Pada artikel yang lepas,
penulis telah membincangkan tentang parasit ibadah yang sangat merbahaya iaitu
riya’. Perlu diketahui bahawa setiap amalan yang dilakukan sama ada secara
zahir ataupun batin, pasti Allah azza wa jalla menilainya. Penilaian yang
dilakukan juga mempunyai garis panduan yang khas, iaitu syarat penerimaan
sesuatu amalan di sisi Allah azza wa jalla.
Syaratnya sangat ringkas, segala amalan yang dilaksanakan sewajarnya diikat dengan perasaan ikhlas yang berpaut dalam hati serta amalan tersebut hendaklah menepati sunnah Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam. Kedua-dua kriteria ini sekiranya tidak dipenuhi, maka sia-sialah amalan seseorang. Oleh itu, perasaan riya’, ujub dan takabbur ini terangkum dalam permasalahan penentuan keikhlasan dalam beribadah dan ia merupakan ‘target’ para syaitan laknatullah dalam menyesatkan manusia di muka bumi ini.
Syaratnya sangat ringkas, segala amalan yang dilaksanakan sewajarnya diikat dengan perasaan ikhlas yang berpaut dalam hati serta amalan tersebut hendaklah menepati sunnah Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam. Kedua-dua kriteria ini sekiranya tidak dipenuhi, maka sia-sialah amalan seseorang. Oleh itu, perasaan riya’, ujub dan takabbur ini terangkum dalam permasalahan penentuan keikhlasan dalam beribadah dan ia merupakan ‘target’ para syaitan laknatullah dalam menyesatkan manusia di muka bumi ini.
Ingatlah
dialog antara Allah azza wa jalla dengan Iblis (ketua Syaitan) yang dirakamkan
dalam surah al-Sod yang menceritakan tentang permohonan Iblis kepada Allah saat
mereka hendak diusir daripada langit Allah. Iblis memohon untuk diberi tempoh
hidup di dunia bersama-sama manusia dan berkata:
Terjemahannya:
“Iblis berkata: “Demi kekuasaanmu (Wahai Tuhanku), Aku akan menyesatkan mereka
semuanya, kecuali hamba-hambaMu antara zuriat-zuriat Adam itu yang
dibersihkan dari sebarang kederhakaan dan penyelewengan (iaitu orang yang
ikhlas)” [Surah al-Sod ayat 82-82].
UJUB DAN TAKABBUR PUNCA
AMALAN TERKUBUR
Perasaan Ujub dan Takabbur
(al-Kibr) merupakan amalan hati yang tersembunyi dan hanya diketahui oleh
empunya diri dan Allah azza wa jalla sahaja. Sifat Takabbur tidak akan terjelma
pada diri seseorang individu tanpa didahului oleh sifat Ujub. Anas ibn Malik pernah
meriwayatkan sebuah hadith daripada Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam:
ثَلَاثٌ
مُهْلِكَاتٌ: شُحٌّ مُطَاعٌ وَهَوًى مُتَّبَعٌ وَإِعْجَابُ الْمَرْءِ بِنَفْسِهِ
Terjemahannya:
“Tiga perkara yang membinasakan (manusia) ialah rasa pelit yang ditaati, hawa
nafsu yang diikui (tanpa kawalan) dan sifat Ujub seseorang terhadap dirinya
sendiri”[1].
Ujub di sini bermaksud
sikap seseorang yang merasakan dirinya hebat daripada orang lain dan ia
berbangga pula dengan kehebatan dirinya. Manakala, Takabbur pula, di samping
seseorang merasakan dirinya lebih hebat daripada orang lain, dia turut
meremehkan tahap ilmu, kefahaman dan amalan orang lain. Perkara inilah yang
membezakan antara Ujub dan Takabbur. Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam pernah menjelaskan hakikat sebenar sifat
Takabbur dalam hadith Abdullah ibn Mas’ud:
الْكِبْرُ بَطَرُ الْحَقِّ وَغَمْطُ النَّاسِ
Terjemahannya:
“Sifat sombong (Takabbur) bermaksud menolak kebenaran dan meremehkan
(memperlekehkan) manusia”[2].
Pernah diceritakan sebuah
kisah yang berlaku kepada Abdullah ibn Umar ketika didatangi seorang lelaki
yang berkata kepadanya: “Wahai orang terbaik, atau anak kepada orang yang terbaik!”.
Tatkala Ibn Umar mendengarnya, beliau lantas menjawab: “Aku bukanlah orang yang
terbaik, (Aku) juga bukanlah anak kepada orang yang terbaik. Tetapi aku
hanyalah seorang hamba Allah yang selalu berharap dan sangat takut kepadaNya
(Allah azza wa jalla). Demi Allah, sekiranya kamu semua berterusan bersikap sebegini
terhadap seseorang, nescaya kamu semua akan membuatnya binasa”[3].
Lihatlah
betapa merendah dirinya atau tawadu’nya Abdullah ibn Umar, sekalipun beliau
merupakan anak salah seorang sahabat Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam yang
paling rapat –Umar ibn al-Khattab-, sedikitpun tidak membuatkan dirinya
berbangga dan berasa besar diri. Malah, ketinggian kedudukan ayahnya di sisi
Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam menjadikannya lebih merendah diri dan merasai
kekerdilan di hadapan Allah azza wa jalla. Inilah antara kesan yang terhasil daripada
didikan generasi terdahulu yang mendapat bimbingan secara langsung daripada insan
terbaik di muka bumi ini –Muhammad Sallallahu Alayh wa Sallam-. Mungkin, ia juga
hasil daripada pengamatannya terhadap ancaman yang hadir dari bibir Nabi
Sallallahu ALayh wa Sallam melalui hadith Abi Hurayrah:
بينما رجلٌ يتبخترُ ، يمشي في بُرْدَيْهِ
، قد أعجبتْهُ نفسُهُ ، فخسفَ اللهُ بهِ الأرضَ ، فهو يتجلجلُ فيها إلى يومِ القيامةِ
Terjemahannya:
Ketika seorang lelaki sedang bergaya dengan mengenakan dua burdahnya (jenis
pakaian bergaris-garis yang sangat cantik), dia merasa kagum (ujub) dengan
dirinya, maka Allah azza wa jalla memerintahkan bumi agar menelannya
(menenggelamkannya ke dalam tanah), lalu orang itu pun terumbang-ambing di dalam
bumi sehingga berlakunya hari kiamat kelak”[4].
Kisah
tersebut merupakan antara gambaran sifat Ujub yang biasa berlaku dalam kalangan
kita, terutamanya tatkala mengenakan pakaian yang cantik, mahal dan berjenama. Oleh
kerana itu, kesolehan seseorang individu tidak boleh dinilai dengan hanya
melihat kepada pakaiannya mahupun amalan zahirnya sahaja. Berkemungkinan,
seorang yang hanya memakai seluar ‘jeans’, berkemeja ‘T’, tidak berkopiah atau
serban dan sebagainya, lebih tinggi kedudukannya di sisi Allah azza wa jalla
daripada mereka yang memakainya. Boleh jadi juga, seseorang yang hanya memakai
baju ‘pagoda’ lebih tinggi darjatnya berbanding mereka yang memakai pakaian
berjenama dan berharga mahal. Bukankah Nabi Sallallahu ALayh wa Sallam pernah
berpesan melalui Syu’ayb ibn Muhammad bahawa balasan orang yang Ujub umpama
semut kecil yang dibakar:
يُحْشَرُ المتكبرونَ أمثالَ الذَرّ يومَ
القيامةِ في صُورِ الرجالِ ، يغْشاهُمُ الذلُّ من كل مكانٍ ، يساقونَ إلى سجنٍ من
جهنمَ يُسمّى بُولِس ، تعلوهُم نارُ الأنيارِ يسقونَ من عصارةِ أهلِ النارِ طينةُ
الخبالِ
Terjemahannya:
“Pada hari Kiamat kelak, orang-orang yang sombong akan digiring dan dikumpulkan
seperti semut kecil, dalam rupa bentuk manusia, kehinaan akan meliputi mereka
dari berbagai sisi. Mereka akan digiring menuju sebuah penjara di dalam Neraka
Jahannam yang bernama Bulas. Api Neraka yang memarak akan membakar mereka.
Mereka akan diberi minum nanah para penghuni Neraka, iaitu thinatul khabal
(lumpur kebinasaan)”[5].
Sungguhpun begitu, ia
tidak bermaksud wanita yang tidak menutup aurat dikira sebagai tawadu’ (merendah
diri) atau tidak mahu menunjuk-nunjuk kebaikan (zuhud) dengan memakai pakaian
yang menutup aurat. Hal ini disebabkan, sesuatu tuntutan yang wajib
sewajarnya dilaksanakan dengan penuh kepatuhan dan ketaatan, malah ia
bukanlah dinilai sebagai riya’, akan tetapi itulah lambang seseorang yang
bermaruah dan antara kriteria wanita yang berakhlak mulia serta memiliki keturunan
yang baik.
MUHASABAH
Elakkanlah diri kita
daripada melakukan amalan yang sia-sia dek kerana amalan yang dibaluti ‘parasit’
ibadah. Kesemua ini merupakan amalan hati yang tidak mampu dikawal oleh
individu lain kecuali diri sendiri. Ia bermula daripada kefahaman tentang bahana
parasit ini, kesedaran tentang keperluan beramal dengan ikhlas dan kesungguhan
dalam mengelakkan diri daripada terjebak dengannya. Renungilah kata-kata Sa’id ibn
Abdirrahman ibn Abi Hazim: “Sesungguhnya seseorang hamba mampu melakukan kebaikan
yang dia senangi, namun ternyata Allah azza wa jalla menilainya sebagai
keburukan yang paling merbahaya buat dirinya. Adakalanya, dia melakukan kejahatan
yang dia benci, namun ternyata Allah azza wa jalla menilainya sebagai kebaikan
yang paling bermanfaat buat dirinya tanpa tolok bandingnya. Ia disebabkan,
ketika seseorang hamba melakukan kebaikan tersebut, ia bersikap takabbur
malah menganggap dirinya memiliki keutamaan yang tidak dimiliki orang lain.
Oleh demikian, Allah azza wa jalla menggugurkan kebaikannya itu bersamaan
dengan banyaknya kebaikan yang dia lakukan. Sedangkan, ketika dia melakukan
kejahatan yang dibencinya itu, Allah azza wa jalla menimbulkan rasa takut dalam
dirinya, kemudian ia menghadap Allah azza wa jalla dalam keadaan takut yang
masih tersemat di dalam hatinya”[6].
Wallahu A’lam.
[1]
Sahih: Riwayat at-Thobroni dalam al-Awshoth, no.5452 dan dinilai Sahih oleh
Syaikh Al-Albani dalam as-Sahihah no.1802
[2] Sahih:
Riwayat Muslim, no. 2749
[3]
Siyar A’lam al-Nubala’ oleh al-Zahabi: 3:236
[4]
Sahih: Riwayat al-Bukhari, no. 5789 dan Muslim, no. 2088.
[5]
Hasan Sahih: Riwayat al-Bukhari dalam al-Adab al-Mufrad, no. 557; Turmuzi, no.
2492; Ahmad, 2/179.
[6]
Sifat al-Safwah oleh Ibn al-Jawzi, 2:164
Tiada ulasan:
Catat Ulasan