Setiap manusia menginginkan kebahagian dalam kehidupan berkeluarga. Oleh
sebab itu, sebahagian manusia sanggup melakukan apa sahaja demi merealisasikan
impiannya. Ia bergantung kepada sejauhmana pemahaman dan tafsiran individu
mengenai erti kebahagiaan.
Allah azza wa jalla
Allah azza wa jalla
“Dan
(tiap-tiap) makhluk Yang bernyawa tidak akan mati melainkan Dengan izin Allah,
Iaitu ketetapan (ajal) Yang tertentu masanya (yang telah ditetapkan oleh
Allah). dan (dengan Yang demikian) sesiapa Yang menghendaki balasan dunia, Kami
berikan bahagiannya dari balasan dunia itu, dan sesiapa Yang menghendaki
balasan akhirat, Kami berikan behagiannya dari balasan akhirat itu; dan Kami
pula akan beri balasan pahala kepada orang-orang Yang bersyukur”. (Ali Imran :
145).
HARTA DAN
KELUARGA BUKAN PENENTU KEBAHAGIAAN
Ramai orang meletak persepsi tentang kepentingan mengejar kekayaan dunia
dan menyimpan harta untuk bekalan pada hari tua kelak. Bahkan ada juga yang
beranggapan bahawa tanpa harta, menyebabkan keluarga dan anak pinak akan porak
peranda, hidup kebuluran dan seterusnya menjadi gelandangan. Oleh sebab itu,
mereka yang kaya dengan harta akan merasa senang dengan banyaknya harta,
sedangkan yang miskin akan merasa sempit dengan sikitnya harta. Malah, mereka
yang banyaknya zuriat, berbangga dengan ‘hebat’nya baka keturunan, manakala
mereka yang tiada mempunyai zuriat, merasa rendah diri dengan ‘lemah’nya baka
keturunan. Ini semua adalah persepsi sebilangan manusia yang jahil tentang erti
kebahagiaan hakiki terhadap kehidupan yang Allah azza wa jalla ciptakan ini.
Pokok pangkalnya,ia bergantung kepada persepsi dan
congakan individu itu sendiri. Kadang kala ia terleka dan terjerat dalam jalan
hidup yang diwarnainya, akibat kelalaian daripada mentelaah pesanan-pesanan Allah
Azza wa Jalla dan wasiat peninggalan Nabi Sallallahu Alayhi wa Sallam.
Sedangkan, kedua-duanya itu merupakan sumber panduan yang teragung sebagai
pedoman hidup sepanjang berjalan di muka bumi Allah ini. Bukankah Allah azza wa
jalla ada berpesan dalam surah al-Kahf ayat 46 :
الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِينَةُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا
ۖ وَالْبَاقِيَاتُ الصَّالِحَاتُ خَيْرٌ عِنْدَ رَبِّكَ ثَوَابًا وَخَيْرٌ أَمَلًا
Terjemahannya:
“Harta dan anak-anak adalah perhiasan kehidupan dunia, tetapi amalan-amalan
yang kekal dan shaleh adalah lebih baik pahalanya di sisi Rabb-mu serta lebih
baik untuk menjadi harapan"
Dan bukankah Allah azza wa jalla ada memberi peringatan bahawa nikmat
harta dan anak pinak juga boleh menjadi salah satu sebab seseorang individu
terjerumus ke lembah kebinasaan.
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ مِنْ أَزْوَاجِكُمْ
وَأَوْلَادِكُمْ عَدُوًّا لَكُمْ فَاحْذَرُوهُمْ
Terjemahannya:
“Hai orang-orang yang beriman, sesungguhnya di antara isteri-isterimu dan
anak-anakmu ada yang menjadi musuh bagimu, maka berhati-hatilah kamu terhadap
mereka… [at-Taghâbun/64:14]
Menurut Syeikh Abd al-Rahman as-Sa’di, Allah azza wa
jalla memberi amaran agar berhati-hati dengan isteri dan anak-anak disebabkan
jiwa manusia itu secara fitrahnya akan mencintai kedua-duanya. Oleh sebab
itulah, Allah Azza wa Jalla memperingatkan hamba-hambaNya supaya jangan
sampai kecintaan tersebut menjadikannya menuruti segala kemahuan dan keinginan
mereka sehinggakan dalam perkara-perkara yang ditegah dalam Islam[1]. Malah,
menurut tafsiran Ibn Kathir, setiap individu sewajarnya berwaspada dengan
limpahan harta dan anak-anaknya daripada menjadi faktor yang mendorongnya
kepada perbuatan maksiat kepada Allah azza wa jalla dan lalai dalam melakukan
amal soleh[2]. Justeru itu, Allah Azza wa
Jalla memotivasikan hamba-hambaNya agar selalu melaksanakan segala perintahNya
dan mengutamakan keredhaanNya[3]
daripada asyik mengejar nikmat harta dan anak pinak yang hakikatnya sekadar
menjadi perhiasan dunia.
IBUBAPA PENCONGAK KEBAHAGIAAN
Peribahasa Melayu ada menyebut: “Bapa Borek Anak Rintik”. Frasa yang
sesuai digunakan bagi melambangkan amalan atau akhlak seseorang yang mirip
kepada ibubapanya. Jika ibubapanya seorang yang tekun beribadah, zuhud, pemurah
dan berilmu pengetahuan, secara tidak langsung anaknya juga akan mendapat
tempias daripada kebaikannya. Sebaliknya pula, jika ibubapanya seorang yang
tidak menunaikan solat, kikir, asyik dengan hiburan, mengutamakan ilmu
keduniaan seperti muzik, tarian dan sebagainya, anaknya kebarangkalian besar
akan menjadi sepertimana yang ‘disumbatkan’ kepadanya seharian.
Seorang ayah seharusnya menjadi model tauladan yang baik
kepada isteri dan anak-anak agar mereka dapat menjadikannya sebagai sumber
inspirasi. Bagi menjadi model terbaik, ia hendaklah memiliki ilmu agama yang
mantap dan keperibadian yang unggul berpandukan al-Quran dan Sunnah. Jadikanlah
Nabi Sallallahu Alayhi wa Sallam dan para as-Salaf as-Soleh sebagai ikon
contoh. Cuba renungkan bagaimana dialog seorang anak yang melihat perbuatan
ayahnya lalu dijadikan ikutan.
Abd
al-Rahman ibn Abi Bakrah berkata kepada ayahnya: “Wahai ayahku, sesungguhnya
aku mendengarmu membaca (berdoa): “Ya Allah sucikanlah badanku Ya Allah
sucikanlah pendengaranku, Ya Allah sucikanlah penglihatanku, tiada tuhan
kecuali engkau”. Dan kau mengulanginya sebanyak tiga kali pada waktu pagi dan
tiga kali pada waktu petang”. Lalu ayahnya menjawab: “Sesungguhnya aku
telah mendengar Nabi Sallallahu Alayhi wa Sallam membacanya seperti itu dan aku
lebih suka mengikuti sunnahnya”. Anaknya bertanya lagi, “Lalu kau
mengucapkan (berdoa) pula: “Ya Allah sesungguhnya aku berlindung kepadaMu
daripada kekufuran dan kefakiran, Ya Allah sesungguhnya aku berlindung kepadaMu
daripada azab Kubur, tiada tuhan melainkan kau. Dan kau mengulanginya sebanyak
tiga kali pada waktu pagi dan tiga kali pada waktu petang”. Jawab ayahnya:
“Sesungguhnya aku lebih suka mengikuti sunnahnya dan Rasulullah Sallallhu
Alayhi wa Sallam juga pernah berspesan: Doakanlah orang-orang yang ditimpa
musibah dengan (doa): “Ya Allah rahmatMu lah yang aku harapkan, jangan kau
biarkan aku untuk mengurusi diriku walau sehujung matapun dan perbaiki bagiku
urusanku seluruhnya, tidak ada tuhan selain kau[4].
Lihatlah, betapa besarnya pengaruh seorang ayah, tanpa disedari
sebenarnya anak-anak sentiasa memerhati gerak geri dan tingkah laku ayah mereka
untuk dijadikan contoh. Beruntunglah Abd al-Rahman ibn Abi Bakrah kerana
memiliki ayah yang berilmu dan begitu komitmen dalam mengikuti sunnah Nabi
Sallallahu Alayhi wa Sallam.
Begitu juga kisah pujian Allah Azza wa Jalla terhadap Nabi
Ya'qub Alayhissalam yang sangat mengutamakan pembinaan iman bagi anak-anaknya. Sehingga
ke saat hampir ajal menjelma, Nabi Ya’qub Alayhissalam masih sempat menasihati
anak-anaknya dengan iman. Kisah ini dirakamkan Allah azza wa jalla dalam surah
al-Baqarah ayat 133:
أَمْ كُنْتُمْ شُهَدَاءَ إِذْ حَضَرَ يَعْقُوبَ الْمَوْتُ إِذْ قَالَ لِبَنِيهِ
مَا تَعْبُدُونَ مِنْ بَعْدِي قَالُوا نَعْبُدُ إِلَٰهَكَ وَإِلَٰهَ آبَائِكَ إِبْرَاهِيمَ
وَإِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ إِلَٰهًا وَاحِدًا وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ
Terjemahannya:
“Adakah kamu hadir ketika Ya'qub kedatangan (tanda-tanda) kematian, ketika dia
berkata kepada anak-anaknya, "Apa yang kamu sembah selepas kematianku?"
Mereka menjawab, "Kami akan menyembah Rabbmu dan Rabb nenek moyangmu, Ibrahim,
Ismail, dan Ishaq, (iaitu) Rabb yang Maha Esa dan kami hanya tunduk kepadaNya”.
Renungkanlah teladan agung daripada Nabi Allah yang mulia ini, bukan
harta atau pangkat yang berada di benak fikirannya, malah nasihatnya tentang
kepentingan berpegang teguh dengan agama Allah Azza wa Jalla[5],
yang landasannya adalah ibadah kepada Allah Azza wa Jalla semata-mata (tauhid)
dan menjauhi perbuatan syirik (menyekutukanNya dengan makhluk) yang menjadi
penegasannya di akhir hayatnya. Ia juga sebagaimana nasihat Luqman al-Hakim
kepada anak-anaknya[6].
Justeru, ibubapa sewajarnya memberi suntikan dan tolakan
yang positif kepada anak-anak agar mereka bermotivasi untuk melakukan amal
soleh. Motivasi tersebut seharusnya bermula sejak daripada kecil sekalipun
anak-anak masih belum ditaklifkan (dibebani) dengan kewajiban syariat. Ia lebih
sebagai suatu bentuk latihan bagi membiasakan mereka melakukan kebaikan
tersebut[7]. Dalam
sebuah hadits yang sahih, Nabi Sallallahu ‘alaihi wa sallam pernah melarang
Hasan ibn 'Ali memakan kurma sedekah, sedangkan pada ketika itu Hasan masih
kecil. Nabi Sallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda: "Hekh, hekh"
agar Hasan membuang kurma tersebut, kemudian Nabi Sallallahu ‘alaihi wa sallam
berkata: "Apakah kamu tidak mengetahui bahawa kita (Nabi Sallallahu
‘alaihi wa sallam dan keturunannya) tidak boleh memakan sedekah?"[8].
Kisah di atas jelas
menunjukkan kepada kita bagaimana teguran Nabi Sallallahu Alayhi wa Sallam
kepada cucunya sekalipun Nabi Sallallahu Alayhi wa Sallam sendiri menyedari
bahawa Hasan ketika itu masih lagi kanak-kanak yang mentah. Ingatlah, sesiapa
yang tidak menitik beratkan tentang pendidikan yang bermanfaat dan bimbingan
yang berterusan untuk anaknya, sedarlah bahawa anda sebenarnya sedang
menyediakan kebinasaan yang bakal mencampakkan anda ke neraka Allah azza wa
jalla –wal iyazu billah-. Mana mungkin seorang anak yang tidak pernah diajar
atau didik menghormati orang tua oleh kedua ibubapanya, akan berlaku hormat
kepada kedua ibubapanya apabila sudah tua. Bukankah Allah azza wa jalla ada
berfirman dalam surah an-Najm ayat 39:
وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى
Terjemahannya: “Dan bahwasanya seorang
manusia tiada memperoleh selain apa yang telah diusahakannya".
Bahkan Nabi
Sallallahu Alayhi wa Sallam pernah berpesan:
"(Benarlah)
sebaik-baik (rezeki) yang dimakan oleh seseorang adalah daripada usahanya
sendiri, dan (benarlah) anaknya juga termasuk (sebahagian) daripada
usahanya".
KEPENTINGAN MENDIDIK ANAK
Melahirkan seorang anak yang soleh menjadi kewajipan bagi kita sebagai
salah satu bekalan amalan yang mampu membantu menukar nasib kita di akhirat
kelak selain daripada sedekah dan ilmu bermanfaat yang pernah disampaikan.
Teringat penulis kepada sepotong hadith Nabi Sallallahu Alayhi wa Sallam yang
menunjukkan betapa besarnya manfaat dalam mendidik anak:
إِنَّ الرَّجُلَ لَتُرْفَعُ دَرَجَتُهُ فِيْ الْجَنَّةِ
فَيَقُوْلُ: أَنَّى هَذَا ؟ فَيُقَالُ: بِاسْتِغْفَارِ وَلَدِكَ لَكَ
Terjemahannya:
“Sesungguhnya seorang manusia akan ditinggikan darjatnya di syurga (kelak),
maka dia bertanya: “Bagaimana aku mampu mencapainya?” Maka dikatakan kepadanya:
“(Ini semua) disebabkan istigfar (permohonan ampun kepada Allah Azza wa
Jalla yang selalu diucapkan oleh) anakmu untukmu”[9].
Jelaslah bahawa susah payah kita membentuk dan mendidik anak soleh bakal
dibalas kesusahan itu dengan ganjaran yang bakal kita raih[10].
Ia seumpama suatu bentuk pelaburan kita selaku ibubapa untuk kebahagiaan hakiki
di akhirat kelak. Wallahu A’lam.
[1] Tafsir al-Karim al-Rahman
oleh as-Sa’di: 637.
[2] Tafsir al-Qur’an al-Azim
oleh Ibn Kathir: 4:482.
[3] Ibid
[4] Sahih: Riwayat Abu Dawud,
An-Nasa’i. Shaykh al-Albani menilai sanad hadithnya sebagai sahih.
[5] Lihat keterangan Ibnu
Hajar dalam Fathul Bâri 6/414
[6] Lihat Surah Luqman ayat
13.
[7] Lihat keterangan Ibnu
Hajar dalam Fathul Bâri 3/355
[8] Sahih: Muttafaqun Alayh:
Riwayat al-Bukhâri, no. 1420 dan Muslim, no. 1069.
[9] Sahih: Riwayat Ibn Majah
no. 3660, Ahmad 2/509 dan lain-lain, dinilai sahih oleh al-Bûshiri dan
dihasankan oleh Syaikh al-Albâni dalam Silsilatul Ahâditsish Shahîhah no. 1598.
[10] Lihat kitab Faidhul Qadir
2/339
Tiada ulasan:
Catat Ulasan