kepada Abu Sufyan: Aku ingin bertanya kepadamu apa yang diperintahkan Muhammad kepada kalian?, Abu Sufyan pun menjawab bahawa Muhammad Sallallahu Alayhi wa Sallam:
يأمر بالصلاة والصدق والعفاف والوفاء بالعهد وأداء
الأمانة
Terjemahannya: “Memerintahkan kepada solat, bersifat jujur,
menjauhi yang buruk, memenuhi janji dan menunaikan amanah”
[1].
Hercules
selanjutnya menjawab: (Benar-benar) Semua ini adalah sifat seorang Nabi!”.
[6] Jaafar ibn Abu Thalib pernah
menceritakan tentang kisah dialognya bersama Raja Habshah (Etopia) yang bernama
al-Najashi. Ketika al-Najashi bertanya kepada beliau tentang agama yang mereka
anuti. Antara jawapan Jaafar ialah:
حتى بعث الله رسولا منا نعرف
نسبه وصدقه وأمانته وعفافه
Terjemahannya: “Sehingga Allah mengutus kepada kami seorang Rasul daripada
kalangan kami, kami mengenal keturunannya (Nabi Muhammad Sallallahu Alayh wa
Sallam), kejujurannya, amanahnya dan sikapnya dalam menjaga
diri daripada perlakuan buruk” [2].
Peringatan Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam tentang Amanah
Pertama:
Amanah dikaitkan dengan Iman
لا
إيمان لمن لا أمانة له ولا دين لمن لا عهد له
Terjemahannya: “Tiada Iman (iaitu tidak sempurna Iman seseorang) bagi
(mereka) yang tidak memiliki sifat Amanah dan tiada Agama (iaitu tidak
sempurna agama seseorang) bagi (mereka) yang tidak mampu berpegang kepada
janji” [3].
Kedua:
Amanah dikaitkan dengan Penyesalan
إنها أمانة، وإنها يوم القيامة
خزي وندامة إلا من أخذها بحقها وأدى الذي عليها فيها
Terjemahannya: “Ia (kepimpinan) itu adalah amanah, dan ia akan
menjadi kehinaan dan penyesalan pada Hari Kiamat, kecuali bagi sesiapa yang
mengambilnya dengan haknya dan menunaikan kewajiban dirinya padanya” [4].
Ketiga:
Amanah dikaitkan dengan Bahaya
ما من عبد يسترعيه الله رعيته،
يموت يوم يموت، وهو غاش لرعيته إلا حرم الله عليه الجنة
Terjemahannya: “Tidaklah seseorang hamba yang dipertanggungjawabkan
untuk memimpin rakyat, meninggal dalam keadaan berlaku curang kepada
rakyatnya, melainkan pasti Allah mengharamkan baginya Syurga” [5].
Hadith-hadith
di atas menunjukkan kesempurnaan akhlak Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam yang
diakui sendiri oleh para sahabat mahupun golongan Kafir yang hidup di
sekeliling Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam. Antara sifat mulia yang digariskan
dalam kisah di atas ialah Jujur, Amanah, Menjaga Maruah daripada perlakuan
Maksiat dan Menepati janji. Oleh itu, kita digalakkan untuk mengikut jejak Nabi
Sallallahu Alayhi wa Sallam dengan mengamalkan segala suruhan dan meniru setiap
perlakuannya. Memegang tanggungjawab dengan amanah dan tidak khianat, berlaku
jujur dalam setiap urusan dan tidak curang, Mengelak daripada melakukan perkara
munkar dan tidak meletakkan diri dalam perkara-perkara syubhat, serta
mengotakan janji yang ditaburkan dan tidak menodainya. Di samping itu, Nabi
Sallallahu Alayh wa Sallam turut memberi amaran tentang bahayanya amanah.
Justeru, berhati-hatilah dengan amanah yang telah diberikan. Setiap kita adalah
pemimpin, sekalipun tidak mempunyai sebarang jawatan dalam masyarakat atau
organisasi, sekurang-kurangnya kita mempunyai amanah terhadap diri kita
sendiri. Wallahu A’lam.
[1] Diriwayatkan oleh al-Bukhari no. 2681
[2] Diriwayatkan oleh Ahmad no.1742. Sanadnya dihasankan
oleh Syeikh al-Arnauth dalam Ta’liqnya atas Musnad 37/175.
[3] Diriwayatkan oleh Ahmad no. 11975. Dinilai Hasan oleh
Syeikh al-Arnauth dan dinilai Sahih oleh Syeikh al-Albani dalam Sahih al-Jami’
no. 7179.
[4] Diriwayatkan oleh Muslim no. 1825 dari hadith Abu Dzar
al-Ghifari.
[5] Diriwayatkan oleh al-Bukhari no. 7150 dan Muslim no.
142 dari hadith Ma’qil bin Yasar.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan