Tercatat dalam Sahih
al-Bukhari sebuah kisah yang diceritakan oleh Anas bin Malik (anak Ummu Sulaym)
Radhiyallahu Anh bahawa:
اعتمَرَ رسولُ اللهِ صلى الله عليه وسلم أربعَ عُمَرٍ ، كلُّهُنَّ في ذي
القَعْدَةِ ، إلا التي كانت مع حِجَّتِه : عمرةٌ مِن الحُدَيْبِيَةِ في ذي القَعْدَةِ ، وعمرةٌ مِن العامِ المُقْبِلِ في ذي القَعْدَةِ
، وعمرةٌ مِن الجُعْرَانةِ ،
حيث قَسَمَ غنائمَ حُنَيْنٍ في ذي القَعْدَةِ ، وعمرةٌ مع حَجَّتِه.
Terjemahannya:
“Rasulullah Sallallahu ALayh wa Sallam telah mengerjakan umrah sebanyak 4
kali, kesemuanya pada bulan Zulkaedah, kecuali umrahnya yang disertakan
dengan Haji. (Iaitu) Umrah Hudaibiyah, Umrah Tahun Berikutnya (Qadha’), Umrah
Ji’ranah yang menyaksikan peristiwa Rasulullah Sallallahu Alayh wa Sallam
membahagikan harta rampasan dalam peperangan Hunain dan Umrah yang disertakan
dengan Haji”[1].
Berpandukan hadith ini dan
semaksud dengannya, tiada sebarang perselisihan oleh para ulama berkaitan
bilangan Haji dan Umrah yang pernah dilakukan oleh Nabi Sallallahu Alayh wa
Sallam. Kesemua Haji dan Umrah Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam juga dikerjakan
dalam sebuah perjalanan yang tersendiri, atau dengan kata lain, sekali Umrah
untuk sekali perjalanan. Sebagai contoh dalam peristiwa Umrah Qadha’ hasil
keputusan yang dicapai dalam perjanjian Hudaibiyah pada tahun 6 Hijrah. Ia
menyaksikan Nabi Muhammad Sallallahu Alayh wa Sallam berada di Mekah selama 3
hari dan sepanjang tempoh itu tidak didapati sebarang catatan Hadith mahupun
Athar yang menceritakan tentang pengulangan Umrah berkali-kali yang dilakukan
oleh Nabi Sallallahu ALayh wa Sallam mahupun para sahabatnya. Dari sudut yang
lain pula, hadith ini turut menegaskan kemuliaan dan kelebihan melakukan amalan
Umrah pada bulan Zulkaedah bagi menafikan dakwaan atau persepsi
masyarakat Jahiliyyah yang menganggap Umrah pada bulan tersebut sebagai
‘afjar al-fujur’ (amalan tercela)[2].
KRONOLOGI UMRAH DAN
HAJI NABI SALLALLAHU ALAYH WA SALLAM
Menurut Ibn Qayyim
al-Jawziyyah dalam karyanya yang berjudul ‘Zad al-Ma’ad fi Hadyi Khayr al-Ibad’[3], Umrah Nabi Sallallahu
ALayh wa Sallam yang pertama berlangsung pada tahun ke 6 Hijrah. Ia berlaku di
suatu kawasan yang bernama Hudaibiyah (nama sekarang dikenali sebagai al-Syumaisi)
dengan mengambil miqat (tempat berniat) Zu al-Hulayfah di Madinah.
Umrah Pertama: Umrah Hudaibiyah.
Perjalanan umrah ini
terhenti disebabkan tindakan Musyrikin Mekah menghalang rombongan Nabi
Sallallahu Alayh wa Sallam daripada memasuki Mekah. Sehingga berlakunya
beberapa peristiwa seperti perutusan Uthman bin Affan dan beberapa wakil yang
lain kepada Musyrikin Mekah untuk berbincang serta berita yang tersebar tentang
kematian Uthman yang membawa kepada termeterainya Bay’at al-Ridwan atau juga
dikenali sebagai ‘perjanjian pokok’. Tujuan perjanjian tersebut diadakan, tidak
lain hanyalah untuk menyatakan taat setia dan kesediaan para sahabat kepada
Nabi Muhammad Sallallahu Alayh wa Sallam bagi menuntut bela atas kematian
Uthman. Sungguhpun begitu, ia tidak terjadi lantaran berita tersebut hanyalah
khabar angin palsu semata. Hakikatnya, setelah pihak Musyrikin Mekah mengetahui
tentang pakatan umat Islam tersebut, mereka merasa gentar lantas terus
membebaskan Uthman.
Melihatkan
kepada kesungguhan umat Islam dan tekad mereka untuk memasuki Mekah, Musyrikin
Mekah menyedari bahawa taktik mereka untuk menyekat niat umat Islam memasuki
Mekah pastinya tidak berhasil. Oleh yang demikian, bermulalah perbincangan dua
hala antara umat Islam dan Musyrikin Mekah di Hudaibiyah dan akhirnya mencatatkan
beberapa deklarasi yang disepakati oleh kedua-dua pihak. Antara intipati utama
perjanjian Hudaibiyah tersebut adalah umat Islam hanya dibenarkan untuk
mengerjakan Umrah pada tahun berikutnya dan bukan pada tahun tersebut[4]. Hal ini menyaksikan Nabi
Sallallahu Alayh wa Sallam mengarahkan para sahabatnya untuk menyembelih haiwan
ternakan dan bercukur sebagai denda (dam) kerana mereka sudah berihram dan
berniat Umrah. Sabda Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam:
قُوْمُوْا فَانْحَرُوْا،
ثُمَّ احْلِقُوْ.
Terjemahannya:
“Segeralah kamu semua berkorban (menyembelih), kemudian cukurlah rambut kamu
semua”.
Dalam
catatan hadith tersebut, dinukilkan kisah selanjutnya tentang keengganan
para sahabat mendengar arahan Nabi Sallallahu ALayh wa Sallam akibat kekecewaan
mereka terhadap beberapa keputusan Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam yang dilihat
memberi kelebihan kepada Musyrikin Mekah. Sekalipun Nabi Sallallahu Alayh
wa Sallam mengulangi arahannya sebanyak 3 kali, namun masih belum berupaya
menggerakkan hati para sahabatnya untuk melaksanakan perintahnya. Lalu
isterinya iaitu Ummu Salamah Radhyallahu Anha menasihati Nabi Sallallahu ALayh
wa Sallam, katanya:
يا نبيَّ اللهِ،
أَتَحُبُّ ذلك، اخرُجْ لا تُكَلِّمْ أحدًا منهم كلمةً، حتى تَنْحَرَ بُدْنَك،
وتَدْعُوَ حالقَك فيَحْلِقَكَ
Terjemahannya:
“Wahai Nabi Allah, adakah kau ingin mereka melaksanakan perintahmu? (Kalau
begitu) Keluarlah dan jangan bercakap dengan sesiapa pun, sampailah kau
menyembelih haiwan korbanmu dan memanggil tukang cukur untuk mencukur
rambutmu”.[5]
Lantas Nabi Sallallahu
ALayh wa Sallam keluar dari ruangan bilik isterinya dan terus melaksanakan
cadangan isterinya –Ummu Salamah-. Nabi Muhammad Sallallahu Alayh wa Sallam
memilih untuk menyembelih unta milik Abu Jahal yang dirampas ketika perang
Badar yang lalu agar menimbulkan rasa berang orang-orang Musyrikin. Tatkala para
sahabat melihat perbuatan Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam tersebut, mereka
terus bergegas melakukan perkara sama sepertimana perbuatan Nabi Sallallahu
ALayh wa Sallam iaitu menyembelih dan bercukur. Kemudian, Nabi Muhammad
Sallallahu Alayh wa Sallam dan para sahabat bersiap-siap untuk untuk pulang ke
Madinah setelah menetap di Hudaibiyah selama 20 hari[6].
HUDAIBIYAH MENCATAT
SEBUAH MUKJIZAT
Di sebalik peristiwa
perjanjian Hudaibiyah, turut tersemat sebuah kisah agung yang diriwayatkan oleh
al-Barra’ bin Azib radhiyallahu anh, katanya:
كنا يومَ الحديبيةِ
أربعَ عشرةَ مائةً ، والحُدَيْبِيَّةُ بئرٌ ، فنَزَحْنَاها حتى لم نَتْرَكْ فيها قطرةً
، فجلَسَ النبيُّ صلى الله عليه وسلم على شَفِيرِ البِئْرِ فدعا بماءٍ ، فمَضَمَضَ
ومَجَّ في البِئْرِ ، فمَكَثْنَا غيرَ بعيدٍ ، ثم استَقَيْنَا حتى رُوِينَا ، ورَوَتْ
أو صَدَرَتْ ركائبُنَا
Terjemahannya:
“(Bilangan) Kami pada hari Hudaibiyah ialah seramai 114 orang. Di Hudaibiyah
terdapat sebuah telaga, dan kami telah mengambil airnya sehingga menyebabkannya
menjadi kering kontang. Setelah itu, Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam duduk di
sisi telaga tersebut, lantas meminta air dan berkumur-kumur dengannya, lalu
Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam meludahkannya ke dalam telaga tersebut. Tidak
lama selepas itu, kami pun mengambil air di telaga tersebut sehingga kami puas
menggunakannya”[7].
Kisah ini merupakan salah
satu bukti mukjizat atau perkara luar biasa yang berlaku kepada Nabi Muhammad
Sallallahu Alayh wa Sallam. Terdapat juga riwayat lain daripada Jabir
radhiyallahu anh yang menceritakan tentang keluarnya air dari jari jemari Nabi
Muhammad Sallallahu Alayh wa Sallam saat para sahabat kehausan yang turut
berlaku di Hudaibiyah[8].
Justeru, sekiranya kita sampai atau berkunjung ke
Hudaibiyah seharusnya dihayati segala peristiwa yang berlaku padanya dan bukan
sekadar menganggap Hudaibiyah sebagai tempat bermiqat sahaja. Alangkah indah
perjalanan manasik Umrah kita berbekalkan ilmu yang sahih tanpa tokok tambah
daripada sangkaan akal dan logik serta ‘modal’ para pencerita.
RUMUSAN YANG DIPEROLEHI
- Bilangan Umrah Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam berpandukan hadith yang sahih hanyalah 4 kali dengan setiap satu perjalanan satu kali Umrah.
- Sebagai dalil model Umrah dengan bermiqat di Zu al-Hulayfah atau Hudaibiyah atau turut dikenali sebagai al-Syumaisi.
- Sebagai dalil bagi permasalahan al-ihsar (orang yang berniat ihram Umrah atau Haji tetapi terhalang oleh sebab-sebab tertentu seperti Kuarantin Penyakit, Kerosakan Penerbangan, Permasalahan Visa di pertengahan jalan dan sebagainya). Penyelesaiannya ialah dengan menjelaskan Dam sebanyak seekor kambing, atau 1/7 daripada unta atau lembu, lalu bercukur, dan boleh meneruskan perjalanan pulang ke tanah air.
- Kewajipan mematuhi pemimpin sekalipun keputusan yang dilakukan bertentangan dengan pandangan peribadi.
- Peranan isteri dalam menyelesaikan permasalahan atau kesulitan yang dialami seorang suami.
- Pemimpin perlu menonjolkan contoh yang baik untuk diikuti oleh para pengikut dan bukan hanya sekadar pandai berkata-kata dan memberi arahan.
- Air yang memancar hasil ludahan dan gerak jari-jemari Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam merupakan antara mukjizat yang dianugerahkan Allah azza wa jalla dan ia berfungsi sebagai melemahkan musuh dan menguatkan keyakinan umat Islam.
- Hudaibiyah tiada sebarang kelebihan khusus, segala peristiwa yang berlaku hanya sebagai catatan sejarah dan sekalipun ia kelihatan menakjubkan, namun ketakjuban Hudaibyah tersebut masih tidak mampu mengatasi kemuliaan Mekah dan Madinah secara amnya.
Wallahu A’lam.
[1]
Diriwayatkan oleh al-Bukhari no.4148.
[2]
Al-Nawawi, Syarh Muslim, Jil. 8 : 235.
[3]
Zadul Ma’ad, Jil.2 halaman: 89.
[4] Perjanjian Hudaibiyah: (1)
Umrah pada tahun berikutnya, tanpa membawa senjata kecuali pedang bersarung
yang disimpan di dalam beg dan menetap tidak lebih daripada 3 hari (2) Gencatan
senjata selama 10 tahun (3) Boleh membuat perjanjian dengan mana-mana pihak
samaada dengan Nabi Sallallahu ALayh wa Sallam mahupun Musyrikin Quraisy Mekah
(4) Pelarian Quraisy yang pergi kepada Nabi Sallallahu ALayh wa Sallam akan
dikembalikan, manakala pelarian daripada pihak Islam tidak akan dikembalikan.
[al-Watha’iq al-Siyasiyyah, m/s 58].
[5]
Diriwayatkan oleh al-Bukhari no.2731.
[6]
Al-Thahawi, Syarh Ma’ani al-Athar, Jil. 2 : 242. Sanadnya Sahih.
[7]
Diriwayatkan oleh Al-Bukhari, no. 3577.
[8]
Diriwayatkan oleh al-Bukhari, no. 3576.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan