Setiap yang berlaku merupakan suratan taqdir yang telah ditentukan
Allah azza wa jalla dan disebaliknya pasti tersirat hikmah yang tidak dapat
dijangkau dek akal. Begitulah juga apabila kita ditimpa musibah demam dan
pelbagai jenis penyakit. Sebaiknya kita sebagai hamba Allah azza wa jalla redha
dengan segala ketetapan tersebut dan elakkan daripada mengeluh atau
mempersoalkan taqdir yang telah ditetapkan Allah azza wa jalla. Abu al-Darda’
pernah berkata: "Apabila Allah azza wa jalla telah menetapkan suatu
taqdir, maka yang paling dicintaiNya adalah (kita) meredhai taqdirNya"[1].
Pernah
diceritakan oleh Umm al-‘Ala’ ketika beliau dalam keadaan sakit, Nabi
Sallallahu Alayh wa Sallam datang menjenguknya. Lalu Nabi Sallallahu Alayh wa
Sallam berkata kepadanya:
اَبْشِرِىْ يَا أُمِّ العَلاَءِ، فَإِنِّ
مَرَضَ المُسْلِمِ يُذْ هِبُ اللَّهُ بِهِ خَطَايَاهُ كَمَا تُذْ هِبُ النَّارُ خَببَثَ
الذَّهَبِ وَالفِضَّةِ
Terjemahannya:
"Gembirakanlah Umm Al-‘Ala', sesungguhnya sakit yang menimpa seseorang
Muslim itu menyebabkan Allah azza wa jalla menghilangkan kesalahan-kesalahannya
(dosa-dosa kecilnya), sebagaimana api yang menghilangkan kotoran emas dan
perak"[2].
Seorang Muslim yang sejati pasti menganggap musibah yang melanda
merupakan ujian daripada Allah azza wa jalla bagi menilai sejauhmana hambaNya
mendepani musibah tersebut. Seorang Muslim yang sejati juga pasti berfikiran
positif di atas musibah yang melanda. Hanya golongan yang jahil sahaja yang akan
menganggap bahawa musibah demam, wabak penyakit dan sebagainya merupakan balasan
Allah azza wa jalla kepadanya, sedangkan Allah azza wa jalla dengan sifat Maha
Pengasihnya menjadikan musibah tersebut sebagai sebab penghapus dosa yang telah
dilakukan hambanya. Oleh kerana itulah, tahap kesakitan antara seseorang
individu dengan individu yang lain tidak sama.
Abdullah ibn Mas’ud pernah datang menziarahi Nabi
Sallallahu Alayhi wa Sallam yang ketika itu sedang demam. Abdullah ibn Mas’ud
mendapati keadaan Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam sangat lemah, lantas Nabi
Sallallahu Alayh wa Sallam mengatakan kepadanya bahawa deritanya demam seorang
Nabi adalah dua kali ganda daripada manusia biasa. Bahkan pahalanya juga
berlipat ganda daripada manusia biasa. Kemudiannya Nabi Sallallahu Alayhi wa
Sallam melanjutkan perkataannya dengan bersabda: "Tidaklah seseorang
muslim itu menderita kesakitan disebabkan sesuatu penyakit, melainkan Allah azza
wa jalla akan menggugurkan segala kesalahannya (dosa kecilnya) dengan penyakit
itu, sebagaimana sebuah pohon yang menggugurkan daun-daunnya[3]"
SUNNAH MENZIARAHI PESAKIT
Sebagai seorang Muslim selayaknya kita menjadikan Nabi Sallallahu
Alayhi wa Sallam sebagai ikutan dan model dalam melayari kehidupan ini. Antara
sunnah yang sering diabaikan oleh masyarakat Islam kita pada hari ini ialah sunnah
menziarahi orang sakit dan saling mendoakan kebaikan dan kesihatan.
Dalam hadith Ali ibn Abi Talib yang diriwayatkan oleh
al-Turmuzi dalam sunannya mengatakan bahawa Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam
pernah berpesan: "Tidaklah seorang muslim menjenguk muslim yang lain pada
pagi hari, melainkan 70000 malaikat akan berselawat untuknya hingga petang
hari. Jika dia menjenguknya pada petang hari, maka 70000 malaikat akan
berselawat untuknya hingga pagi. Dan dia akan mendapatkan kebun yang penuh berisi
buah-buahan di syurga kelak"[4].
Hadith ini menunjukkan galakan menziarahi orang sakit dan anjuran mengambil
tahu tentang keadaan saudara semuslim yang lain. Ia juga merupakan salah satu daripada
tujuh perkara yang disuruh oleh Nabi Sallallahu Alayhi wa Sallam untuk kita
melakukannya[5].
Ketika menziarahi pesakit juga kita disunatkan untuk
mendoakan pesakit dengan doa-doa yang ma’thur daripada Nabi Sallallahu Alayh wa
Sallam. Dalam hadith Abdullah ibn Abbas yang diriwayatkan oleh al-Imam
al-Bukhari ada menyatakan bahawa Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam apabila datang
menjenguk orang yang dalam keadaan sakit, Nabi Sallallah Alayh wa Sallam akan
mendoakannya dengan:
لا بأسَ، طهورٌ إن شاءَ اللهِ
Terjemahannya: “Tidak mengapa, insya
Allah (sakit ini) sebagai pembersih (dosa)[6]”.
Aisyah (isteri Nabi Sallallahu Alayhi wa Sallam) juga pernah menceritakan
perilaku suaminya semasa menjenguk ahli keluarganya yang sakit, Nabi Sallallahu
Alayh wa Sallam mengusap dengan tangan kanannya sambil membaca:
اللَّهُمَّ رَبَّ النَّاسِ أَذْهِبِ الْبَأْسَ،
اشْفِ، أَنْتَ الشَّافِيْ لاَ شِفَاءَ إِلاَّ شِفَاءُكَ، شِفَاءً لاَ يُغَادِرُ سَقَمًا
Terjemahannya: “Ya
Allah, Rabb seluruh manusia, hilangkanlah penyakit ini. Sembuhkanlah, Engkau
adalah Zat yang Maha Menyembuhkan. (Maka) tidak ada ubat (yang menyembuhkan)
kecuali ubatmu, kesembuhan yang tidak meninggalkan sebarang penyakit[7]”.
Di samping mendoakan pesakit dengan doa-doa yang ma’thur daripada Nabi
Sallallahu Alayh wa Sallam, kita juga dianjurkan untuk meruqyah (mengubati) pesakit
dengan memperdengarkan kepadanya ayat-ayat Al-Quran. Hal ini bersandarkan
kepada firman Allah azza wa jalla dalam surah al-Isra’ ayat 82:
وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ
وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ
Terjemahannya: “Dan
Kami turunkan dari Al-Qur`an suatu yang menjadi penawar dan rahmat bagi
orang-orang yang beriman”.
Menurut al-Imam al-Qurtubi dalam tafsirnya, ayat ini menjelaskan
bahawa al-Quran mengandungi syifa’ (ubat) dan rahmat. Namun ia hanya memberi manfaat
kepada orang yang beriman dengannya, membenarkan ayat-ayatnya dan beramal
dengannya. Adapun orang yang zalim dan kafir, al-Quran tidak mampu memberi
sebarang manfaat bagi mereka melainkan kerugian semata-mata[8].
Justeru galakkan membaca ayat al-Quran ke atas pesakit amat disarankan dan
anjuran ini tidaklah terbatas hanya kepada bacaan surah Yasin semata-mata.
Sungguhpun begitu, perlu ditekankan di sini bahawa budaya membaca surah Yasin
ke atas pesakit yang nazak adalah diharuskan oleh sebahagian ulama berpandukan
hadith dan athar yang sahih[9].
Begitupun, membacanya saat kematiannya pula dikira bid’ah (perkara baharu yang
diada-adakan).
MUHASABAH
Dalam menghadapi kehidupan ini sebahagian kita kadang kala terleka dan
alpa tentang keimanan terhadap Qada’ dan Qadar. Antara intipati keimanan
tersebut adalah keredhaan kita dalam menerima musibah seperti demam dan
sebagainya. Perlu dingat bahawa setiap penyakit datangnya daripada Allah azza
wa jalla dan kesembuhan juga datangnya daripadaNya. Oleh yang demikian,
berbaliklah kepadaNya kerana hanya Allah azza wa jalla yang mampu memberi
manfaat dan memberi mudarat. Renungkanlah petikan hadith Abdullah ibn Abbas ini:
نِعْمَتاَنِ مَغْبُوْنٌ فِيْهِماَ كَثِيْرٌ
مِنَ النَّاسِ: الصِّحَةُ وَالْفَرَاغُ
Terjemahannya: “(Terdapat)
dua nikmat yang sering dilupakan (terhalang daripada mendapat kebaikan dan pahala
dengannya) oleh kebanyakan manusia, iaitu nikmat kesihatan dan waktu lapang”[10].
Wallahu A’lam.
[1] Az-Zuhd,
Ibnul Mubarak, hal. 125
[2]
Sahih Isnad: Riwayat Abu Daud, no. 3092
[3] Muttafaqun
Alayh: Riwayat Al-Bukhari, 7/149. Muslim 16/127
[4] Sahih:
Riwayat At-Tirmizi no. 969 dan dinyatakan sahih oleh Al-Albani dalam Shahih
Al-Jami 'no. 5767.
[5]
Berpandukan Hadith al-Barra’ ibn Azib: Terjemahannya: “Nabi shallallahu ‘alaihi
wasallam memerintahkan kami dengan tujuh perkara dan melarang kami dari tujuh
perkara: (1)Beliau memerintahkan untuk menjenguk orang sakit,
(2)mengiringi jenazah, (3)mendoakan orang yang bersin, (4)memenuhi undangan,
(5) menyebarkan salam, (6)menolong orang yang terzalimi, serta (7)melaksanakan
sumpah. Dan beliau melarang kami (1)memakai cincin daripada emas, (2)minum dari
bejana yang terbuat daripada perak, (3)mayasir, (4)qassiy, (5)harir, (6)dibaj,
dan (7)istabraq (semua jenis pakaian yang terbuat dari sutera atau campuran
sutera).” (Sahih: Riwayat Al-Bukhari no. 2265 dan Muslim no. 2066)
[6]
Sahih: Riwayat al-Bukhari no.3616
[7] Sahih:
Riwayat al-Bukhari no.5743
[8]
Tafsir al-Jami’ li Ahkam al-Quran oleh Al-Imam al-Qurtubi: 113
[9]
Berpandukan hadith: اقْرَءُوا يس عَلَى مَوْتَاكُمْ
Terjemahannya: “Bacakanlah
kepada orang yang hampir mati (nazak) dalam kalangan kamu itu dengan surah
Yasin”. (al-Syaukani menghasankan hadith ini di dalam al-Fath
al-Rabbani. Manakala al-Nawawi melemahkannya di dalam al-Azkar, Ibn
al-‘Arabi menukilkan daripada al-Daraqutni bahawasanya hadith ini adalah lemah
sanadnya dan majhul matannya, dan tidak ada yang sahih dalam bab ini
satu hadith pun. Al-Albani juga melemahkan hadith ini di dalam Irwa’ al-Ghalil
dan al-Silsilah al-Doifah. Al-Zahabi pula di dalam Mizan al-I’tidal berkata
(dalam sanadnya) ada Abu ‘Uthman yang tidak dikenali bapanya dan juga dia)
Athar Sahabat: Ghudaif bin
al-Harith al-Thumali (seorang sahabat) telah diziarahi ketika nazaknya. Lalu dia
berkata: “Apakah dalam kalangan kamu ada seseorang yang boleh membacakan surah
Yasin? Katanya: Maka Soleh ibn Syurayh al-Sakuni membacanya, apabila sampai 40
ayat, dia meninggal dunia. Katanya: Guru-guruku berkata: Jika dibacakan (surah
Yasin) di sisi pesakit yang sedang nazak, ia akan diringankan (azabnya). Safwan
berkata: Isa ibn al-Mu’tamir juga membaca surah Yasin kepada Ibn Ma’bad” (Ibn
Hajar berpandangan hadith ini sanadnya baik, al-Haithami dalam Majma’ az-Zawaid
mengatakan terdapat perawi yang tidak dikenali).
[10] Sahih:
Riwayat Al-Bukhari no. 6412
Tiada ulasan:
Catat Ulasan