Islam mewajibkan
ke atas umatnya melaksanakan ibadah kepada Allah azza wa jalla sebagaimana yang
diajar oleh Nabi Muhammad Sallallahu ALayh wa Sallam. Perlaksanaan ibadah ini
pada dasarnya bersifat Tawqifi (iaitu: tetap sepertimana yang ditunjukkan oleh
Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam) dan ia sama sekali tidak boleh diubah mahupun
ditokok tambah. Sekiranya berlaku salah satu atau kedua-dua perkara tersebut,
ia bakal membantutkan maqasid (tujuan pensyariatan) sesuatu ibadah itu. Perlu
difahami bahawa setiap ibadah yang disyariatkan Allah azza wa jalla,
perintah-perintahNya serta larangan-laranganNya mempunyai hikmah atau kelebihan
disebaliknya, sama ada dijelaskan oleh Allah azza wa jalla mahupun yang
tersembunyi. Sungguhpun begitu, kelebihan tersebut tidak akan diperoleh
sekiranya ia tidak menepati garis panduan yang ditetapkan dalam sesuatu ibadah.
KRITERIA DOA
DAN ZIKIR MENURUT SUNNAH
Antara ibadah
yang terkandung dalam syariat Islam ialah doa dan zikir. Bagi menggarap hikmah
pensyariatannya dalam kehidupan di dunia dan akhirat, kita seharusnya
berwaspada dengan sesuatu bentuk doa dan zikir yang hendak diungkapkan, agar
bersesuaian dan menepati kriteria yang ditetapkan.
Pertama:
Menepati Lafaz (Ungkapan) yang Terkandung dalam al-Quran dan Hadith.
Sultan
al-Ulama’ Izz al-Din ibn Abd al-Salam berpandangan bahawa setiap ungkapan zikir
atau doa daripada al-Quran lebih utama berbanding ungkapan yang disaring untuk
tujuan tertentu[1]. Secara
logiknya juga, ia memang diakui sendiri oleh umat Islam, tiada perkataan
mahupun ungkapan yang terbaik melebihi ungkapan yang terkandung di dalam
al-Quran kerana ia merupakan perkataan Allah azza wa jalla. Sebagai contoh, doa
yang dipanjatkan oleh Nabi Zakariya Alayhis Salam ketika memohon agar
dikurniakan zuriat yang soleh[2],
doa Nabi Ibrahim agar beliau dan zuriatnya tergolong dalam kalangan hamba Allah
azza wa jalla yang mendirikan solat[3]
dan banyak lagi ayat yang berbentuk doa.
Kedua:
Mengikut Situasi dan Kadar Bilangan yang ditentukan.
Al-Imam ibn
Hajar al-Asqalani pernah memberi komentar berhubung perkara ini dan beliau
berpandangan bahawa lafaz zikir adalah Tawqifi, disebaliknya mempunyai rahsia
dan kelebihan tertentu, (justeru) tidak boleh melakukan kiasan (al-Qiyas) ke
atasnya dan sewajarnya dikekalkan lafaznya sebagaimana ia dinukilkan[4].
Terdapat zikir-zikir dan doa yang warid daripada Nabi Sallallahu ALayh wa
Sallam yang sebahagiannya dijelaskan masa, tempat mahupun keadaannya, sebagaimana
doa Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam selepas selesai daripada menjamu
hidangan pada suatu jamuan yang dihadirinya. Nabi Sallallahu ALayh wa
Sallam mendoakan tuan rumah dengan:
اللهم اغفر لهم، وارحمهم، وبارك لهم فيما رزقتهم
Terjemahannya:
“Ya Allah, ampunilah mereka (tuan rumah yang menyediakan makanan), rahmatilah
mereka dan berkatilah segala rezeki yang engkau berikan kepada mereka”.
Begitu juga,
ucapan khusus yang diajar Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam bagi pasangan
pengantin yang diraikan[5],
doa Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam ke atas jenazah Abu Salamah sebelum[6]
dikafankan dan anjuran memohon keampunan buat jenazah selepas dikafankan[7].
Manakala, sebahagiannya pula doa yang berbentuk umum tanpa dikhususkan masa,
tempat mahupun keadaannya.
Di samping itu, terdapat zikir-zikir
yang ditentukan bilangannya oleh Nabi Sallallahu ALayh wa Sallam, sebagaimana zikir
yang diungkapkan ketika selepas selesai daripada menunaikan solat fardhu yang
merangkumi tasbih sebanyak 33 kali, tahmid sebanyak 33 kali, takbir sebanyak 34
kali. Perbuatan menambah-nambah bilangan melebihi yang disunnahkan boleh
menyebabkan kita terjerumus ke salah satu risiko berikut, sama ada:
Pertama: melakukan
perbuatan bid’ah (iaitu melebih-lebih daripada kadar yang dilakukan dan
ditetapkan oleh pemilik syariat),
Kedua: tidak memperoleh
sebarang pahala atau ganjaran yang diharap-harapkan daripada Allah azza wa
jalla.
Oleh itu,
konsep ibadah dalam Islam bukanlah boleh ditafsir dengan logic akal semata-mata
tanpa pertimbangan wahyu. Kuantiti yang banyak, tetapi bertentangan dengan sunnah,
hanya mengundang sesuatu ibadah menjadi rosak.
Ketiga:
Menjaga Adab-adab dan Kaifiyat Berzikir.
Doa merupakan
suatu perbuatan meminta atau memohon sesuatu daripada Allah azza wa jalla,
manakala Zikir merupakan suatu bentuk ingatan kepada Allah azza wa jalla atas
rasa syukur, cinta dan ta’ajjub kepadaNya. Oleh yang demikian,
kedua-duanya perlulah dilakukan dengan penuh adab dan tertib sepertimana yang
dipraktikkan oleh Nabi Sallallahu ALayh wa Sallam. Antaranya, ikhlas
semata-mata kerana Allah azza wa jalla, bersabar dan tidak terburu-buru untuk
minta dikabulkan. Pernah dinukilkan sebuah hadith daripada Abu Hurayrah bahawa
Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam bersabda:
لا يزال يُستجاب للعبد ما لم يدع بإثم أو قطيعة رحم، ما لم
يستعجل، قيل: يا رسول الله، ما الاستعجال؟، قال: "يقول: قد دعوتُ، وقد دعوتُ،
فلم أر يستجيب لي، فيستحسر عند ذلك، ويدع الدعاء
Terjemahannya: “Sentiasa doa seseorang hamba
itu diterima oleh Allah azza wa jalla selagi mana dia tidak memohon sesuatu
yang berdosa atau untuk memutuskan silaturrahim dalam keadaan dia tidak
terburu-buru”. Nabi Sallallahu ALayh wa Sallam ditanya: “Wahai Rasulullah,
apakah maksud terburu-buru tersebut? Jawab Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam:
“Seseorang yang berkata: “aku telah berdoa, aku telah berdoa, tetapi aku tidak nampak
doa aku diperkenankan, maka dia berputus asa lalu meninggalkan terus doanya”[8].
Selain itu,
hendaklah berzikir dengan mengamati maksudnya, merendahkan suara, berbaik
sangka dengan Allah dan tidak berlebih-lebihan daripada kadar sepatutnya.
Bukanlah kita ini berinteraksi dengan sesuatu yang pekak dan tuli dan oleh
sebab itu tidak perlulah terjerit-jerit dan terpekik-pekik ketika berzikir
sepertimana yang berlaku dewasa ini. Bukankah Allah azza wa jalla pernah
berpesan dalam surah al-A’raf ayat 55:
ادْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعًا وَخُفْيَةً إِنَّهُ لَا
يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ
Terjemahannya:
“Berdoalah kepada Tuhan kamu Dengan merendah diri dan (dengan suara)
perlahan-lahan. Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang melampaui
batas”.
Sekiranya
adab-adab ini tidak dipelihara, ia memungkinkan tujuan pensyariatan zikir dan
doa tersebut tidak akan diperolehi oleh individu yang melaksanakannya. Usah
peliklah sekiranya orang yang banyak berzikir pun menjadi baran hatinya dan
orang yang kerap berdoa, langsung ditolak permohonannya.
Keempat:
Mengetahui Kedudukan Zikir dan Doa yang Baik dan yang Terbaik.
Jika ditanya
tentang amalan yang terbaik antara membaca al-Quran dan menyebut subhanallah,
apakah jawapan yang akan kita berikan? Sudah tentu membaca al-Quran adalah yang
terbaik. Namun jika soalan ditukar sedikit, amalan manakah yang lebih baik
ketika dalam keadaan sujud, membaca al-Quran atau menyebut subhanallah? Pada
situasi sebegini, jawapannya sudah berubah dek kerana situasi yang berbeza.
Perbezaan situasi ini menyebabkan keutamaan menyebut subhanallah melebihi
daripada keutamaan membaca al-Quran. Justeru itu, sewajarnya kita menyedari
hakikat perbezaan keutamaan zikir berpandukan situasi, masa dan tempat[9].
Ia dapat diteliti dengan lebih mendalam sekiranya kita mengambil sikap
mengangkat kedudukan ayat-ayat suci al-Quran, menghayati sunnah Nabi Sallallahu
Alayh wa Sallam dalam menentukan keutamaan berzikir dan mengutamakan zikir yang
diajar oleh Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam daripada zikir yang direka-reka
oleh manusia yang disusun dalam bentuk syair dan sebagainya (risikonya telah
pun saya bahaskan dalam artikel sebelum ini).
MUHASABAH
Allah azza wa
jalla tidak menginginkan kesukaran ke atas hambaNya, malah Allah azza wa jalla
sentiasa menginginkan kemudahan buat hambaNya. Setiap yang disyariatkannya
mempunyai hikmah di sebaliknya, dengan syarat perlaksanaan ibadah tersebut
hendaklah menepati garis panduan atau kriteria yang ditetapkan. Justeru,
beramallah dengan ilmu yang benar dan bukan hanya mendengar cerita-cerita
kemuliaan syeikh-syeikh yang hebat berzikir sehingga beribu-ribu kali setiap
hari. Ingatlah, Islam adalah agama yang bersifat sosial dan kemasyarakatan,
bayangkan setiap umat Islam sibuk berzikir dan membaca al-Quran, bilakah pula
masa untuk digunakan memakmurkan bumi Allah ini? Wallahu A’lam.
[1] Qawa’id al-Ahkam fi Masalih al-Anam, 2:
131.
[2] Surah Ali Imran ayat 38
[3] Surah Ibrahim ayat 40
[4] Fath al-Bari, 11:116.
[5] Doa buat pengantin: بارك الله لك، وبارك الله عليك، وجمع
بينكما في (وفي رواية: على) خير . [Hadith Sahih:
Diriwayatkan oleh Ibn Majah no.1935, dinilai Sahih oleh al-Zahabi dalam kitab
Talkhis dan al-Albani dalam Sahih Abi Dawud no.1856].
[6] Doa buat jenazah sebelum dikafankan: اغفر لأبي سلمة وارفع درجته في
المهديين واخلُفه في عقِبِه في الغابرين، واغفر لنا وله يا رب العالمين، وافسح له
في قبره، ونور له فيه . [Hadith Sahih: diriwayatkan oleh Muslim no.920]. Perkataan
bergaris perlu diubah kepada nama si mati.
[7] Hadith Hasan: diriwayatkan oleh Abu
Dawud no.3221 dan sanad hadith dinilai Hasan oleh Syeikh al-Arna’ut dalam
komentarnya terhadap kitab Jami’ al-Usul oleh Ibn al-Athir, 11:149.
[8] Muttafaqun Alayh: Diriwayatkan oleh al-Bukhari
no.6340 dan Muslim no. 2735.
[9] Permasalahan ini incha Allah akan
dijelaskan pada artikel berikutnya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan