Kebanyakan kita sering memperkatakan tentang kecanggihan kenderaan
yang dimiliki, kekuatan enjin, kelancaran pemanduan dan sebagainya. Terdapat
dalam kalangan kita juga yang sibuk membicarakan mengenai kes-kes yang berlaku
di jalanraya seperti beg diragut ketika menaiki motor atau kereta, kemalangan
jalanraya dan kerosakan kereta. Bahkan, sebahagian kita juga membincangkan
tentang bahayanya pelaksanaan sistem AES, cara melepaskan diri daripada ‘Road
Block’ dan sebagainya.
Hakikatnya, kesemua isu yang dibangkitkan adalah permasalahan duniawi
yang berkehendak kepada usaha yang didasari oleh penyelesaian secara logik. Secara
umumnya, ia dapat diatasi sekiranya seseorang pemandu itu mengutamakan kebijaksanaan
dalam mencegah ‘ruang dan peluang’ daripada menjadi mangsa ragut, kepekaan
dalam mempersiapkan kenderaan sebelum memulakan pejalanan dan kesedaran tentang
kepentingan mematuhi undang-undang jalanraya.
Oleh sebab itu, kita seharusnya sedar bahawa kenderaan yang
dimiliki dan berupaya dipandu dengan baik tanpa sebarang masalah merupakan
antara nikmat Allah azza wa jalla kepada hambaNya, lantas ia sewajarnya
disyukuri berpandukan ayat 12-13 dari surah az-Zukhruf:
Maknanya:
“Dan (Dia lah) yang menciptakan sekalian makhluk yang berbagai jenisnya dan
ia mengadakan bagi kamu kapal-kapal dan binatang ternak yang kamu dapat
mengenderainya. Supaya kamu duduk tetap di atasnya, kemudian kamu mengingati
nikmat Tuhan kamu apabila kamu duduk tetap di atasnya…”
Malah, kita bukan sahaja dituntut agar mensyukuri nikmat Allah
tersebut, tetapi perlu juga disusuli tawakkal (berserah diri) kepada Allah azza
wa jalla. Menurut Imam Ahmad ibn Hanbal sepertimana yang dinukilkan oleh
al-Imam al-Baihaqi, Tawakkal bermaksud penyerahan segala urusan kepada Allahazza wa jalla sekaligus
percaya sepenuhnya hanya kepada-Nya semata-mata [1]. Sebagaimana tindakan seseorang hamba
menyandarkan urusannya kepada Allah Azza wa Jalla semata, yang tiada sekutu
bagi-Nya dalam semua urusannya, baik urusan agama mahupun urusan duniawinya [2].
Sungguhpun begitu, tawakkal bukan bererti kita boleh mengabaikan
usaha. Merujuk kepada Hadith Ja'far ibn Amr ibn Umayyah daripada ayahnya
Radhiyallahu 'anhu, ia berkata: "Seseorang berkata kepada Rasulullah Sallallahu
Alayh wa Sallam: “Aku lepaskan untaku dan (lalu) aku bertawakkal”. Jawab
Rasulullah Sallallahu Alayh wa Sallam: '(Malah) Ikatlah untamu kemudian
bertawakkallah [3].
Tatacara
Bermusafir Mengikut Perspektif Sunnah
Terdapat pelbagai variasi dalam sunnah bermusafir ini berpandukan
hadith-hadith yang sahih. Namun dapat diringkaskan perlaksanaan tatacaranya
seperti berikut:
1- Ketika
Menaiki Kenderaan
Merujuk kepada Hadith Abdullah ibn Umar radhiallahu anhuma mengenai
tatacara Rasulullah Sallallahu Alayh wa Sallam bermusafir:
أنَّ
رَسُولَ اللهِ – صلى الله عليه وسلم - كَانَ
إِذَا استَوَى عَلَى بَعِيرِهِ خَارِجًا إِلَى سَفَرٍ كَبَّرَ ثَلاثًا ثُمَّ قَالَ:
سُبحَانَ الَّذِي سَخَّرَ لَنَا هَذَا وَمَا كُنَّا لَهُ مُقرِنِينَ * وَإِنَّا إِلَى
رَبِّنَا لَمُنقَلِبُونَ{ اللهمَّ إِنَّا نَسأَلُكَ في سَفَرِنَا هَذَا البِرَّ وَالتَّقوَى،
وَمِن العَمَلِ مَا تَرضَى، اللهمَّ هَوِّن عَلَينَا سَفَرَنَا هَذَا وَاطوِ عَنَّا
بُعدَهُ، اللهمَّ أَنتَ الصَّاحِبُ في السَّفَرِ، وَالخَلِيفَةُ في الأَهلِ، اللهمَّ
إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِن وَعثَاءِ السَّفَرِ، وَكَآبَةِ المَنظَرِ، وَسُوءِ المُنقَلَبِ
في المَالِ وَالأَهلِ.وَإِذَا
رَجَعَ قَالَهُنَّ وَزَادَ فِيهِنَّ: آيِبُونَ تَائِبُونَ عَابِدُونَ لِرَبِّنَا حَامِدُونَ.
Maksudnya: “Apabila
Rasulullah Sallallahu Alayh wa Sallam telah berada di atas kenderaannya untuk
memulakan perjalanan (bermusafir), terlebih dahulu Rasulullah Sallallahu Alayh
wa Sallam bertakbir sebanyak tiga kali. Kemudian Rasulullah Sallallahu Alayh wa
Sallam membaca (doa):
“Subhaa nallazi
Sakhkhoro lana Haza wa ma Kunna lahu Muqriniin, wa Inna Ila Robbinaa Lamunqolibun,
Allaahumma Inna Nas’aluka Fi Safarina Hazal Birra wat Taqwa wa Minal ‘Amali Maa
Tardo, Allaahumma Hawwin ‘Alayna Safaranaa Haza wat Wi ‘Annaa Bu’dahu,
Allahumma Antas Soohibu fis Safari wal Kholifatu fil Ahli, Allahumma Inni ‘A’uzu
bika Min Wa’ saa is Safari, wa ka’aabatil Manzar, wa Suu’il Munqolib fil Maal
wal Ahl”
Manakala,
tatkala Rasulullah Sallallahu Alayh wa Sallam dalam pejalanan pulang, Rasulullah
Sallallahu Alayh wa Sallam membaca do’a tersebut dan menambah pada
penghujungnya: “Aayibuunat Taa’ibuuna ‘Aabiduuna Lirobbinaa Haamiduun” (Kami
kembali dengan bertaubat, tetap beribadah dan selalu memuji Rabb kami).” (Sahih:
Riwayat Muslim no. 1342)
Begitu juga terdapat hadith yang menceritakan tentang perihal
Rasulullah Sallallahu Alayh wa Sallam apabila meletakkan kakinya di atas
kenderaan, Rasulullah Sallallahu Alayh wa Sallam akan menyebut ‘Bismillah’
dan apabila sudah berada di atas kenderaannya Sallallahu Alayh wa Sallam
menyebut pula ‘Alhamdulillah’, dan kemudiannya barulah Rasulullah Sallallahu
Alayh wa Sallam membaca doa sepertimana di atas[4].
2- Ketika
Sedang dalam Perjalanan
Jabir
ibn Abdillah pernah menceritakan bahawa ketika beliau dan Rasulullah Sallallahu
Alayh wa Sallam dalam perjalanan (bermusafir), mereka bertakbir dengan
membaca Allahu Akbar apabila melalui jalan yang berbukit (tinggi) dan sekiranya
jalanannya menurun pula, mereka bertasbih dengan membaca Subhanallah”[5].
Begitu juga disunnahkan membaca “A’uuzu bikalimatillaahit Taammaati Min Syarri
ma Kholaq”, apabila berhenti disuatu persinggahan ataupun R&R. Menurut
Khaulah bintu Hakim, Rasulullah Sallallahu Alayh wa Sallam mengatakan
bahawa sesiapa yang membaca doa tersebut, nescaya tidak akan ada sesuatupun yang
membahayakannya (selama mana dia berada di kawasan itu) sehingga dia beredar
dari kawasan tersebut[6].
3- Sesudah
Tiba di Destinasi
Disunnahkan
juga, setibanya di destinasi yang dituju untuk singgah dahulu di masjid bagi menunaikan
solat sunat 2 rakaat. Hal ini berpandukan kepada Hadith Ka’ab ibn Malik
radhiallahu anhu yang menceritakan bahawa Rasulullah Sallallahu Alayh wa
Sallam apabila tiba daripada bermusafir pada waktu dhuha, Rasulullah Sallallahu
Alayh wa Sallam akan masuk ke masjid dan shalat dua rakaat sebelum duduk”[7].
Konklusinya,
memiliki kenderaan yang baik dan canggih merupakan antara nikmat kurniaan Allah
azza wa jalla yang seharusnya disyukuri. Usaha secara fizikal kenderaan
perlulah juga diambil berat bagi mengatasi sebarang masalah dan kecelakaan yang
tidak mengira masa dan tempat. Ia seharusnya diikat dengan tali Tawakkal kepada
Allah. Selebihnya dianjurkan pula mengikut sunnah Rasulullah Sallallahu
Alayh wa Sallam dalam bermusafir agar sentiasa mendapat kemanisan iman dan
rezki yang tidak disangka-sangka. Wallahu A’lam.
[1]
Kitab Syu’abul Iimaan (II/57), karya al-Baihaqi Abul Husain Ahmad bin al-Husain
[2]
Kitab Al-Kalimaat an-Naafi’ah fii al-Mukaffiraat al-Waaqi’ah, karangan Syeikh
Muhammad ibn Abdil Wahhab, hal 6-7.
[3]
Al-Mustadrak Alash Shahihain, Kitab Ma'rifatish Shahabah, Dzikru Amr bin Umayah
Radhiyallahu 'anhu, 3/623. Al-Hafizh Adz-Dzahabi berkata, Sanad hadist ini
'jayyid'. (At-Talkhis, 3/623).
[4]
Hasan Sahih: Abu Daud no.2602, dan At-Tirmizi no. 3446, Riwayat Ahmad: 1/97:
Syaikh Ahmad Syakir menilai sanadnya sebagai Sahih.
[5]
Sahih: Riwayat al-Bukhari no.2994
[6]
Sahih: Riwayat Muslim no. 2708
[7]
Muttafaqun Alayh: Riwayat Al-Bukhari no.4418 dan Muslim no 2769
Tiada ulasan:
Catat Ulasan