Kebanyakan daripada masyarakat kita beranggapan bahawa melimpahnya nikmat dan rezeki yang diperolehi merupakan tanda kemuliaan daripada Allah azza wa jalla. Sambil mengganggap mereka yang miskin, hidup dalam kesempitan dan gundah gulana adalah golongan yang dihina Allah atas keengkaran mereka mematuhi perintah Allah azza wa jalla. Inilah persepsi yang bermain dibenak fikiran sebilangan kita seandainya dipandu oleh penilaian logik akal semata-mata tanpa merujuk kepada hakikat atau maqasid sebenar nikmat Allah azza wa jalla.
Dalam surah al-Fajr ayat 15-16, Allah azza wa jalla berfirman:
فَأَمَّا الْإِنسَانُ إِذَا مَا ابْتَلَاهُ
رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَنَعَّمَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَنِ وَأَمَّا إِذَا مَا
ابْتَلَاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَهَانَنِ
Terjemahannya: “(Dalam
pada itu manusia tidak menghiraukan balasan akhirat), oleh yang demikian, maka
kebanyakan manusia apabila diuji oleh Tuhannya dengan dimuliakan dan dimewahkan
hidupnya (ia tidak mahu bersyukur tetapi terus bersikap takbur) serta berkata dengan
sombongnya: "Tuhanku telah memuliakan daku!"dan sebaliknya
apabila ia diuji oleh Tuhannya, dengan disempitkan rezekinya, (ia tidak
bersabar bahkan ia resah gelisah) serta merepek dengan katanya: "Tuhanku
telah menghinakan daku!".
Menurut Ibn Kathir dalam tafsirnya menyimpulkan bahawa tujuan Allah
azza wa jalla memberi rezeki yang melimpah ruah kepada hambaNya adalah untuk
menguji sejauhmana hambaNya bersyukur dengan nikmat tersebut dan begitu juga
sebaliknya[1]. Kekayaan
harta, kemewahan hidup, anak pinak, ketinggian pangkat, kecantikan dan
kesehatan fizikal dan sebagainya merupakan nikmat yang memiliki tujuan yang
tersirat dibaliknya. Tanggapan bahawa nikmat tersebut sebagai tanda kemuliaan
adalah jauh meleset daripada maksud sebenar pemberian nikmat itu sendiri. Walhal
nikmat rezeki yang diberikan tersebut hakikatnya adalah ujian dan cubaan Allah azza
wa jalla buat kita sedangkan kita sendiri tidak menyedarinya, sepertimana
firman Allah azza wa jalla:
. أَيَحْسَبُونَ أَنَّمَا
نُمِدُّهُمْ بِهِ مِنْ مَالٍ وَبَنِينَ نُسَارِعُ لَهُمْ فِي الْخَيْرَاتِ
Terjemahannya: “Adakah mereka menyangka
bahawa apa yang Kami berikan kepada mereka daripada harta benda dan anak pinak
itu (bermakna bahawa dengan yang demikian) Kami menyegerakan untuk mereka
pemberian kebaikan? (Tidak!) bahkan mereka tidak menyedari (hakikatnya yang
sebenar)” [Surah al-Mu’minun :
55-56].
HAKIKAT NIKMAT
Dalam al-Quran ada tercatat sebuah surah
yang dinamakan sebagai surah al-Nahl atau juga dikenali sebagai surah al-Ni’am[2].
Para ulama berpandangan bahawa surah tersebut digelar al-Ni’am kerana padanya
disebutkan pelbagai nikmat yang Allah azza wa jalla kurniakan kepada
hamba-hambNya, dimulai dengan nikmat Islam, penurunan wahyu dan disusuli
penyebutan nikmat-nikmat lain yang besar manfaatnya untuk manusia seperti menciptakan
binatang ternak yang dapat dijadikan tunggangan dan pengangkutan dan sebagainya.
Allah azza wa jalla menyebutkan nikmat-nikmat tersebut secara berturut-turut
lalu mengakhirinya dengan:
وَإِن تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللهِ لاَ تُحْصُوهَا إِنَّ
اللهَ لَغَفُورٌ رَّحِيمٌ
Terjemahannya: “Dan jika kamu
menghitung-hitung nikmat Allah, niscaya kamu tak dapat menentukan jumlahnya.
Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Pengampun lagi Maha Penyayang”. [Surah An Nahl:18].
BERSYUKUR DENGAN NIKMAT
Allah azza wa jalla merupakan salah
satunya pemberi nikmat yang hakiki dalam kehidupan ini. Nikmat pemberiannya
melimpah bukan sahaja dirasai oleh manusia, malah kesemua makhluk Allah azza wa
jalla turut sama merasainya seperti haiwan dan tumbuh-tumbuhan. Bukannya
kerajaan, ketua jabatan, CEO mahupun seangkatan dengannya yang menentukan hala
tuju rezeki manusia. Sebagai seorang Muslim sewajibnya berpegang dengan
keyakinan yang kukuh berkaitan perkara ini. Pendirian yang utuh berkenaan
dengannya berpotensi melahirkan Muslim yang progresif, amanah dan ikhlas.
Secara tidak langsung mendetikkan rasa syukur kepada Allah azza wa jalla pada
setiap masa, lantaran kesedaran kendiri mengenai nikmat oksigen yang dihirup,
kesihatan, keamanan dan sebagainya merupakan pemberian Allah azza wa jalla
semata-mata. Dalam surah Ibrahim ayat 7, Allah azza wa jalla ada mengingatkan
hambaNya:
Terjemahannya:
“Dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu: "Demi sesungguhnya! jika
kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu, dan Demi sesungguhnya,
jika kamu kufur ingkar Sesungguhnya azabKu amatlah keras”.
Al-Imam
Al-Qurtubi dalam al-Jami’ li Ahkam al-Qur’an menerangkan bahawa erti syukur
yang sebenar ialah mengakui nikmat tersebut datangnya daripada Allah azza wa
jalla dan tidak menggunakan nikmat tersebut melainkan untuk dimanfaatkan di jalan
ketaatan kepada Allah semata-mata[3].
Golongan yang menyalahgunakan nikmat Allah azza wa jalla bolehlah dikategorikan
sebagai Kufur Nikmat, disebabkan tidak bijak menggunakan nikmat tersebut kearah
yang bermanfaat dan kebaikan. Orang kaya yang kikir boleh dikategorikan sebagai
kufur nikmat kerana liat bersedekah, orang yang sehat tetapi malas menunaikan
solat boleh dikategorikan kufur nikmat kerana mengabaikan kewajipan solat,
orang yang mempunyai rupa paras yang cantik pula boleh dikategorikan kufur
nikmat kerana menonjolkan kecantikannya tanpa mengikut lunas yang ditetapkan
Islam dan begitulah seterusnya.
Perlu
diingat, kenikmatan, kemegahan dan kemewahan dunia bukanlah jaminan
kebahagiaan di akhirat kelak. Sekiranya kesemua itu merupakan suatu
keutamaan, nescaya Allah azza wa jalla akan menjadikan Nabi Sallallahu Alayhi
wa Sallam sebagai orang yang terkaya di dunia. Namun ternyata ia tidak berlaku,
bahkan jika disingkap kembali sejarah, Nabi Sallallahu Alayhi wa Sallam sendiri
hidup dalam keadaan penuh kesederhanaan dan terkadang lebih susah daripada
situasi sebilangan daripada kita hari ini. Aishah bint Abi Bakr (isteri Nabi) pernah
menceritakan bahawa:
دَخَلَ عَلَيَّ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى
اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ذَاتَ يَوْمٍ، فَقَالَ: هَلْ عِنْدَكُمْ شَيْءٌ؟
فَقُلْنَا: لاَ. قَالَ: فَإِنِّي إِذَنْ صَائِمٌ
Terjemahannya:
“(Suatu ketika) Nabi Sallallahu Alayhi wa Sallam masuk ke rumahku, lalu
bertanya: “ada apa-apa tak (untuk dimakan)?”. Lalu aku (Aisyah) menjawab:
“tidak ada apa-apa pun”. Lantas Nabi Sallallahu Alayhi wa Sallam pun berkata:
“Kalau begitu, aku berpuasa”[4].
Malah, Nabi Sallallahu Alayhi wa
Sallam juga pernah memajak baju besinya kepada seorang pemuda Yahudi sebagai
jaminan semata-mata untuk membeli makanan[5].
Begitulah gambaran kehidupan Nabi Sallallahu Alayhi wa Sallam, betapa hebatnya kesabaran
para isteri Nabi Sallallahu Alayhi wa Sallam dengan kesempitan hidup yang
mereka alami, namun tidak sedikit pun mereka merungut. Amat menyedihkan lagi,
diceritakan melalui hadith Juwairiyah bint al-Harith (isteri Nabi) bahawa:
ماَ تَرَكَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ عِنْدَ مَوْتِهِ دِيْنَارًا وَلاَ دِرْهَمًا وَلاَ عَبْدًا وَلاَ أَمَةً
وَلاَ شَيْئًا إِلاَّ بَغْلَتَهُ الْبَيْضَاءَ الَّتِي كَانَ يَرْكَبُهَا
وَسِلاَحَهُ وَأَرْضًا جَعَلَهَا لاِبْنِ السَّبِيْلِ صَدَقَةً
Terjemahannya:
“Nabi Sallallahu Alayhi wa Sallam ketika wafatnya tidak meninggalkan sebarang
dinar (duit), dirham (duit), hamba, budak perempuan dan apa-apa pun melainkan
seekor baghal berwarna putih yang dahulu biasa Nabi Sallallahu Alayhi wa Sallam
tunggangi, sebilah pedang dan sebidang tanah yang Nabi Sallallahu Alayhi wa
Sallam jadikan sebagai sedekah untuk bermusafir”.
CARA MENJADI ORANG YANG BERSYUKUR
Setelah memahami hakikat nikmat,
syukur dan kepentingan bersyukur dengan nikmat yang diperoleh, sewajarnya kita
melahirkan rasa kesyukuran dengan membiasakan menyebut lafaz ‘alhamdulillah’
(puji-pujian bagi Allah) atau ‘alhamdulillah ala kulli hal’ (puji-pujian bagi
Allah dalam semua perkara)[6]
dan menggunakan nikmat ke arah kebaikan. Di samping itu, sebahagian antara kita
juga sering mengabaikan untuk melaksanakan Sujud Syukur kepada Allah azza wa
jalla sewaktu menerima sesuatu nikmat yang jarang diperolehi seperti ketika
mendapat tahu keputusan lulus dalam temuduga kerja atau naik pangkat, mendapat
kejayaan yang cemerlang dalam peperiksaan SPM, PMR, UPSR atau ketika terselamat
daripada musibah atau bencana[7].
Anjuran sujud Syukur ini pernah digambarkan pelaksanaannya oleh Nabi Sallallahu
Alayhi wa Sallam melalui hadith:
Terjemahannya:
“Ali ibn Abi Talib mengirim surat kepada Nabi Sallallahu Alayhi wa Sallam bagi
menyatakan tentang keislaman Hamdan. Tatkala Nabi Sallallahu Alayhi wa Sallam
membacanya, Nabi Sallallahu Alayhi wa Sallam terus sujud dan kemudiannya
bangkit dan berdoa: “(Semoga) Keselamatan ke atas Hamdan”[8].
Ia juga turut menjadi amalan para
al-Salaf al-Soleh sepertimana athar-athar yang banyak menunjukkan wujudnya
pelaksanaan sujud Syukur. Sebagaimana perbuatan Ka’ab ibn Malik yang sujud
tanda kesyukuran kepada Allah azza wa jalla ketika diberitakan bahawa Allah
azza wa jalla telah menerima taubatnya[9].
Beginilah
petunjuk yang diajar oleh Nabi Sallallahu Alayhi wa Sallam kepada umatnya.
Bukan sekadar ucapan Alhamdulillah yang meniti dibibir, malah sebaiknya
disusuli dengan sujud Syukur yang dilakukan tanpa perlu berwuduk, tanpa
meneliti kebersihan pakaian dan tempat mahupun tanpa menghadap kiblat.
Sungguhpun begitu, ia tidak bermaksud mereka yang meninggalkannya (tidak
melakukan sujud Syukur) dikategorikan sebagai kufur nikmat. Ia berpandukan
kepada hukum pelaksanaannya mengikut jumhur ulama hanyalah sekadar Sunat[10]
(iaitu jika melaksanakannya mendapat pahala dan jika mengabaikannya pula tidak
berdosa).
MUHASABAH
Pemberian nikmat yang banyak bukanlah
tanda kemuliaan seseorang di sisi Allah, begitu pula sedikitnya rezeki bukanlah
menunjukkan kehinaan mereka. Tetapi Allah azza wa jalla juga menyempitkan
rezeki buat hambanya yang dicintainya dan memperluaskan rezekinya kepada
hambanya yang melakukan maksiat dan dosa. Apa yang penting adalah ketaatan
kepada Allah azza wa jalla dan berusaha mencari keredhaannya untuk kebahagiaan
di dunia dan akhirat. Orang yang kaya perlu bersyukur dengan nikmat yang diberi
manakala orang yang miskin bersabar dengan kesempitan rezeki yang menimpa. Namun
sewajarnya orang yang miskin mempergiat usaha mencari rezeki dengan rajin
berkerja dan bukannya berputus asa. Ingatlah pesanan Nabi Sallallahu Alayhi wa
Sallam:
احرص على ما ينفعك واستعن بالله ولا تعجز وإن أصابك شيء
فلا تقل لو أني فعلت كان كذا وكذا ولكن قل قدر الله وما شاء فعل
Terjemahannya:
“Bersemangatlah dalam hal yang bermanfaat bagimu. Minta tolonglah kepada Allah
dan janganlah kamu malas! Apabila kamu ditimpa sesuatu, janganlah kamu
mengatakan “Seandainya aku berbuat demikian, tentu tidak akan begini atau
begitu’, tetapi katakanlah: ‘Qoddarullahu wa maa sya’a fa’ala (telah
ditaqdirkan Allah dan apa sahaja yang dia (Allah) kehendaki)”[11].
[1]
Tafsir al-Qur’an al-Azim oleh Ibn Kathir, 8:368.
[2]
Tafsir al-Tahrir wa al-Tanwir oleh Ibn Asyur, 6:93.
[3]
Tafsir al-Jami’ li Ahkam al-Quran oleh Al-Qurtubi, 9: 225.
[4]
Sahih: Riwayat Muslim no.1154.
[5]
Muttafaqun Alayh: Riwayat al-Bukhari no.2096, Muslim no.1603.
[6]
Hasan: Riwayat Ibn Majah, no.3803 dan dinilai Hasan oleh al-Albani.
عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ
-صلى الله عليه وسلم- إِذَا رَأَى مَا يُحِبُّ قَالَ "الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِى بِنِعْمَتِهِ تَتِمُّ الصَّالِحَاتُ ». وَإِذَا
رَأَى مَا يَكْرَهُ قَالَ « الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى كُلِّ حَالٍ “
Terjemahannya: Daripada
Aisyah, kebiasaan Nabi Sallallahu Alayhi wa Sallam apabila menyaksikan hal-hal
yang disukainya, Nabi Sallallahu Alayhi wa Sallam akan mengucapkan
“Alhamdulillah alladzi bi ni’matihi tatimmus solihat”. Manakala jika Nabi Sallallahu
Alayhi wa Sallam menyaksikan hal-hal yang tidak menyenangkan, Nabi Sallallahu
Alayhi wa Sallam akan mengucapkan “Alhamdulillah ‘ala kulli hal“.
[7]
Zadul Ma’ad oleh Ibn al-Qayyim al-Jawziyyah, 1:270.
[8]
Sahih: Riwayat al-Bukhari no.4349, Baihaqi dalam Sunannya 2:369.
[9]
Muttafaqun Alayh: Riwayat al-Bukhari no.4418 dan Muslim no.2769.
[10]
Fiqh al-Sunnah oleh Sayyid Sabiq 1:179 dan disepakati oleh al-Albani dalam
Tamam al-Minnah.
[11]
Sahih: Riwayat Muslim no. 2664.
4 ulasan:
Salam. Tahniah! penulisan yang baik. Teruskan menulis penulisan berbentuk ilmiah dan kritis. Perkongsian ilmu yang sangat dihargai sebagai usaha saling berpesan-pesan ke arah kebaikan dan kemanfaatan. Mudah-mudahan kita tergolong dalam kalangan mereka yang sangat mensyukuri nikmat Allah yang tidak terkira ni..he
Alhamdulillah Allah Yubarik Fih.
Allahumma Thabbitni Waj 'Alni Hadiyan Mahdiyyan!
Syabas..semoga terus aktif menghasilkan tulisan untuk perkongsian ilmu bersama.
Jazakallah Khayr al-Jaza'
Catat Ulasan