Dunia Islam semakin dicabar oleh keganasan dan kerakusan Yahudi dan
kroni-kroni mereka. Kekejaman yang diwarisi sejak berkurun lamanya masih tidak
menunjukkan sebarang jalan penyelesaian. Usaha pendamaian yang dilakukan
seperti perjanjian damai, genjatan senjata dan sebagainya masih tidak
membuahkan sebarang hasil yang positif. Sebaliknya Yahudi bijak mengambil
kesempatan membantai dengan sewenang-wenangnya komuniti Gaza, Palestin yang terdiri
daripada masyarakat Muslim dan Kristian.
Umat Islam di Malaysia sangat prihatin terhadap bencana dan musibah
yang melanda sahabat seagama dan seaqidah mereka di seantero dunia. Sebagai
tanda prihatin dan simpati, menjadi kebiasaan umat Islam di Malaysia mengadakan
‘program’ solat Hajat secara berjemaah di setiap masjid dan surau. Fenomena ini
tidak diketahui asal-usulnya, berkemungkinan datangnya daripada pengaruh para
asatizah yang mewarisi budaya tersebut tanpa merujuk kepada nas yang sahih dan lebih
tepat. Ironinya, para asatizah di Malaysia ini lazimnya didokong oleh bekas-bekas
penuntut universiti timur tengah seperti Mesir, Jordan, Syria, Morocco dan
sebagainya yang langsung tidak mengamalkan ‘Solat Hajat Perdana’ sebagaimana
yang mereka uar-uarkan. Namun malangnya, keberadaan mereka di sana tidak banyak
membantu dalam melakukan revolusi kesalahfahaman agama umat Islam di Malaysia
terhadap amalan sunnah yang dianjurkan.
Merujuk kepada musibah yang sedang dihadapi oleh komuniti Gaza
ketika ini, ia seakan-akan boleh dibandingkan dengan peristiwa yang berlaku
pada zaman Nabi Sallallahu Alayhi wa Sallam. Peristiwa yang masyhur dengan
jolokan ‘Bir Ma’unah’ iaitu telaga Ma’unah ini berlaku pada bulan Safar tahun 4
Hijrah. Peristiwa ini dinukilkan oleh al-Bukhari dalam Sahihnya melalui hadith
Anas ibn Malik dan begitu juga dengan hadith-hadith lain[1]
yang menceritakan bagaimana pembunuhan yang kejam dilakukan oleh suku Ri’l,
Zakwan, Bani Lihyan dan ‘Usoyyah yang didokongi oleh hasutan ‘Amir ibn Thufayl
sekalipun utusan Nabi Sallalahu Alayhi wa Sallam seramai 70 orang tersebut
mendapat jaminan perlindungan daripada Abu Barra’ iaitu Amir ibn Malik. Sedangkan
pada awalnya, ‘Amir ibn Thufayl menghasut Bani Amir yang diketuai Amir ibn
Malik, namun mereka menolaknya kerana berpegang kepada janji yang dipersetujui
bersama Nabi Sallallahu Alayhi wa Sallam. Peristiwa tersebut menyebabkan
kematian kesemua utusan Nabi Sallalahu Alayhi wa Sallam kecuali seorang iaitu Ka’b ibn Zaid ibn An-Najjar yang
ketika itu terluka dan terbaring bersama mayat para sahabat yang lain. Tambah
mendukacitakan Nabi Sallallahu Alayhi wa Sallam adalah kerana kesemua 70 orang
sahabat yang terkorban merupakan para huffaz al-Quran.
Rentetan
kesedihan dan kedukacitaan Nabi Sallallahu Alayhi wa Sallam tersebut, Nabi
Sallallahu Alayhi wa Sallam melaksanakan qunut selama sebulan bagi mendoakan
kemusnahan golongan yang menindas para sahabat Nabi Sallallahu Alayhi wa
Sallam. Emosi Nabi Sallallahu Alayhi wa Sallam ketika itu sangat terganggu sepertimana
yang digambarkan oleh Anas ibn Malik:
قَنَتَ
رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ شَهْرًا حِينَ قُتِلَ الْقُرَّاءُ
فَمَا رَأَيْتُ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ حَزِنَ حُزْنًا
قَطُّ أَشَدَّ مِنْهُ
Terjemahannya: “Rasulullah Sollallahu Alayhi wa Sallam melaksanakan Qunut
selama sebulan ketika para qurra` itu terbunuh dan aku (Anas) belum pernah
melihat Rasulullah Sallallahu Alayhi wa Sallam begitu berdukacita jika
hendak dibandingkan dengan kejadian tersebut.” [Sahih: Riwayat al-Bukhari]
Begitu juga, hadith Abdullah ibn Abbas yang
menggambarkan betapa konsistennya Nabi Sallallahu Alayhi wa Sallam dalam
mendoakan kehancuran kepada mereka:
وَعَنِ
ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: قَنَتَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
شَهْرًا مُتَتَابِعًا فِي الظُّهْرِ وَالْعَصْرِ وَالْمَغْرِبِ وَالْعِشَاءِ
وَصَلاَةِ الْصُّبْحِ فِيْ دُبُرِ كُلِّ صَلاَةٍ إِذَا قَالَ: سَمِعَ اللَّهُ
لِمَنْ حَمِدَهُ، مِنَ الرَّكْعَةِ اْلأَخِرَةِ يَدْعُوْ عَلَى أَحْيَاءٍ مِنْ
بَنِيْ سُلَيْمٍ عَلَى رِعْلٍ وَذَكْوَانَ وَعُصَيَّةَ، وَيُؤَمِّنُ مَنْ
خَلْفَهُ.
Terjemahannya: “Rasulullah Sallallahu ‘Alayhi
wa Sallam pernah berqunut selama sebulan secara terus-menerus pada solat Zuhur,
‘Asar, Maghrib, Isya’ dan Subuh pada akhir setiap solat, (iaitu) apabila ia
mengucap Sami’Allahu liman hamidah pada raka’at terakhir, Rasulullah Sallallahu
‘Alayhi wa Sallam mendoakan kebinasaan atas suku Ri’lin, Zakwan dan ‘Usoyyah
yang berada di perkampungan Bani Sulaim, dan orang-orang di belakang Rasulullah
Sallallahu ‘Alayhi wa Sallam mengucapkan amin[2].
Al-Imam al-Hakim menukilkan
bahwa ‘Ikrimah pernah berkata: “Inilah kali pertama Qunut dilaksanakan”[3].
Berpandukan Hadith Anas dan Abdullah ibn Abbas tersebut, disimpulkan bahawa
Nabi Sallallahu Alayhi wa Sallam melaksanakan qunut pada setiap fardhu solat
(bukan sekadar Subuh) selama sebulan kerana musibah yang melanda umat Islam dan
selepas itu (selepas sebulan tersebut) Nabi Sallallahu Alayhi wa Sallam tidak
melaksanakannya. Permasalahan qunut ini menurut Ibn al-Qayyim al-Jauziyyah
boleh diklasifikasikan kepada dua jenis, iaitu:
Pertama: Qunut ketika ditimpa musibah atau
bencana (qunut Nazilah) sepertimana yang dilaksanakan oleh Nabi Sallallahu
Alayhi wa Sallam sebelum ini, Qunut yang dilakukan oleh Abu Bakar ketika
memerangi Musaylamah Al-Kazzab (yang mengaku diri sebagai Rasul) serta Qunut
yang dilakukan ‘Umar al-Khattab dan ‘Ali ketika menghadapi pasukan Mu’awiyah
dan penduduk Syam dalam Perang Siffin.
Kedua: Qunut yang mutlak iaitu memanjangkan
rukun solat seperti berdiri, sujud dan lainnya untuk berdoa dan memuji Allah[4].
Konklusinya,
umat Islam di Malaysia seharusnya sedar akan kepentingan melaksanakan Qunut
Nazilah pada setiap solat Fardhu, memohon agar dihancurkan Yahudi Zionis dan
membantutkan segala usaha dan strategi mereka untuk merampas tanah al-Quds
daripada umat Islam. Institusi Agama seperti JAKIM, Jabatan Agama Negeri, para
imam dan organisasi yang berkepentingan seharusnya memainkan peranan dalam
memperinci perlaksanaan sunnah ini. Hal ini kerana zaman Islam kini sudah
semakin dihentam dari segenap sudut dan tempat, sepertimana peperangan antara
agama yang berlaku di Selatan Thailand, Rohingnya dan penghinaan terhadap Nabi
Sallallahu Alayhi wa Sallam melalui karikatur mahupun filem. Disamping, kedudukan
hadith berkaitan solat Hajat itu sendiri dipertikaikan oleh sebahagian besar
ulama Hadith, antaranya al-Imam al-Bukhari rahimahullah, katanya:
“Kesemua perawi yang telah aku jelaskan
tentang hadis berkenaan solat hajat padanya berstatus munkarul hadis (seorang pembicara
yang bohong), maka tidak boleh diterima riwayatnya”[5].
Bahkan menurut
penulis, sekalipun amalan tersebut diterima, perlaksanaannya pula bukanlah
secara berjemaah sebagaimana hadith Uthman ibn Hunayf yang mengisahkan dialog antara
seorang buta dengan Rasulullah Sollallahu Alayhi wa Sallam dan sebagainya[6].
Sekiranya kita ingin mengambil pendekatan menunaikan solat Hajat sekalipun,
sewajarnya kita mendahulukan sunnah yang sahih dan tepat daripada hanya
melaksanakan sesuatu ibadah dengan melulu tanpa berpandukan ilmu bersumber
daripada nas yang sahih. Bukankah syarat penerimaan sesuatu amalan itu adalah
ikhlas dan mutaba’ah (bertepatan atau mengikut) perbuatan Nabi Sallallahu
Alayhi wa Sallam. Wallahu A’lam.
[1]
Hadits seperti
ini juga telah diriwayatkan oleh Abu Dawud no.1443, Ibnu al-Jarud no.106, Ahmad
(1/301),
[2]
Sahih:
Riwayat al-Hakim (1/325) menurutnya hadith ini sahih mengikut syarat al-Bukhari
dan turut disepakati oleh az-Zahabi.
[3]
Lihat Irwa’ul
Ghalil 2: 163
[5]
Mizanul I’tidal 1: 6
[6]
Hadith
Hassan Sahih Gharib:
Riwayat al-Turmuzi, Kitab ad-Da'awat 'an Rasulillah, fi du'aa'
addho'iif, Ibn Majah: Kitab Iqamah as-Solah wa as-Sunnah fiha.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan