[21] Setiap Nabi dianugerahkan doa atau
permohonan yang mustajab oleh Allah azza wa jalla. Salah satu bukti kecintaan dan kasih sayang Nabi Muhammad Sallallahu
Alayh wa Sallam terhadap umatnya ialah mendahulukan doa mustajab tersebut untuk
umatnya. Doa mustajab tersebut disimpan oleh Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam untuk
dipohonnya di akhirat kelak
. Kisah ini tercatat dalam hadith Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam daripada Abu Hurayrah Radhiyallahu Anh:
. Kisah ini tercatat dalam hadith Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam daripada Abu Hurayrah Radhiyallahu Anh:
لكل
نبي دعوة مستجابة، فتعجل كل نبي دعوته، وإني اختبأت دعوتي شفاعة لأمتي يوم
القيامة، فهي نائله إن شاء الله من مات من أمتي لا يشرك بالله شيئاً
Terjemahannya: “Setiap Nabi mempunyai
doa yang mustajab, lalu masing-masing daripada mereka bersegera menggunakan doanya
(di dunia), namun aku (Muhammad) menyimpan doaku sebagai syafaat bagi umatku di
Hari Kiamat kelak, InchaAllah ia akan diperolehi oleh sesiapa dalam kalangan
umatku yang mati dalam keadaan tidak mempersekutukan Allah[1]”.
Kasih Sayang terhadap Manusia
[22] Anas
bin Malik Radhiyallahu Anh pernah menceritakan bahawa: “(Suatu hari) Kami
datang kepada Abu Sayf [al-Barra’ bin Aus] iaitu seorang tukang besi yang
merupakan bapa susuan Ibrahim -anak lelaki Nabi Muhammad Sallallahu Alayh wa
Sallam hasil pernikahan dengan Maryah Qibtiyyah-. (Lalu) Nabi Muhammad Sallallahu
Alayh wa Sallam mengambil anaknya (Ibrahim) dan menciumnya. Kemudian kami
datang lagi, ketika itu Ibrahim sedang dalam keadaan yang sangat nazak menghadapi
sakaratul maut, tidak semena-mena kedua kelopak mata Nabi Muhammad Sallallahu
Alayh wa Sallam menitiskan air mata. Lalu Abdurrahman bin Auf bertanya kepada
Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam: “(Adakah) Kau juga menitiskan air mata wahai
Rasulullah Sallallahu Alayh wa Sallam? Jawab Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam: “Wahai
Ibn Auf, inilah (tanda atau bukti) kasih sayang”. Nabi Sallallahu Alayh wa
Sallam menambah lagi dengan sabdanya:
إن العين تدمع،
والقلب يحزن، ولا نقول إلا ما يرضى ربنا، وإنا بفراقك يا إبراهيم لمحزونون
Terjemahannya:
“Sesungguhnya (kematian
ini menyebabkan) mata menitiskan airnya dan hati pula bersedih, namun kami
tidak pula mengucapkan sesuatu melainkan apa yang diredhai oleh Allah azza wa
jalla. Sesungguhnya kami benar-benar berasa sedih berpisah denganmu wahai
Ibrahim[2]”.
[23] Kasih sayang Nabi Muhammad Sallallahu
Alayh wa Sallam juga tidak hanya terbatas kepada anak-anak dan cucu-cucunya
semata, bahkan lebih daripada itu, kasih sayangnya juga turut dirasai oleh anak-anak
kaum Muslimin secara umumnya. Asma’ binti Umais -isteri Jaafar bin Abi Talib-, pernah
menceritakan bahawa: “Nabi Muhammad Sallallahu Alayh wa Sallam datang kepada
kami (ke rumah kami), lalu Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam memanggil dan
mengumpul anak-anak Jaafar dan (ketika itu) aku melihat Nabi Sallallahu Alayh
wa Sallam mencium mereka sedang kedua-dua matanya menitiskan air mata. Lantas aku
(Asma’) bertanya kepada Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam: “Wahai Rasulullah, ada
apa-apa berita tentang (keadaan) Jaafar yang telah sampai kepadamu?. Jawabnya:
‘Ya, dia telah terbunuh (dalam peperangan Mu’tah) hari ini’. Asma’ yang
meriwayatkan kisah ini, berkata: (ketika itu) kami sekeluarga berdiri sambil
menangis dan Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam terus beredar pulang seraya bersabda
kepada mereka yang berada di sekitarnya:
اصْنَعُوا
لِآلِ جَعْفَرٍ طَعَامًا, فَقَدْ أَتَاهُمْ مَا يَشْغَلُهُمْ
Terjemahannya:
“Sediakanlah
makanan untuk ahli keluarga Jaafar, kerana mereka sedang menghadapi sesuatu
yang menyibukkan mereka (iaitu musibah kematian)’[3].
[24] Syaddad bin al-Had pernah menceritakan
bahawa: (Suatu ketika) Nabi Muhammad Sallallahu Alayh wa Sallam keluar dari
rumahnya bagi menunaikan solat Isya’ bersama-sama kami, sambil mengendong cucunya iaitu Hassan dan
Hussain. (Aku melihat) Nabi Muhammad Sallallahu Alayh wa Sallam melangkah ke hadapan
dan meletakkan kedua-dua cucunya (di bawah), kemudian Nabi Sallallahu Alayh wa
Sallam bertakbir dan solat (seperti biasa). Namun, dipertengahan solatnya, Nabi
Sallallahu Alayh wa Sallam telah bersujud dengan tempoh masa yang agak lama. (Maka)
aku (Syaddad) pun mengangkat kepalaku, aku melihat salah seorang cucunya berada
di atas punggung Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam sementara beliau dalam keadaan
sujud. (Selepas itu) Aku kembali sujud (dan meneruskan solatku). Setelah Nabi
Muhammad Sallallahu Alayh wa Sallam menyelesaikan solatnya, para sahabat terus
melontarkan pertanyaan kepada Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam, soal mereka: “Wahai
Rasulullah, Kau sujud di pertengahan solat dengan tempoh masa yang sangat lama,
sehingga kami menyangka ada sesuatu yang terjadi kepadamu atau wahyu sedang
diturunkan kepadamu”. Lantas Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam bersabda:
كل ذلك لم يكن، ولكن
ابني ارتحلني، فكرهت أن أعجله حتى يقضي حاجته
Terjemahannya:
“Semua (sangkaan
kamu) itu tidak berlaku, akan tetapi (yang berlaku sebenarnya ialah) cucuku ini
menjadikanku sebagai tunggangannya, aku tidak ingin mengganggunya sehingga dia
menyelesaikan keinginannya[4]”.
[25] Aisyah bint Abi Bakar Radhiyallahu Anha menceritakan
bahawa pernah suatu ketika Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam dibawakan kepadanya
anak-anak kecil lantas Nabi Sallallahu ALayh wa Sallam mendoakan kebaikan buat mereka
seorang demi seorang. Namun, salah seorang daripada anak kecil tersebut yang
didukung Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam telah kencing dalam dakapannya hingga mengenai
pakaian Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam. Lantas, Nabi Sallallahu Alayh wa
Sallam meminta air lalu memercikkannya dengan air tersebut tanpa mencucinya”[5].
Berpandukan
hadith-hadith tersebut, jelas menunjukkan antara sifat mulia Nabi Sallallahu
Alayh wa Sallam yang patut dicontohi dan diteladani ialah bersifat Kasih
Sayang. Ia merupakan salah satu daripada sifat peribadi agung yang dimiliki
oleh Nabi Sallallahu ALayh wa Sallam, kasih sayangnya meliputi segenap lapisan
makhluk, samaada sesama manusia, terhadap haiwan, alam sekitar dan sebagainya. Sifat
kasih sayang ini berlawanan dengan sifat kejam dan celaka, sepertimana yang
disebutkan oleh Nabi Sallallahu ALayh wa Sallam daripada Abu Hurayrah
Radhiyallahu Anh:
لَا
تُنْزَعُ الرَّحْمَةُ إِلَّا مِنْ شَقِيٍّ
Terjemahannya: “Perasaan kasih sayang
tidak akan dicabut (dari hati seseorang) kecuali daripada orang yang celaka”[6].
Sebagai seorang manusia biasa,
Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam menunjukkan contoh rasa kasih sayangnya
terhadap anaknya. Tangisannya merupakan fitrah yang perlu dikawal supaya ia tidak
bertukar menjadi kemurkaan Allah azza wa jalla. Sebagai pemimpin, Nabi Sallallahu
ALayh wa Sallam langsung tidak meletakkan batas sempadan antara dirinya dengan
rakyatnya. Di kala Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam mendengar perkhabaran
tentang kesyahidan Jaafar bin Abi Talib dalam peperangan Mu’tah, lantas Nabi
Sallallahu Alayh wa Sallam datang ke rumah Jaafar dan mengumpulkan anak-anaknya
dan memeluk kesemua mereka tanda kasih sayang dan impatinya atas musibah yang
bakal mereka ketahui. Sentuhan fizikal merupakan salah satu elemen terpenting
dalam sebuah hubungan kasih sayang. Begitulah juga kisah-kisah yang telah
dinyatakan tersebut, kesemuanya melambangkan ketinggian akhlak Nabi Sallallahu
Alayh wa Sallam yang patut dicontohi oleh kita semua. Benarlah sabda Nabi
Sallallahu ALayh wa Sallam yang dinukilkan oleh Jarir bin Abdullah Radhiyallahu
Anhuma:
لَا
يَرْحَمُ اللَّهُ مَنْ لَا يَرْحَمُ النَّاسَ
Wallahu A’lam.
[1] Diriwayatkan oleh al-Bukhari no. 6304 dan Muslim no. 199
dan lafaz ini adalah milik Muslim.
[2] Diriwayatkan oleh al-Bukhari no. 1303 dan Muslim no.
2315.
[3] Hadith Hasan: Diriwayatkan oleh Abu Dawud no.
3132, al-Turmuzi no. 998, Ibn Majah no. 1610 dan Ibn Sa’ad 8/282 dan ini adalah
lafaznya. Dinilai Hasan oleh al-Albani dalam Sahih Ibn Majah no. 1306.
[4] Sahih: Diriwayatkan oleh al-Nasa’i no. 1141,
Ahmad no. 14503, dan al-Hakim dalam al-Mustadrak 3/181, dia menilainya sebagai Sahih
mengikut syarat Syaikhain dan dipersetujui oleh al-Zahabi, Sanadnya dinilai
sahih oleh al-Arna’uth dalam ta’liqnya atas Musnad.
[5] Diriwayatkan oleh al-Bukhari no.6355 dan Muslim no.
286.
[6] Hadith
Hasan: Diriwayatkan oleh Abu Daud no.
4942, At-Turmuzi no. 1923, dan dinilai Hasan oleh Syeikh Nasiruddin Al-Albani
dalam Sahih Al-Jami’ no. 7467.
[7] Diriwayatkan oleh Al-Bukhari no. 7276
Tiada ulasan:
Catat Ulasan