Khamis, 28 Februari 2013

SIRI 7: CINTA NABI (Sifat Zuhud)

[15]      Abdullah ibn Mas’ud pernah menceritakan, suatu ketika beliau datang bertemu Nabi Muhammad Sallallahu Alayh wa Sallam yang saat itu sedang berbaring di atas tikarnya dan kelihatan dibelakang badan Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam kesan (anyaman) tikar tersebut.
Lantas beliau (Abdullah Ibn Mas’ud) mengusap-usap kesan tersebut sambil bertanya kepada Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam: “Adakah kamu izinkan kami meletakkan sesuatu (sebagai alas) di atas tikarmu (agar tidak berbekas badanmu). Jawab Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam:

ما لي وللدنيا، إنما مثلي الدنيا كمثل راكب في ظل شجرة في يوم صائف ثم راح وتركها

Terjemahannya: “Apalah (yang ingin) aku (kejarkan) dengan dunia ini, sesungguhnya perumpamaan diriku dengan dunia adalah seumpama seorang penunggang yang (berhenti) rehat (sebentar) di bawah sebatang pokok ketika (cuaca) hari yang panas, kemudian dia berangkat (pergi) dan meninggalkan pokok tersebut”[1].

[16]      Anas ibn Malik pernah menceritakan bahawa: (Suatu hari) Aku datang untuk menemui Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam yang ketika itu sedang tidur di atas pembaringannya, (aku dapati) bahagian depan pembaringannya dianyam dengan pelepah (tamar), di bahagian bawah kepala pula terdapat sebuah bantal yang diperbuat daripada kulit yang berisikan serabut. Lalu beberapa sahabat pun masuk untuk menemui Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam, termasuklah Umar al-Khattab. Kemudian, Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam membalikkan tubuhnya membuatkan Umar terlihat pinggang Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam yang tersingkap dan (ternyata) pembaringan yang dianyam tersebut meninggalkan kesan di pinggang Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam. (Melihatkan perkara tersebut) membuatkan Umar menangis (kesedihan). Lantas Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam bertanya kepada Umar: “Wahai Umar, Apakah yang menyebabkan kamu menangis?. Umar pun menjawab: “Demi Allah, aku (benar-benar) mengetahui bahawa kamu (Nabi) lebih mulia di sisi Allah azza wa jalla daripada Kisra (Raja) Parsi dan Kaisar (Raja) Rome. Sementara kedua-dua mereka bersenang-lenang dengan dunia sepertimana yang telah mereka berdua lakukan, sedangkan kamu wahai Rasulullah, keadaanmu seperti yang aku lihat ini (serba kekurangan). Maka Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam pun bersabda:

ما ترضى أن تكون لهم الدنيا ولنا الأخرة؟

Terjemahannya: “Apakah kamu (wahai Umar) tidak rela, sekiranya mereka (raja Parsi dan Rome) mendapatkan (kekayaan dan kebahagiaan) dunia, sedangkan kita (umat Islam) memperoleh (kekayaan dan kebahagiaan) akhirat?”.

Terus Umar menjawab: ‘Ya’. Kemudian, Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam pun bersabda: ‘Demikianlah hendaknya’[2].

[17]      Dinukilkan dalam Sahihayn bahawa ketika saat kewafatan Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam, Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam tidak meninggalkan sebarang duit sama ada satu dinar mahupun satu dirham, tidak meninggalkan sebarang hamba sahaya, sama ada lelaki mahupun perempuan, tidak pula meninggalkan sebarang harta melainkan hanya seekor keldai putih tunggangannya, senjata dan sebidang tanah yang sudah disedekahkan[3]. Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam turut menggadaikan baju perangnya kerana berhutang 30 So’ gandum dengan seorang lelaki Yahudi[4].

Berpandukan hadith-hadith tersebut, jelas menunjukkan antara sifat mulia Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam yang patut dicontohi dan diteladani ialah bersifat Zuhud. Imam Ibn Rajab Al-Hanbali dalam Jami’ al-Ulum wa al-Hikam mendefinisikan Zuhud di dunia dengan mengosongkan hati daripada menyibukkan diri dengan urusan dunia, sehingga seseorang itu dapat memberi sepenuh tumpuan untuk mencari (redha) Allah azza wa jalla, mengenalNya, mendekatkan diri kepadaNya, merasa tenang denganNya dan memiliki kerinduan untuk bertemu denganNya[5].

                Sekalipun Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam seorang Rasul dan berjawatan sebagai ketua Negara sebaris Raja Parsi dan Rome ketika itu, namun kehidupan Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam langsung tidak mencerminkan perwatakan seorang raja yang kebiasaannya mempunyai sifat bermegah-megahan dengan kekayaan yang dimiliki. Kisah ini sewajarnya dijadikan motivasi buat kita semua bahawa dunia yang dikejar tidak akan puas, sedangkan akhirat jika dikejar pasti menguntungkan dan memberi pulangan yang sangat berbaloi. Benarlah sabdaan Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam yang dicatatkan oleh Abdurrahman ibn Sakhr (Abu Hurayrah):

انْظُرُوا إِلَى مَنْ أَسْفَلَ مِنْكُمْ وَلَا تَنْظُرُوا إِلَى مَنْ هُوَ فَوْقَكُمْ فَهُوَ أَجْدَرُ أَنْ لَا تَزْدَرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ

Terjemahannya: “Perhatikanlah mereka yang berada di bawah kalian (lebih susah dan miskin) dan jangan memandang mereka yang berada di atas kalian (lebih senang dan kaya), (kerana) itu akan lebih membuatkan kalian tidak memperlekeh nikmat yang Allah azza wa jalla (berikan)”[6].

Wallahu A’lam.


[1] Diriwayatkan oleh Ahmad no.4196 dan al-Turmuzi no.2377, dari hadith Abdullah bin Mas’ud dan dinilai sahih oleh al-Albani dalam al-silsilah al-sahihah no.439.
[2] Diriwayatkan oleh Ahmad no.12009, Asalnya dalam al-Sahihayn, diriwayatkan oleh al-Bukhari no. 4913 dan Muslim no.1479.
[3] Diriwayatkan oleh al-Bukhari no. 2739 dari hadith Amr bin al-Harith.
[4] Diriwayatkan oleh al-Bukhari no. 2916 dan Muslim no. 1603 dari hadith Aisyah.
[5] Jami’ al-Ulum wa al-Hikam oleh Ibn Rajab al-Hanbali dengan tahqiq Syeikh Syu’ayb al-Arna’ut, 2:198.
[6] Sahih: Diriwayatkan oleh Muslim, no.5264.

Tiada ulasan: