Manusia secara lahiriahnya
mampu memperagakan perwatakan terpuji di hadapan teman-temannya mahupun
masyarakat sekelilingnya. Ia merupakan antara anugerah Allah azza wa jalla
kepada hambanya di muka bumi ini yang penuh hikmah dan maksud yang amat
mendalam. Cuba anda bayangkan sekiranya Allah azza wa jalla menciptakan manusia
bersama-samanya sebuah skrin di dahi yang boleh menunjukkan sesuatu yang sedang
bermain di minda seseorang individu.
Apa sahaja yang diniatkannya mahupun yang sedang difikirkan akan dipaparkan pada skirn tersebut. Siapakah yang akan menanggung malu? Sudah pasti manusia akan berlumba-lumba membersihkan hatinya dan mindanya daripada segala pemikiran kotor dan jahat. Secara automatik, tiadalah berlakunya jenayah, maksiat ataupun perkara-perkara yang boleh meruntuhkan sesebuah institusi sosial.
Apa sahaja yang diniatkannya mahupun yang sedang difikirkan akan dipaparkan pada skirn tersebut. Siapakah yang akan menanggung malu? Sudah pasti manusia akan berlumba-lumba membersihkan hatinya dan mindanya daripada segala pemikiran kotor dan jahat. Secara automatik, tiadalah berlakunya jenayah, maksiat ataupun perkara-perkara yang boleh meruntuhkan sesebuah institusi sosial.
Sungguhpun
begitu, Allah azza wa jalla melihat perkara tersebut sebagai perbuatan yang
zalim dan mengaibkan. Selayaknya, hanya Allah azza wa jalla dan hambanya yang
melakukan perbuatan tersebut sahaja yang mengetahuinya. Justeru, Allah azza wa
jalla menciptakan manusia dengan memiliki keistimewaan dua komponen utama iaitu
jasmani (luaran) dan rohani (dalaman). Rohani manusia secara umumnya ditunjangi
oleh amalan hati yang tiada siapa pun mampu mengetahuinya melainkan empunya
diri dan Allah azza wa jalla. Sebagaimana firmanNya dalam surah Ali ‘Imran ayat
29:
قُلْ
إِنْ تُخْفُوا مَا فِي صُدُورِكُمْ أَوْ تُبْدُوهُ يَعْلَمْهُ اللَّهُ
Terjemahannya: “Katakanlah: Jika
kamu menyembunyikan apa yang ada dalam hatimu atau kamu melahirkannya, pasti
Allah mengetahuinya”.
Amalan hati inilah yang perlu dititik beratkan
oleh manusia sepanjang berpijak di bumi Allah ini agar ia tidak diselubungi
riya’ [menunjuk-nunjuk], Ujub [membangga diri] mahupun takabbur [membangga diri
dan meremehkan orang lain].
SIFAT RIYA’ PEROSAK
AMALAN
Menyingkap deretan kisah
para al-Salaf al-Soleh yang agung, banyak membuka minda penulis dalam
menterjemah pemahaman mereka terhadap sesuatu larangan yang keluar dari bibir
Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam. Pernah dinukilkan sebuah hadith oleh Abu
Hurayrah tentang sabdaan Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam berkaitan balasan bagi
amalan seseorang yang pada pandangan kasar manusia adalah baik tetapi
hakikatnya sia-sia belaka.
Abu
Hurayrah berkata bahawa Nabi Sallallahu ALayh wa Sallam pernah bercerita: “Sesungguhnya
manusia pertama yang diadili pada Hari Kiamat adalah orang yang mati syahid
di jalan Allah. Dia didatangkan dan diperlihatkan kepadanya nikmat-nikmat
(yang diberikan di dunia dahulu), lalu ia pun mengakuinya. (Lantas) Allah
bertanya kepadanya: “Apakah amalan yang kau lakukan dengan nikmat-nikmat tersebut?”.
Ia menjawab: “Aku berperang semata-mata karenaMu sehingga aku mati syahid”.
Allah menyanggah dengan katanya: “Kau penipu! Kau (sebenarnya) ikut berperang
supaya dikenali sebagai seorang yang gagah perkasa. Memang demikianlah yang
telah diperkatakan orang (tentang dirimu)”. Kemudian diperintahkan (malaikat)
agar mengheret muka orang tersebut, lalu dicampakkan ke dalam neraka.
Berikutnya orang (yang diadili) adalah seorang penuntut dan penyebar ilmu
serta pembaca al Qur`an. Ia didatangkan dan diperlihatkan kepadanya nikmat-nikmat
(yang diberikan di dunia dahulu), lalu ia pun mengakuinya. Kemudian Allah bertanya
kepadanya: “Apakah amalan yang kau lakukan dengan nikmat-nikmat tersebut?”. Jawabnya:
“Aku menuntut ilmu dan mengajarkannya, serta aku membaca al-Qur`an, semata-mata
keranaMu Allah”. (Lantas) Allah menyanggah, katanya: “Kau penipu! Kau menuntut
ilmu (sebenarnya) untuk dikenali sebagai seorang ‘alim (yang berilmu) dan kau
membaca al-Qur`an supaya digelar (sebagai) seorang qari' (pembaca al-Qur`an
yang hebat). Memang begitulah yang diperkatakan orang (tentang dirimu)”.
Kemudian diperintahkan (malaikat) agar mengheret muka orang tersebut dan dilemparkannya
ke dalam neraka. Berikutnya (yang diadili) adalah seorang yang diberikan
rezeki yang melimpah ruah dan harta yang banyak. Ia didatangkan dan
diperlihatkan kepadanya nikmat-nikmat (yang diberikan di dunia dahulu), lalu ia
pun mengakuinya. (Lantas) Allah bertanya: “Amalan apakah yang telah kau lakukan
dengan nikmat-nikmat itu?”. Dia menjawab: “Aku tidak pernah lupa daripada bersedaqah
dan infaq di jalan yang Kau cintai, melainkan pasti aku melakukannya
semata-mata keranaMu Allah”. (Lantas) Allah berfirman: “Kau penipu! Kau lakukan
perkara tersebut supaya digelar sebagai seorang dermawan (murah hati) dan
memang begitulah yang diperkatakan orang (tentang dirimu)”. Kemudian
diperintahkan (malaikat) agar mengheret muka orang tersebut dan dicampakkannya
ke dalam neraka”[1].
Kisah di atas menunjukkan betapa ruginya amalan
seseorang yang menggunung hebatnya tetapi menjadi sia-sia dek kerana hati yang
diselubungi riya’. Dalam surah al-Baqarah ayat ke 264, Allah azza wa jalla
mengumpamakan individu seperti ini laksana ‘Safwan’ (batu licin) yang
ditutupi tanah, tatkala turunnya hujan lebat maka bersihlah batu tersebut
daripada tanah tanpa meninggalkan sebarang kesan. Lihatlah betapa mendalamnya pemahaman
dan penghayatan seorang dari kalangan generasi al-Salaf al-Soleh yang bernama
al-Rabi’ ibn Khuts’aym tentang bahana riya’. Pernah diceritakan bahawa
sepanjang hidupnya beliau tidak pernah menunaikan solat sunat di masjid kampungnya
kecuali sekali[2]
sahaja semata-mata untuk mengelak daripada pandangan manusia. Sudah menjadi
kebiasaan beliau melakukan sesuatu amalan secara tersembunyi, sehinggakan apabila
seseorang datang kepadanya sedang dia membaca al-Quran, beliau segera
menutupi mushafnya (al-Quran) dengan bajunya”[3]. Oleh sebab itu, al-Rabi’
ibn Khuts’aym pernah mengatakan bahawa: “Segala sesuatu yang dilakukan bukan
kerana mencari keredhaan Allah azza wa jalla pasti akan pupus sirnanya”[4].
Amalan hati merupakan tunjang kepada penerimaan atau
penafian sesuatu amalan yang dilaksanakan. Sebagai contoh seseorang individu
yang mengenakan jubah, kopiah, serban dan sebagainya, pakaian yang dikatakan
sunnah, namun sejauhmanakah individu tersebut mampu menjaga perbolakan hatinya
daripada riya’?. Sama seperti perbuatan al-Rabi’ sebelum ini, apakah kita
mempersoalkan tentang kewajaran seseorang yang menunaikan solat fardhu di
masjid, kemudiannya terus beredar meninggalkan jemaah tanpa dahulu menunaikan
solat sunat Qabliyah atau sebagainya. Persepsi atau mulut manusia memang sukar
untuk dibendung, tetapi ia mampu diatasi dengan kefahaman dan penghayatan
terhadap ilmu yang sahih.
MUHASABAH
Menjadi fitrah manusia
yang normal, memiliki hati yang mudah berbolak balik. Namun, sebaik-baik
manusia ialah mereka yang apabila terlanjur melakukan kesilapan, mereka kembali
kepada tuhanNya iaitu Allah azza wa jalla. Sesi muhasabah (menghitung diri)
perlu ditambah dalam diari hidup setiap kita agar dapat memberi kesedaran atas
kesilapan yang telah dilakukan serta memberi kesempatan untuk kita bertaubat.
Cuba sama-sama kita hayati hadith Abu Hurayrah ini bahawa Nabi Sallallahu Alayh
wa Sallam berpesan:
كُلُّ
أُمَّتِيْ مُعَافىً إِلاَّ الْمُجَاهِرِيْنَ، وَ إِنَّ مِنَ الْمُجَاهِرَةِ أَنْ يَعْمَلَ
الرَّجُلُ بِاللَّيْلِ عَمَلاً، ثُمَّ يُصْبِحَ وَ قَدْ سَتَرَهُ اللهُ فَيَقُوْلَ:
يَا فُلاَنُ عَمِلْتُ الْبَارِحَةَ كذَا وَ كَذَا، وَقَدْ بَاتَ يَسْتُرُهُ رَبُّهُ
وَ يُصْبِحُ يَكْشِفُ سِتْرَ اللهِ عَنْهُ
Terjemahannya:
"Setiap umatku akan dimaafkan, kecuali orang-orang yang terang-terangan.
Sesungguhnya termasuk terang-terangan ialah, seseorang yang melakukan sesuatu
amalan (dosa) pada malam hari, kemudian pagi harinya ia bercerita (tentang
perbuatan dosanya kepada kawan-kawannya). Sedangkan pada malam tersebut, Allah
sudah menutupi dosanya. Ia katakan (kepada kawannya), “Wahai Fulan, tadi
malam aku berbuat begini dan begitu…”, Sedangkan, malam itu Allah sudah
menutupi dosanya, namun pagi harinya dia sendiri yang membuka aib (perbuatan
dosanya kepada kawan-kawannya) yang Allah tutupi (aib tersebut) untuk
dirinya"[5].
Wallahu A’lam
P/s: Berkaitan Ujub dan
Takabbur akan dihurai pada artikel berikutnya incha Allah.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan