Upacara Cukur Jambul merupakan antara adat
resam masyarakat Melayu di Malaysia saat menyambut kehadiran ahli baharu dalam
keluarga mereka. Upacara ini juga turut dikenali dengan nama Endoi di Kedah
serta Naik Buai di sekitar Kampung Gajah dan Perak Tengah. Masyarakat kita
menyambutnya bersempena dengan genapnya 40 hari bayi dilahirkan, malah ada juga
yang turut menggabungkan upacara Cukur Jambul tersebut dengan ibadah aqiqah.
Situasi ini mengundang beberapa permasalahan yang boleh diklasifikasikan
sebagai bid’ah (tokok tambah dalam agama).
Masyarakat Islam di Malaysia seharusnya berpegang kepada amalan Nabi Sallallahu Alayhi wa Sallam dalam menyambut kelahiran. Sekiranya ingin melaksanakn juga adat Melayu tersebut, sewajarnya ia dimurnikan dengan beberapa aspek (amalan) perlu dibuang dan ditinggalkan seperti Berzanji atau Marhaban, Sedulang bunga rampai , Sebiji kelapa muda berwarna kuning (kelapa tersebut dibelah dan airnya tidak boleh dikeluarkan), beberapa helai daun termasuklah daun sirih alat perenjis, Beras berwarna kuning (telah dilumur dengan kunyit), Beras putih dan sebagainya. Perkara-perkara ini jelas bertentangan dengan sunnah Nabi Sallallahu Alayhi wa Sallam bahkan ia turut boleh mengheret pelakunya kepada melakukan syirik kepada Allah.
Masyarakat Islam di Malaysia seharusnya berpegang kepada amalan Nabi Sallallahu Alayhi wa Sallam dalam menyambut kelahiran. Sekiranya ingin melaksanakn juga adat Melayu tersebut, sewajarnya ia dimurnikan dengan beberapa aspek (amalan) perlu dibuang dan ditinggalkan seperti Berzanji atau Marhaban, Sedulang bunga rampai , Sebiji kelapa muda berwarna kuning (kelapa tersebut dibelah dan airnya tidak boleh dikeluarkan), beberapa helai daun termasuklah daun sirih alat perenjis, Beras berwarna kuning (telah dilumur dengan kunyit), Beras putih dan sebagainya. Perkara-perkara ini jelas bertentangan dengan sunnah Nabi Sallallahu Alayhi wa Sallam bahkan ia turut boleh mengheret pelakunya kepada melakukan syirik kepada Allah.
CUKUR JAMBUL MENURUT ISLAM
Tiada istilah cukur jambul dalam Islam,
namun ia boleh dianotasikan kepada amalan mencukur keseluruhan rambut bayi pada
hari ketujuh kelahirannya serta ditimbang beratnya dan ibu bapa anak tersebut
disunnahkan pula bersedekah dengan mengikut berat rambut bayinya. Ia
berpandukan kepada perbuatan Fatimah bintu Muhammad Sallallahu Alayhi wa Sallam
(Anak Nabi) ketika menyambut kelahiran anak-anaknya iaitu Hasan, Husayn, Zaynab
dan Ummu Kultsum, beliau (Fatimah) menimbang rambut anak-anaknya lalu beliau
mengeluarkan sedekah mengikut kiraan berat rambut yang ditimbang dengan (nilai)
perak[1].
Sunnah ini dilihat sesuai bagi memurnikan
upacara Cukur Jambul daripada pengaruh kepercayaan karut agama lain yang jelas
banyak terkesan dalam adat – adat Melayu yang diwarisi masyarakat kita hari ini.
ALTERNATIF TERBAIK MENYAMBUT KELAHIRAN
BAYI
Islam merupakan agama yang syumul iaitu
merangkumi segenap aspek kehidupan, bermula dari sekecil-kecil perkara
sehinggalah kepada sebesar-besar perkara. Sebab itu, umat Islam tidak akan
merasai kehebatan agama yang dianutinya sekiranya mereka tidak cuba mendalami
dan mengkaji peraturan-peraturan (syariat) kehidupan yang digariskan Allah melalui
Rasulnya Muhammad Sallallahu Alayhi wa Sallam. Mulakanlah diari kehidupan bayi
yang dilahirkan sesuai dengan sunnah Nabi Sallallhu Alayhi wa Sallam, moga
apabila ia besar nanti peribadinya akan mengikut Nabi Sallallahu Alayhi wa
Sallam.
Antara perkara sunnah yang dianjurkan
Nabi Sallallahu Alayhi wa Sallam ialah Tahnik bayi. Merujuk kepada hadith Abu
Musa al-Asy’ari radhiyallahu ‘anhu, beliau menceritakan bahawa:
“Anak (lelaki) aku
lahir lalu aku membawanya kepada Nabi Sallallahu Alayhi wa Sallam dan Nabi
Sallallahu Alayhi wa Sallam menamakannya Ibrahim lalu ditahnikkannya dengan
sebiji buah kurma. (Kemudian) Beliau mendoakan keberkatan dan kemudiannya
memulangkannya (bayi) kembali kepadaku”[2].
Definisi tahnik menurut Islam ialah perbuatan
mengunyah kurma sehingga hancur, menyuapkan ke mulut bayi dan menggosokkan
kurma tersebut ke lelangit mulut bayi iaitu dengan menggerak-gerakkan kekanan
dan kekiri sehingga mulut bayi tersebut dapat merasai kemanisan kurma tersebut
dengan enaknya. Menurut Badr al-Din al-Ayni, hikmah melaksanakan tahnik adalah sebagai
pengharapan kebaikan bagi bayi dengan keimanan, disebabkan:
1. Kurma merupakan buah yang disama ertikan oleh Rasulullah Sallallahu Alayhi wa Sallam dengan seorang mukmin
2. Kredibiliti pentahnik yang memiliki keutamaan, ulama dan orang soleh, lantaran air ludahnya yang masuk ke dalam kerongkong bayi[3].
Selepas ditahnik dan didoakan keberkatan
bagi bayi, disunatkan pula melaksanakan Ibadah Aqiqah bagi sebagaimana yang
ditegaskan oleh Nabi Sallallahu Alayhi wa Sallam melalui hadith Salman ibn
Amir:
“Bersama (mengiringi) bayi yang lahir itu
adalah Aqiqah. Oleh itu, sembelihlah untuk (memperoleh) tujuan aqiqah (tersebut)
dan singkirkanlah daripadanya bahaya”[4].
Ibadah Aqiqah ini dianjurkan untuk
dilaksanakan pada hari ketujuh kelahiran bayi dan disembelih kambing bagi bayi
lelaki 2 ekor manakala bagi bayi perempuan 1 ekor. Namun tidak menjadi
keberatan sekiranya tidak mampu, cukup sekadar seekor kambing bagi seorang bayi[5].
Daging hasil daripada ibadah Aqiqah pula, disunatkan untuk dijamu (bukan
mentah) kepada keluarga, jiran tetangga dan tetamu yang hadir atau mudah
disimbolikkan sebagai ‘kenduri Aqiqah’. Namun seharusnya dielakkan daripada
mencampuradukkan dengan perkara-perkara tokok tambah sepertimana yang
disebutkan pada awal tadi. Di samping itu, menjadi sunnah Nabi Sallallahu
Alayhi wa Sallam memberi nama kepada bayi pada hari ditahnikkannya atau (sebahagian
riwayat) diaqiqahkannya. Pemilihan nama bayi juga perlu diambil serius oleh
ibubapa bayi agar ia tidak memberi kesan negatif kepada bayinya apabila besar
kelak[6]. ‘Trend’
atau budaya menggabung-gabung nama antara ibu dan bapa, mencedok nama-nama
artis kafir dan sebagainya hanya akan menonjolkan kederhakaan ibubapa kepada
anak yang kelak akan dipersoalkan di akhirat. Berilah nama yang baik dan mudah
dipanggil, semakin kerap diucapkan semakin banyak doa (kebaikan) kita untuknya.
MUHASABAH
Begitulah perkara yang sepatutnya
dilaksanakan oleh masyarakat Islam kita pada hari ini. Kejahilan tentang sunnah
dan kecerdikan tentang adat merupakan salah satu faktor penyebab muda-mudi kita
kini rosak kerana sejak kecil lagi tidak disuapkan dengan amalan sunnah yang
penuh barakah, bahkan disuapkan pula dengan perkara bid’ah yang punah. Justeru,
disarankan agar amalan Cukur Jambul yang menjadi tradisi sebahagian kita selama
ini dimurnikan sesuai dengan sunnah Nabi Sallallahu Alayhi wa Sallam iaitu Mentahnik,
Mendoakan Keberkatan, Melaksanakan Aqiqah, Mencukur seluruh rambut bayi, ditimbang
dan disedekahkan mengikut beratnya dengan nilai perak dan Memberi nama yang
baik. Setelah itu, kewajipan ibu menyusu bayi selama dua tahun, begitu juga ibu
bapa bertanggungjawab mengkhatankan anak dan memberi nafkah kepadanya sehingga
mencapai ke suatu usia yang matang. Ibu bapa juga perlu menonjolkan akhlak dan
sikap yang baik dihadapan anak-anak kerana mereka dijadikan model oleh
anak-anak. Beramallah dengan ilmu, bukannya ikut-ikutan. Wallahu A’lam.
[1] al-Muwatto', Kitab Aqidah 26/2
[2] Sahih: Riwayat al-Bukhari, Kitab Aqiqah, no. 376
[3] Umdatul
Qari bi Syarhi Sahih Al-Bukhari (21/84) oleh Al-Aini
[4] Sahih: Riwayat al-Bukhari, Kitab Aqiqah, no. 380
[5]
Lihat Hadith Salman ibn Amir al-Dobi. Hadis Riwayat Turmuzi dan dinilai sahih
oleh al-Albani. Lihat: Sahihul Jami’ oleh al-Albani, no. 4184.
[6] :
Tasmiyat al-Maulud oleh Dr. Bakr Abu Zayd, halaman 706.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan