Ahad, 24 Februari 2013

ALTERNATIF: KENDURI ARWAH


 Agama Islam berdiri di atas paksi kepercayaan dan keyakinan yang kukuh tersemat di hati dan bukan hanya mengikut logik akal dan bukti semata-mata. Setiap perkara yang dilakukan oleh umat Islam hakikatnya merupakan terjemahan daripada kefahaman mereka terhadap intipati al-Quran dan petunjuk Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam.
Muslim yang sebenar sesekali tidak akan menjadikan amalan nenek moyang mereka yang jelas terbukti salah, terus diamalkan dan dilakukan. Hanya mereka yang tebal egonya dengan semangat ‘adat’, ‘budaya’, ‘tradisi’ dan ‘syiar’ sahaja yang akan bertungkus lumus mempertahankan amalan turun temurun tersebut yang diwarisi daripada nenek moyang mereka.

KENDURI ARWAH[1] KEPERCAYAAN HINDU?

Merujuk kepada sebuah karya Hindu yang berjudul Manawa Dharma Sastra Weda Smerti oleh G. Puja dan Tjokorda Rai Sudharta, ada disisipkan penjelasan mengenai galakan mengadakan majlis doa selamat[2] ke atas orang yang telah meninggal dunia pada hari pertama, ketujuh, keempat puluh, keseratus dan keseribu[3]. Anehnya, karya tersebut bukanlah penulisan yang berkisar tentang amalan yang dianjurkan kepada umat Islam, sebaliknya ia merupakan salah satu rujukan utama dalam agama Hindu[4]. Penulis menukilkan pandangan ini adalah bertujuan memberi kesedaran kepada kita, betapa besarnya pengaruh Hindu dalam amalan masyarakat Islam di Malaysia ini.

Bukankah Allah azza wa jalla sudah mengutuskan RasulNya Muhammad Sallallahu Alayh wa Sallam yang berperanan mengajar dan membimbing manusia berpandukan al-Quran, yang merupakan batu asas kepada struktur kehidupan manusia di dunia ini. Oleh sebab itu, Nabi Muhammad Sallallahu Alayh wa Sallam dan para Rasul dijadikan sebagai manusia, semata-mata untuk menjadi tauladan dan ikutan kepada manusia sekelilingnya. Ironinya, amalan yang dikatakan bersumber daripada Islam ini, langsung tidak pernah dilakukan oleh Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam, mahupun para sahabat Nabi Sallallahu ALayh wa Sallam. Justeru, sewajarnya kita memperbetul persepsi bahawa sesuatu amalan yang dilakukan oleh majoriti umat Islam tidak semestinya benar di sisi Islam dan amalan yang hanya dilakukan oleh segelintir umat Islam pula tidak semestinya memberi ‘signal’ ia salah atau meleset. Ingatlah, amaran Allah azza wa jalla terhadap mereka yang bersikap sedemikian:

وَاِنْ تُطِعْ اَكْثَرَ مَنْ فِى اْلاَرْضِ يُضِلُّوْكَ عَنْ سَبِيْلِ اللهِ اِنْ يَّتَّبِعُوْنَ اِلاَّ الظَّنَّ وَاِنْ هُمْ اِلاَّ يَخْرُصُوْنَ

Terjemahannya: “Dan jika kamu menuruti kebanyakan (majoriti) orang-orang yang di muka bumi ini, nescaya mereka akan menyesatkan diri kamu dari jalan Allah.  Mereka tidak lain hanya mengikuti persangkaan belaka dan mereka tidak lain hanyalah berdusta (terhadap Allah)” [al-An’am : 116].

Setiap kita juga perlu sedar bahawa sebarang permasalahan berhubung akidah (kepercayaan) dan ibadah (amalan) tidak boleh dilakukan secara semberono (tanpa dalil daripada al-Quran dan Sunnah RasulNya). Perbuatan meniru atau bertaqlid tersebut, hanya akan menjadikan amalan yang dilakukan sia-sia sahaja dan berpotensi pula mendapat dosa.

ثُمَّ جَعَلْنَاكَ عَلَى شَرِيْعَةٍ مِنَ اْلاَمْرِ فَاتَّبِعْهَا وَلاَ تَتَّبِعْ اَهْوَاءَ الَّذِيْنَ لاَ يَعْلَمُوْنَ
اَنَّهُمْ لَنْ يُّغْنُوْا عَنْكَ مِنَ اللهِ شَيْئًا

Terjemahannya: “Kemudian Kami (Allah) jadikan kamu berada di atas suatu syariat (peraturan yang wajib ditaati) dalam urusan (agamamu) itu, maka ikutilah syariat itu dan janganlah kamu ikuti hawa nafsu orang-orang yang tidak mengetahui (orang jahil).  Sesungguhnya mereka sekali-kali tidak akan dapat menolak diri kamu sedikitpun daripada (siksaan) Allah” [al-Jathiyah: 18-19].

AMALAN SUNNAH BUAT ARWAH

Sunnah didefinisikan sebagai setiap amalan perbuatan, perkataan yang diungkapkan, pengakuan mahupun sifat-sifat mulia yang disandarkan kepada Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam. Kesemua elemen tersebut tidak termasuk perkara yang dikhususkan buat Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam, contohnya perbuatan Nabi Sallallahu ALayh wa Sallam meletakkan pelepah tamar di atas kubur 2 orang yang sedang disiksa akibat menjaja fitnah dan mengabaikan membasuh kemaluan selepas kencing. Berbalik kepada topik perbincangan, setiap kita inginkan keselamatan dan ketenangan buat ibu bapa tersayang yang telah meninggal dunia. Namun sejauhmanakah amalan yang kita lakukan bertepatan dengan sunnah Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam dan bagaimanakah pula Allah azza wa jalla akan menerimanya seandainya ia bercanggah dengan peraturannya. Justeru sewajarnya kita menjadikan Nabi Sallallahu ALayh wa Sallam sebagai role model dalam segenap aspek kehidupan.

Menjadi kelaziman Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam akan mensolatkan jenazah seseorang Muslim selepas jelas keislamannya dan kelangsaian hutang piutangnya. Salamah ibn Al-Akwa’ pernah menceritakan bahawa suatu ketika seorang jenazah dihadapkan kepada Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam untuk disolatkan. Lalu Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam bertanya: “Adakah dia (jenazah) mempunyai hutang?”. Mereka menjawab: “Tidak”, lantas Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam pun mensolatkannya. Kemudian, didatangkan pula kepada Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam jenazah yang lain, lalu Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam bertanya: “Adakah dia (jenazah) mempunyai hutang?”. Mereka menjawab: “Ya”, lantas Nabi Sallallahu ALayh wa Sallam bersabda: “Kamu semua solatkanlah dia (tanpa Nabi Sallallahu ALayh wa Sallam)”. Abu Qatadah berkata: “Wahai Rasulullah, Aku yang akan melunaskan hutangnya”, maka Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam pun perkenan untuk turut sama mensolatkannya”[5]. Daripada kisah ini, difahami bahawa hutang seseorang tidak dikira selesai selepas kematiannya, malah ia merupakan faktor utama roh seseorang tidak diangkat oleh Allah azza wa jalla[6].

                Di samping itu, ahli keluarga (waris) turut digalakkan bersedekah dengan wang tinggalan jenazah (ibubapa) kerana ia mampu memperoleh manfaat dan pahala daripada sedekah tersebut yang diniatkan ke atas nama dirinya. Ia disebabkan anak merupakan hasil usaha kedua orang tuanya[7] sebagaimana sabdaan Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam: “Sesungguhnya, sebaik-baik yang dimakan oleh seseorang ialah daripada hasil usahanya sendiri. (Dan) anaknya, termasuk daripada hasil usahanya”[8]. Dalam hadith Aisyah bint Abi Bakr ada dinukilkan sebuah kisah, seorang lelaki bertemu dengan Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam dan berkata: “Wahai Rasulullah, sesungguhnya ibuku meninggal dunia dan belum sempat berwasiat, (dan) aku rasa sekiranya dia sempat mengatakannya (berwasiat), nescaya dia akan bersedekah, adakah dia memperoleh pahala jika aku bersedekah atas namanya?” Baginda pun menjawab: “Ya[9].

Ahli keluarga jenazah turut digalakkan untuk menunaikan ibadah khusus yang ditinggalkan jenazah semasa hayatnya dengan syarat ibadah tersebut mempunyai dalil menunjukkan ia masih bermanfaat buatnya, seperti Haji, Sedekah, Doa, Puasa dan sebagainya. Dalam hadith Abdullah ibn Abbas ada dinukilkan sebuah kisah, seorang lelaki mengadu kepada Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam tentang ibunya yang telah meninggal dunia sedangkan puasa gantinya berbaki sebulan serta masih belum diganti. Lantas Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam bersabda: “Sekiranya ibu kamu mempunyai hutang, adakah kamu akan melangsaikannya?”. Jawab lelaki tersebut: “Ya”. Lalu Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam menambah: “Begitulah, (malah) hutang Allah azza wa jalla lebih berhak dilangsaikan[10]. Abdullah ibn Abbas juga pernah menceritakan tentang perihal seorang wanita dari Juhaynah yang bertanya kepada Nabi Sallallahu ALayh wa Sallam berkenaan keinginannya untuk menunaikan Haji untuk ibunya yang telah meninggal dunia. Lantas Nabi Sallallahu ALayh wa Sallam menjawab: “Ya, tunaikanlah Haji untuk ibumu[11]

MUHASABAH

Sebagai konklusinya, tukarkanlah kenduri arwah kepada ibadah yang lebih bermanfaat buat arwah tersebut. Cuba bayangkan, duit yang diperuntukkan untuk melaksanakan kenduri Arwah digunakan untuk melunaskan hutang-piutang arwah, menunaikan badal Haji buat arwah atau digunakan untuk bersedekah atas nama arwah, menggunakan sepenuh kudrat yang ada selaku anak, menggantikan puasa wajib yang ditinggalkan arwah, sentiasa memanjatkan doa dan keampunan buat arwah, lebih-lebih lagi sekiranya arwah adalah merupakan ibu bapanya sendiri. Hakikatnya, kenduri Arwah bukanlah sunnah yang dianjurkan Nabi Sallallahu ALayh wa Sallam. Tetapi yang dimaksudkan dalam hadith berkenaan kematian Ja’afar ibn Abi Talib dalam peperangan Mu’tah ialah jiran tetangga dan kaum kerabat disunatkan mengambil inisiatif meringankan beban dan menggembirakan sedikit hati yang duka buat keluarga si mati yang ditimpa musibah dengan menyediakan hidangan makanan. Sekiranya kita inginkan doa sekalipun, bukankah doa dibalik tabir atau tanpa pengetahuan itu lebih baik dan mustajab daripada doa yang diketahui.

Akhir sekali, renungkanlah hadith ini:

إذا مَاتَ الْإِنْسَانُ انْقَطَعَ عَنْهُ عَمَلُهُ إِلَّا مِنْ ثَلَاثَةٍ إِلَّا مِنْ صَدَقَةٍ جَارِيَةٍ أَوْ عِلْمٍ يُنْتَفَعُ بِهِ
 أَوْ وَلَدٍ صَالِحٍ يَدْعُو لَهُ

Terjemahannya: “Apabila seseorang meninggal dunia, maka terputuslah amalnya kecuali daripada  tiga perkara: sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat, dan anak soleh yang sentiasa mendoakannya”[12].

Wallahu A’lam.


[1] Upacara Kenduri Arwah pada kebiasaannya mempunyai dua elemen penting, iaitu: Pertama: Pembacaan beberapa ayat Al Qur’an, zikir-zikir dan disusuli dengan doa-doa tertentu yang ditujukan dan dihadiahkan kepada arwah. Kedua: Hidangan makanan.
[2] Mengikut cara agama Hindu dengan dihiasi zikir-zikir dan doa-doa tertentu.
[3] Rujuk halaman 92, 192 dan 193.
[4] Lihat pautan berikut: http://stitidharma.org/manawa-dharmasastra/ bertarikh: 24 Februari 2013.
[5] Sahih: Diriwayatkan oleh al-Bukhari no.2295.
[6] Lihat Hadith, Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam bersabda: “Sesungguhnya saudaramu tertahan (rohnya) karena hutangnya, maka lunasilah hutangnya”. Kemudian Sa’ad berkata, “Wahai Rasulullah. Aku telah melunasi semuanya, kecuali dua dinar yang diakui oleh seorang wanita, sementara dia tidak punya bukti”. Maka Nabi Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam berkata, “Berilah dia, karena dia berhak” [Diriwayatkan oleh Ibn Majah, 2433, Ahmad 5/7 dan Al-Baihaqi 10/142 dan dinilai Sahih oleh Syaikh Al-Albani dalam Sahih Ibn Majah]
[7] Sebagaimana dalam firman Allah Azza wa Jalla: “Dan bahwasanya, seorang manusia tiada memperoleh selain apa yang telah diusahakannya” [An-Najm : 39].
[8] Sahih: Diriwayatkan oleh Abu Dawud no.3528 dan dinilai Sahih oleh Syaikh Al-Albani dalam Sahih Al-Jami no.2208.
[9] Sahih: Diriwayatkan oleh Muslim no.1004.
[10] Sahih: Diriwayatkan oleh Muslim no.1148.
[11] Sahih: Diriwayatkan oleh al-Bukhari no.1852.
[12] Sahih: Diriwayatkan oleh Muslim, no: 3084

Tiada ulasan: