Seorang ulama generasi Salaf yang digelar Abu Abdurrahman al-Sulami pernah mengatakan bahawa: “Kami mempelajari al-Quran daripada mereka yang mempelajari sepuluh ayat daripada al-Quran dan tidak berganjak kepada ayat seterusnya sebelum mereka benar-benar faham dan mengamalkannya. Manakala, generasi kita kini (pada zaman beliau) mempelajari al-Quran secara sekaligus. Namun begitu, akan datang suatu generasi sesudah kita nanti yang akan mempelajari al-Quran seperti keadaan orang yang minum air, (iaitu) tidak melewati tenggorok mereka (hanya dibaca di lidah tetapi tidak masuk ke dalam hati)”[1].
MENTALITI MASYARAKAT TERHADAP
AL-QURAN
Sekian lama masyarakat Islam kita di Malaysia
diberi penekanan terhadap teknik bacaan al-Quran bertajwid, bertarannum dan
kaedah hafalan al-Quran yang terbaik. Hakikatnya, kesemua elemen tersebut
berdiri di atas paksi kefahaman yang tepat dan sahih. Allah azza wa jalla ada
berfirman dalam surah al-Muzzammil ayat 4 :
Terjemahannya: “Dan bacalah al-Qur'an itu
dengan perlahan-lahan”.
Menurut Ali ibn Abi Talib, yang dimaksudkan
dengan perkataan ‘Tartil’ pada ayat tersebut ialah mentajwidkan huruf-hurufnya dengan
mengetahui tempat-tempat berhentinya[2]. Praktikalnya dapat ditinjau melalui nukilan
hadith Anas ibn Malik –anak Ummu Sulaym- yang pernah ditanya mengenai cara
bacaan Nabi Muhammad Sallallahu Alayh wa Sallam, kata Anas:
فَقَالَ
كَانَتْ مَدًّا ثُمَّ قَرَأَ ( بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ) يَمُدُّ
بِبِسْمِ اللَّهِ وَيَمُدُّ بِالرَّحْمَنِ وَيَمُدُّ بِالرَّحِيمِ
Terjemahannya:
“Bacaan Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam panjang-panjang. Kemudian beliau
membaca: “بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ
الرَّحِيمِ, dengan
dipanjangkan ‘bismillaah’, ‘ar-Rahmaan’ dan ‘ar-Rahiim’[3].
Di samping
itu, anjuran bertarannum (memperindah suara pada bacaan) pula berdalilkan
sebuah hadith daripada al-Barra’ ibn ‘Azib, bahawa Nabi Sallallahu ALayh wa
Sallam bersabda:
زينوا القرآنَ بأصواتِكم ؛ فإنَّ الصوتَ
الحسنَ يزيدُ القرآنَ حسنًا
Terjemahannya:
“Perindahlah
(bacaan) Al-Qur`an dengan suara kamu, kerana sesungguhnya suara yang baik
mampu menambah (tarikan tentang) kecantikan al-Quran”[4].
Sungguhpun begitu, galakan memperelok bacaan
dengan suara yang lunak mempunyai garis panduan yang sangat ketat, antaranya
ialah hendaklah membaca dengan niat yang ikhlas dan menjauhi daripada sifat
riya’ (menunjuk-nunjuk), sum’ah (ingin diheboh-hebohkan) dan ujub (menkagumi
diri sendiri) ketika melantunkan ayat-ayat suci al-Quran. Sebagaimana
amaran Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam dalam hadith Uqbah ibn ‘Amir:
الجاهر
بالقرآن
كالجاهر
بالصدقة ، والمسر بالقرآن
كالمسر بالصدقة
Terjemahannya: “Menzahirkan (memperkuatkan)
bacaan al-Quran seumpama menzahirkan (menunjuk-nunjuk)
ketika bersedekah manakala menyembunyikan
(memperlahankan) bacaan
al-Quran seumpama
bersedekah secara
tersembunyi”[5].
Ketika membaca al-Quran juga sewajarnya
dipastikan keadaan sekeliling tidak terganggu dengan bacaan yang dilantunkan.
Sepertimana yang berlaku dalam realiti masyarakat kita pada hari ini,
segelintir mereka mengeraskan bacaan al-Quran sedang di samping mereka terdapat
jemaah yang sedang menunaikan solat. Situasi ini membangkitkan rasa kurang
senang jemaah lain bahkan menyebabkan hilangnya rasa khusyu’ ketika menunaikan
solat. Pernah suatu ketika Nabi Sallallahu ALayh wa Sallam melalui sekelompok
para sahabat yang sedang menunaikan solat (sunat) sambil mengeraskan bacaan
al-Quran, lantas Nabi Sallallahu ALayh wa Sallam berkata: “Setiap kamu bermunajat (berbisik-bisik) kepada Tuhannya,
(oleh itu) janganlah kamu mengeraskan bacaan (Al-Qur`an) kamu
(sehingga mengganggu) atas sebagian yang lain”[6].
PEMAHAMAN PARA AL-SALAF AL-SOLEH
TERHADAP AL-QURAN
Kesemua perkara yang dihuraikan sebelum ini
merupakan perhatian utama segelintir masyarakat Malaysia terhadap fungsi
al-Quran. Mentaliti yang perlu diubah dan diberi penambahbaikan agar maksud sebenar
penurunan al-Quran akan menjadi realiti. Allah azza wa jalla menegaskan dalam surah
Sod ayat 29 tentang fungsi utama al-Quran diturunkan.
كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَيْكَ مُبَارَكٌ
لِيَدَّبَّرُوا آيَاتِهِ وَلِيَتَذَكَّرَ أُولُو الْأَلْبَابِ
Terjemahannya:
“Ini adalah sebuah kitab yang penuh dengan berkah, Kami turunkan kepadamu supaya
mereka memperhatikan ayat-ayat-Nya dan supaya orang-orang yang mempunyai
fikiran memperoleh pengajaran”.
Ayat ini
jelas menunjukkan bahawa al-Quran diturunkan Allah azza wa jalla bukan sekadar
untuk dibaca sahaja, malah pada al-Quran itu sendiri terdapat
kebaikan-kebaikan dan manfaat yang besar buat golongan yang mahu berfikir
tentang ayat-ayat Allah azza wa jalla melebihi daripada keuntungan harta
duniawi yang sering dikejarnya. Uqbah ibn ‘Amir menukilkan sebuah hadith
yang menceritakan tentang suatu ketika Nabi Sallallahu ALayh wa Sallam datang
menemuinya dan sahabatnya di Suffah, seraya bertanya: “Siapakah diantara kamu
yang suka pergi setiap pagi hari ke pasar Buthan atau ‘Aqiq, kemudian pulang
dengan membawa dua ekor unta betina yang besar punuknya tanpa berbuat dosa mahupun
memutuskan silaturrahim?”. (Lantas) kami menjawab: “Ya Rasulullah, kami semua
menyukainya”. Lalu Nabi Sallallahu ALayh wa Sallam bersabda: “Mengapa tidak, salah
seorang daripada kamu pergi pada pagi hari ke masjid, lalu belajar atau membaca
dua ayat Al-Quran, sedangkan itu lebih baik baginya daripada pada dua ekor unta
betina (tersebut), tiga ayat al-Quran pula lebih baik daripada tiga ekor unta
betina, empat ayat al-Quran pula lebih baik daripada pada empat ekor unta
betina, dan seterusnya sejumlah ayat yang dibaca mendapatkan sejumah unta yang
sama”[7].
Berpandukan atsar
yang sahih, pernah dikisahkan bahawa para sahabat Nabi Sallallahu Alayh wa
Sallam seperti Abdullah ibn Mas’ud, Uthman ibn Affan dan selainnya, tatkala
mempelajari ayat al-Quran, mereka mempelajarinya sepuluh ayat demi sepuluh ayat
dan tidak akan berganjak kepada ayat berikutnya selagimana mereka tidak
memahaminya dengan baik dan
mengamalkan apa yang terkandung di dalamnya. Para
sahabat berkata: “Kami
mempelajari Al-Qur`an, ilmu dan amal semuanya”[8]. Metodologi para sahabat ini jelas berbeza
dengan kaedah terkini yang diterapkan oleh generasi pendidik zaman kini. Sifat tergesa-gesa
dalam mengkhatamkan bacaan al-Quran terutama bagi kanak-kanak yang sudah lanjut
usia remaja dan ditambah pula perasaan malu dengan sanak saudara serta sahabat
handai, menyebabkan maksud penurunan al-Quran tidak dapat digarap dalam diri
individu. Bukankah Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam pernah membuat perumpamaan
sepertimana yang dinukilkan oleh Abu Musa al-Asy’ari:
مَثَلُ
الْمُؤْمِنِ الَّذِي يَقْرَأُ الْقُرْآنَ مَثَلُ الْأُتْرُجَّةِ رِيحُهَا طَيِّبٌ
وَطَعْمُهَا طَيِّبٌ وَمَثَلُ الْمُؤْمِنِ الَّذِي لَا يَقْرَأُ الْقُرْآنَ مَثَلُ
التَّمْرَةِ لَا رِيحَ لَهَا وَطَعْمُهَا حُلْوٌ وَمَثَلُ الْمُنَافِقِ الَّذِي
يَقْرَأُ الْقُرْآنَ مَثَلُ الرَّيْحَانَةِ رِيحُهَا طَيِّبٌ وَطَعْمُهَا مُرٌّ
وَمَثَلُ الْمُنَافِقِ الَّذِي لَا يَقْرَأُ الْقُرْآنَ كَمَثَلِ الْحَنْظَلَةِ
لَيْسَ لَهَا رِيحٌ وَطَعْمُهَا مُرٌّ
Terjemahannya:
“Perumpamaan orang mukmin yang membaca Al-Quran umpama buah ‘Al-Utrujah’ (seperti jeruk
manis) yang rasanya sedap dan baunya wangi, dan
perumpamaan orang mukmin yang tidak membaca Al-Quran umpama buah ‘At-Tamr’
(kurma) rasanya sedap dan manis namun tiada bau, dan
perumpamaan orang munafiq yang membaca Al-Quran umpama ‘Ar-Rayhanah’
(sejenis tumbuhan yang wangi) semerbak baunya
(wangi) namun rasanya pahit, dan perumpamaan orang munafiq yang tidak
membaca Al-Quran umpama buah ‘Al-Hanzalah’ (nama
buah) rasanya pahit dan baunya tiada (tidak menyenangkan)[9]”.
Oleh
yang demikian, sepatutnya individu yang membaca al-Quran, individu yang mempunyai
kehebatan dalam melontarkan suara yang merdu ketika membacanya, individu yang
menguasai ilmu tajwid al-Quran, individu yang menghafaz al-Quran dan seangkatan
dengannya, selayaknya mempunyai akhlak dan peribadi yang mulia. Hakikatnya,
semua umat Islam seharusnya memiliki keperibadian yang unggul kerana memiliki ‘manual’
atau buku panduan tatacara hidup di dunia yang serba lengkap. Ironinya, umat
Islam sendiri yang mencalar kredibiliti agamanya dengan gaya hidup ala
kebaratan. Ingatlah, manusia yang tiada sedikit pun al-Quran di dalam dadanya, umpama
rumah yang hanya menunggu masa sahaja untuk roboh.
MUHASABAH
Ayuh bersama kita ringan-ringankan lidah
membaca al-Quran dan mencari jalan untuk cuba memahaminya sedaya mungkin
sepertimana yang dilakukan para generasi terdahulu. Biarpun sedikit tetapi
berterusan dan berkekalan adalah lebih baik daripada banyak tapi hanya sekerat
jalan dan hilang entah ke mana tanpa haluan. Bersama kita wujudkan suasana ahli
al-Quran dalam keluarga kita kerana manfaatnya sangatlah besar dan di akhirat
kelak, al-Quran mampu memberikan syafaat (pertolongan untuk masuk ke syurga) buat
pembacanya[10].
Wallahu A’lam.
[3] Sahih: diriwayatkan oleh al-Bukhari no.5046.
[4] Sahih: diriwayatkan oleh Abu Dawud dalam
Sunannya, no.1468 dan dinilai sahih oleh al-Imam al-Suyuti dalam al-Jami’
al-Saghir no. 4577 dan Syeikh al-Albani dalam Sahih al-Jami’ no.3581.
[5] Sahih: diriwayatkan Abu Dawud dalam Sunannya
no.1333, al-Turmuzi dalam Sunannya no.2919 dan dinilai Sahih oleh Syeikh
al-Albani dalam Sahih Sunan al-Turmuzi no.2919.
[6] Sanadnya Hasan: diriwayatkan oleh Ahmad
dalam Musnadnya: 7/188 dan dinilai Sanadnya Hasan oleh Syeikh Ahmad Syakir.
Turut diriwayatkan oleh al-Haithami dalam Majma’ al-Zawa’id: 2/268. Ibn Hajar
al-Asqalani menilai hadith ini sebagai Hasan menerusi Takhrij Misykat
al-Masabih: 1/391.
[7] Sahih: diriwayatkan oleh Muslim no.803.
[8] Atsar
yang sahih: diriwayatkan oleh Ibn
Jarir al-Tabari dalam tafsirnya (1/80) dan Ahmad
Syakir menilainya: “Ini
adalah sanad yang sahih dan bersambung”.
[9] Sahih: diriwayatkan oleh Muslim dalam
Sahihnya no.797.
[10] Sahih: diriwayatkan oleh Muslim dalam
Sahihnya no.804 melalui hadith Abu Umaamah al-Bahili.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan