Ramai
beranggapan bahawa doa yang dibacakan oleh para ustaz, ustazah atau tokoh-tokoh
agama merupakan antara doa yang dimakbulkan oleh Allah azza wa jalla.
Menjangkau lebih daripada itu, persepsi ini turut menempias golongan yang bukan
pun bergelar agamawan atau yang mahir dalam bidang agama, berkemungkinan
sekadar menyandang jawatan Imam di sesebuah surau atau masjid sahaja
berpandukan kepada faktor umur, pengalaman dan sebagainya.
Oleh
sebab itu, masyarakat amat bergantung harap kepada golongan-golongan ini dalam
membimbing mereka berkaitan hal ehwal agama, di samping menjadi pemimpin dalam
menunaikan Solat dan ibadah-ibadah yang lain. Namun, tahap keilmuan dan
kefahaman berkaitan asas ibadah yang kurang dititik beratkan menyebabkan
rata-rata golongan tersebut melaksanakan sesuatu ibadah tanpa didasari oleh
ilmu yang sebenar, bahkan turut menyelisihi sunnah Nabi Sallallahu Alayh wa
Sallam. Antara kesannya terhadap masyarakat ialah berlakunya sikap sambil lewa
dalam berdoa kepada Allah azza wa jalla.
DEFINISI
& TUJUAN DOA
Menurut
Syeikh al-Islam Ibn Taymiyyah, doa bermaksud sesuatu permohonan yang bermanfaat
buat seseorang daripada Allah azza wa jalla dan permintaannya untuk dihindarkan
dan dijauhkan daripada sebarang kemudaratan[1]. Ia
turut mencakupi permintaan seseorang untuk kepentingan sahabatnya yang lain,
sama ada untuk memohon kebaikan buatnya ataupun untuk menghindarkan sahabatnya
daripada ditimpa musibah. Di samping, penggunaan istilah doa juga kadang-kala
turut merujuk kepada maksud Ibadah, Solat, Zikir dan Istighfar. Justeru sebagai
seorang Muslim sewajarnya kita meningkatkan pemahaman berkenaan maksud
istilah-istilah tersebut bersama tata cara perlaksanaannya agar selari dengan
syariat yang dibawa oleh Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam.
Doa merupakan suatu ibadah yang
sangat dianjurkan dalam Islam sebagaimana yang difirmankan oleh Allah azza wa
jalla dalam surah Ghofir ayat 60:
Terjemahannya: “Dan
Tuhan kamu berfirman: "Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa
permohonan kamu. Sesungguhnya orang-orang Yang sombong takbur daripada
beribadat dan berdoa kepadaku, akan masuk neraka jahannam dalam keadaan hina.
Ia
turut menjadi antara kekuatan bagi hamba-hambaNya yang benar-benar ikhlas meminta
kepadaNya dengan penuh tawadu’ (merendah diri), sebagaimana yang tercatat dalam
surah al-Anbiya’ ayat 83-84 mengenai permohonan Nabi Ayyub Alayhissalam agar
disembuhkan daripada penyakit:
وَأَيُّوبَ
إِذْ نَادَى رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الضُّرُّ وَأَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ فَاسْتَجَبْنَا لَهُ
فَكَشَفْنَا مَا بِهِ مِنْ ضُرٍّ وَآتَيْنَاهُ أَهْلَهُ وَمِثْلَهُمْ مَعَهُمْ
رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنَا وَذِكْرَى لِلْعَابِدِينَ
Terjemahannya: “Dan (sebutkanlah
peristiwa) Nabi Ayyub, ketika ia berdoa merayu kepada Tuhannya dengan berkata:
"Sesungguhnya Aku ditimpa penyakit, sedang Engkaulah sahaja yang lebih
Mengasihani daripada segala (yang lain) yang Mengasihani. Maka Kami perkenankan
doa permohonannya, lalu Kami hapuskan penyakit yang menimpanya, serta Kami
kurniakan kepadanya: keluarganya, Dengan seganda lagi ramainya, sebagai satu
rahmat daripada Kami dan sebagai satu peringatan bagi orang-orang yang taat
kepada Kami (supaya bersabar dan mendapat balasan baik)”.
Galakan
berdoa hakikatnya adalah untuk menguji seseorang hamba itu sama ada ia
benar-benar meletakkan pengharapan sepenuhnya kepada Allah azza wa jalla atau
selainNya. Kayu pengukur arasnya adalah tahap keyakinannya bahawa hanya Allah
azza wa jalla sahaja yang mampu mengubah takdirNya melalui doa yang dipanjatkan[2]. Di
samping itu juga, doa turut memainkan peranan dalam menguji sejauhmana
keyakinan dan keimanan seseorang terhadap Qada’ dan Qadar Allah azza wa jalla,
secara tidak langsung mendidik manusia agar senantiasa bersangka baik (Husnu al-Zon)
dengan Allah azza wa jalla. Berkemungkinan atas sebab inilah, Nabi Sallallahu
Alayh wa Sallam berpesan: “Tiada sesuatu pun (amalan) yang lebih mulia daripada
doa”[3].
Sungguh pun begitu, masyarakat
kadang kala tersalah anggap tentang tata cara atau praktikal doa yang sebenar
dek kerana amalan turun-temurun adat melayu yang menebal kesannya dalam
sanubari mereka. Persoalannya, bagaimanakah praktikal doa yang sering dilakukan
oleh Nabi Sallallahu ALayh wa Sallam sepanjang hayatnya dan adakah anjuran daripada
Nabi Sallallahu ALayh wa Sallam agar berdoa secara beramai-ramai dengan
diketuai oleh Imam. Disebabkan doa ini merupakan isu ibadah yang luas, penulis
tidak berminat untuk membicarakan tentang hukum berdoa secara beramai-ramai,
akan tetapi penulis lebih cenderung untuk membincangkan tentang sejauhmana doa
yang dipanjatkan itu difahami maksudnya dan diketahui keutamaannya.
IMPLIKASI DOA TIDAK MENGIKUT SUNNAH
Perlu
difahami bahawa tidak pernah dinukilkan sebarang hadith atau kisah yang
menceritakan tentang Nabi Sallallahu ALayh wa Sallam memimpin bacaan doa
selepas solat Fardhu, ataupun dalam majlis-majlis tertentu seperti jamuan makan
dan sebagainya. Bahkan apa yang berlaku adalah Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam
mengajarkan para sahabatnya doa-doa atau zikir-zikir tertentu pada tempat-tempat
tertentu, sebagaimana doa yang diajar Nabi Sallallahu ALayh wa Sallam kepada
Abu Umamah al-Bahili bagi menghilangkan rasa gundah gulananya akibat dihimpit
masalah hutang, juga doa yang dibacakan oleh Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam
lalu dijadikan ia sandaran kepada hal tersebut untuk dicontohi, sebagaimana doa
yang dibacakan oleh Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam ketika melawat jenazah Abu
Salamah, lantas doa tersebut sunnah dibacakan berpandukan hadith yang
diriwayatkan oleh Ummu Salamah[4]
serta doa yang diajarkan oleh Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam kepada Usamah ibn
Zayd sebagai tanda terima kasih setelah menerima sesuatu kebaikan atau pemberian[5].
Begitulah antara bentuk
penukilan doa yang merupakan salah satu komponen Ibadah dan dianggap sebagai amalan
tawqifi, iaitu penerimaan tersebut mengikut kepada al-Quran atau al-Sunnah
tanpa melakukan sebarang penambahan atau pengurangan. Antara sebab mengapa Nabi
Sallallahu Alayh wa Sallam menganjurkan umatnya berdoa sendirian adalah untuk menjadikan
seseorang itu lebih mengetahui dan merasai maksud doa yang dipanjatkannya.
Bukankah permohonan yang difahami maksudnya akan menyebabkan seseorang lebih
khusyu’ saat memintanya dan sebaliknya, doa yang tidak difahami akan
menyebabkan kelalaian pemohonnya.
Realitinya
dalam masyarakat kita kini, doa yang dibacakan oleh para Imam atau agamawan sangat
terperinci dan kadang-kala meleret-leret dan ada juga yang disengajakan untuk
dipercantikkan lenggok bahasa dan rimanya. Penglibatan makmum dalam doa
sedemikian berkemungkinan mengundang dosa dek kerana melakukan perkara yang
ditegah oleh Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam, sebagaimana dalam hadith Ibn
Abbas:
فانظُرِ السَّجعَ منَ
الدعاءِ فاجتَنِبْه، فإني عَهِدتُ رسولَ اللهِ صلَّى اللهُ عليه وسلَّم وأصحابَه
لا يَفعَلونَ إلا ذلك . يعني : لا يَفعَلونَ إلا ذلك الاجتِنابَ
Terjemahannya: “Jauhilah
al-Saja’ dalam berdoa, karena sesungguhnya aku mendapati Rasulullah -Sallallahu
Alayh wa Sallam- dan para sahabatnya tidak melakukan kecuali itu. Iaitu: Mereka
tidak melakukan kecuali menjauhi hal itu”[6].
Begitu
juga bertentangan dengan hadith Aisyah bint Abi Bakr –isteri Nabi- yang pernah
menceritakan tentang kebiasaan praktikal doa suaminya iaitu Nabi Muhammad Sallallahu
Alayh wa Sallam:
كان رسولُ اللهِ صلَّى اللهُ عليهِ وسلَّمَ يستحبُّ الجوامعَ من
الدعاءِ
ويدعُ ما سوى ذلك
Terjemahannya: “Rasulullah Sallallahu Alayh wa Sallam menyukai doa-doa yang ringkas tetapi padat maknanya, dan meninggalkan selain daripada itu”[7].
Fenomena
yang turut tidak asing dalam masyarakat kita ialah berdoa dengan suara yang lantang
dan keras bacaannya sambil dipimpin oleh seorang Imam atau agamawan. Allah azza
wa jalla mengingatkan hambaNya sebagaimana yang tercatat dalam surah al-A’raf
ayat 55:
ادْعُوا
رَبَّكُمْ تَضَرُّعًا وَخُفْيَةً إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ
Terjemahannya: “Berdoalah
kepada Tuhan kamu dengan merendah diri dan (dengan suara) perlahan-lahan.
Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang melampaui batas”.
Ayat
ini menyentuh dua perkara yang perlu diambil perhatian ketika berdoa. Pertama:
Tadarru’ (merendah diri kepada Allah dan merasa hina ketika meminta padanya). Kedua:
Khufyah (memohon dengan suara yang lembut dan perlahan). Pernah diceritakan
tentang sebuah kisah yang dinukilkan oleh Abu Musa al-Ash’ari, suatu ketika mereka
dalam perjalanan bersama Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam, sahabat-sahabat Nabi
Sallallahu Alayh wa Sallam saling mengeraskan laungan takbir (Allahu Akbar).
Lantas melihat keadaan tersebut, Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam menegur,
katanya: “Wahai manusia sekalian, sayangilah diri kamu semua, sesungguhnya kamu
tidak meminta (berdoa) kepada yang pekak dan tiada, bahkan kamu meminta
(sebenarnya) kepada Allah yang maha mendengar dan sentiasa dekat di sisimu”[8].
Justeru, perbuatan mengeraskan bacaan doa seumpama seseorang berdoa dalam
keadaan dia tidak meyakini bahawa Allah azza wa jalla mendengar permintaannya serta
bacaan sedemikian turut boleh menyebabkan hilangnya rasa khuyu’ seseorang.
MUHASABAH
Pergantungan
dan kepercayaan yang terlalu tinggi diberikan kepada golongan agamawan, imam
dan para asatizah dilihat kadang-kala menyebabkan seseorang itu lalai daripada
berdoa kepada Allah azza wa jalla. Bayangkanlah, individu sebegini hanya tahu
meng’amin’kan bacaan doa Imam tertentu tanpa mengetahui isi kandungan tersebut.
Begitu juga seseorang yang berdoa berpandu kepada teks Arab yang dia sendiri
tidak fasih membacanya, lantas tanpa disedarinya dia telah mengutuk dirinya
sendiri, sedangkan dia menyangka dia berdoa untuk kebaikan dirinya. Hal ini
akibat kesalahan dalam menuturkan bacaan doa tersebut dan ditambah dengan
kejahilan tentang maknanya.
Justeru, apakah perlu berdoa secara berjemaah
dalam keadaan kabur tentang isi kandungannya, jahil tentang maknanya dan samar
tujuannya. Apakah kita mahu tergolong dalam golongan yang hanya tahu memohon,
tetapi tidak tahu apa yang dipohon? Akhir sekali, renungkan petikan hadith
Abdullah ibn Amr ini:
فإذا سألتم
الله عز وجل أيها الناس فسلوه وأنتم موقنون بالإجابة فإن الله لا يستجيب لعبد دعاه عن ظهر قلب غافل
Terjemahannya: “Jika
kalian meminta sesuatu kepada Allah, maka mintalah kepadaNya dalam keadaan
kamu yakin akan dikabulkan. Karena sesungguhnya Allah tidak akan
mengabulkan (permintaan) seorang hamba yang berdoa kepadaNya dengan hati yang
lalai”[9]
Wallahu
A’lam.
[1] Majmu’ al-Fatawa oleh Ibn
Taymiyyah, 10/15, Lihat: Bada’I’ al-Fawa’id oleh Ibn Qayyim al-Jawziyyah Jil.3.
[2] Dalam sebuah hadith Salman
al-Farisi ada disebutkan bahawa Nabi Sallallahu ALayh wa Sallam bersabda: لا يرد القضاء إلا الدعاء، ولا يزيد العمر
إلا البر. Terjemahannya:
“Tidak ditolak sesuatu Qada’ melainkan dengan doa dan tiada yang boleh
memanjangkan umur melainkan dengan (melakukan) kebaikan”. Hadith Sahih:
Diriwayatkan oleh Ibn Mahaj no. 90, Lafaz hadith oleh al-Turmuzi dan dinilai
Sahih oleh Syeikh al-Albani dalam al-Silsilah al-Ahadith al-Sahihah no.154.
[3] Hadith Hasan: Diriwayatkan
oleh al-Bukhari dalam Al-Adab al-Mufrad no.712, al-Turmuzi dalam Sunannya,
no.3370, al-Hakim dalam Mustadraknya, (666/1) dan menilainya sebagai Sahih
serta turut disepakati oleh al-Zahabi. Syeikh al-Albani menilainya sebagai
Hasan dalam Jami’ al-Saghir no.5392.
[4] Sahih: Diriwayatkan oleh Imam
Muslim, no.920, Abu Dawud no.3118.
[5] Sahih: Diriwayatkan oleh
al-Turmuzi no.2035, dan dinilai Sahih oleh al-Albani dalam Sahih al-Jami’
no.6368. Hadithnya: (Terjemahan): “Barangsiapa yang diperlakukan kebaikan
kepadanya oleh seseorang, ucapkanlah: “Jazakallah Khayran”.
[6] Sahih: Diriwayatkan oleh
al-Bukhari, no.6337.
[7] Sahih: Diriwayatkan oleh
Abu Dawud, no. 1482, dan dinilai Sahih oleh al-Suyuti dalam al-Jami’ al-Saghir no.7039
dan al-Albani dalam Sahih al-Jami’ no.4949.
[8] Muttafaqun Alayh:
Diriwayatkan oleh al-Bukhari, no.2992, dan Imam Muslim dalam Sahihnya, no.2704.
[9] Hasan: Diriwayatkan oleh
Ahmad, dinilai Hasan oleh Syeikh Ahmad Syakir no.10/140.
1 ulasan:
Pernah diceritakan tentang sebuah kisah yang dinukilkan oleh Abu Musa al-Ash’ari, suatu ketika mereka dalam perjalanan bersama Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam, sahabat-sahabat Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam saling mengeraskan laungan takbir (Allahu Akbar). Lantas melihat keadaan tersebut, Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam menegur, katanya: “Wahai manusia sekalian, sayangilah diri kamu semua, sesungguhnya kamu tidak meminta (berdoa) kepada yang pekak dan tiada, bahkan kamu meminta (sebenarnya) kepada Allah yang maha mendengar dan sentiasa dekat di sisimu”[8].
Hadith di atas adalah bukti bhw Allah itu DEKAT dengan hambaNya. Dan hambaNya berada di bumi, bukan di atas arasy, bukan juga di langit
Catat Ulasan