Sudah sekian lama masa cuti berlalu tanpa
sebarang tugas formal yang dilakukan, hanya berpaut pada jendela buku yang
berselerakan di sebalik mundar-mandir perjalanan menuju ke destinasi
silaturrahim. Kini menjelang tiba saat mempersiapkan diri dari aspek fizikal,
emosi, rohani dan ilmu bagi menjalani sesi baharu persekolahan sebagai seorang
guru. Pelbagai persoalan yang bermain dalam benak fikiran ini mengenai
tanggungjawab dan amanah yang bakal dipikul, adakah dapat dipenuhi atau
dibiarkan ia dikhianati menjadi salah satu kriteria orang – orang munafik.
KONSEP AMANAH YANG DIABAIKAN
Amanah
yang dipertanggungjawabkan mempunyai dua definisi yang berbeza, hasil yang
bakal digarap daripada amanah ini kebiasaannya ditentukan sama ada ia merupakan
kemuliaan sepertimana yang dijanjikan Allah azza wa jalla dalam surah
al-Mukminun ayat 8[1]
atau kehinaan di akhirat kelak. Pernah diceritakan tentang Abu Zar al-Ghifari
yang suatu hari datang menemui Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam untuk memohon
diberi jawatan (tanggungjawab). Lantas Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam
menegurnya (Abu Zar) dengan menepuk-nepuk dadanya seraya berkata: “Wahai Abu
Zar, engkau ini (sebenarnya) lemah, sedangkan jawatan itu adalah amanah dan di
hari Akhirat kelak, amanah itu merupakan suatu kehinaan dan penyesalan (buat
pemegang amanah tersebut), kecuali bagi orang yang mengambil haknya (dengan
sebenar-benarnya) dan menunaikan hak amanah tersebut[2]. Kadang-kala
kita tersepit antara keperluan menunaikan amanah Allah azza wa jalla dalam
mentaati perintah, menyuruh yang ma’ruf (kebaikan) serta meninggalkan
perkara-perkara yang melalaikan dengan amanah tugasan duniawi yang sebahagian
kecilnya mendorong kita melakukan maksiat kepada Allah azza wa jalla. Deretan
program yang bercanggah dengan garis panduan Islam tidak lagi diambil peduli
dan manusia ketika itu seakan-akan hilang kewarasan akal terkinja-kinja
keseronokan tanpa segan silu menonjolkan diri seolah-olah manusia paling
berbakat di dunia ini.
Bukankah setiap antara kita ini merupakan
pemimpin yang bakal dipertanggungjawabkan dengan apa yang dipimpin[3].
Ironinya, sebahagian kita menganggap lekeh tentang perkara tersebut sehinggakan
boleh mempermain-mainkan pula soal amanah ini, yang mana kelak bukan lagi akan
disoal oleh Ketua Jabatan, nazir atau seangkatan dengannya, bahkan pembudi
bicaranya adalah Allah azza wa jalla Tuhan Sekalian Alam. Sebagai seorang
pemimpin, sewajarnya mempunyai ciri-ciri kepimpinan yang kuat dan amanah.
Kedua-dua elemen ini sebaik-baiknya diseimbangkan bagi menghasilkan
produktiviti yang jitu. Allah azza wa jalla pernah menceritakan mengenai dialog
antara salah seorang puteri penduduk Madyan dengan bapanya tatkala melihat Musa
Alayhissalam membantu mengambilkan air untuk mereka.
قَالَتْ إِحْدَاهُمَا يَا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ
ۖ إِنَّ خَيْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِيُّ الْأَمِينُ
Terjemahannya:
“Salah seorang antara mereka berkata: "Wahai ayah, ambilah dia (Musa)
menjadi orang upahan (mengembala kambing kita), sesungguhnya sebaik-baik orang
yang ayah ambil bekerja ialah orang yang Kuat, lagi amanah".
Sebagaimana kisah Ifrit yang menyatakan
kesanggupan kepada Sulaiman Alayhissalam bagi membawa istana Balqis sepantas
berdirinya Sulaiman dari kursinya sebagai penyaksian bahawa dia adalah kuat
dan boleh dipercayai (amanah)[4].
Tugas yang diamanahkan sekiranya
dilaksanakan dengan tekun bakal mendapat balasan baik atau ganjaran pahala yang
berlipat kali ganda daripada Allah azza wa jalla. Namun, ia seharusnya
dibezakan antara menjalankan amanah yang bertepatan dengan Islam dan
sebaliknya. Berpandukan firman Allah azza wa jalla dalam surah al-Nisa’ ayat
114:
لَّا خَيْرَ فِي كَثِيرٍ مِّن نَّجْوَاهُمْ
إِلَّا مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَةٍ أَوْ مَعْرُوفٍ أَوْ إِصْلَاحٍ بَيْنَ النَّاسِ ۚ وَمَن
يَفْعَلْ ذَٰلِكَ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ فَسَوْفَ نُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا
Terjemahannya: “Tidak ada kebaikan pada
kebanyakan bisik-bisikan mereka, kecuali (bisik-bisikan) orang yang menyuruh
bersedekah, atau berbuat kebaikan, atau mendamaikan di antara manusia. dan
sesiapa yang berbuat demikian dengan maksud mencari keredaan Allah,
tentulah Kami akan memberi kepadanya pahala Yang amat besar”.
Mana mungkin sesuatu amanah yang bertentangan
dengan Islam boleh dilakukan semata-mata untuk mendapat keredhaan Allah azza wa
jalla. Adakah menjadikan satu slot ‘bacaan doa’ sudah boleh dilabelkan suatu
program itu Islamik atau bercirikan Islam? Islam tidak pernah menolak keinginan
manusia melaksanakan program-program hiburan yang membina atau apa jua bentuk
aktiviti sosial, tetapi Islam ada meletakkan garis panduan yang perlu dipatuhi.
Hikmah pensyariatan garis panduan tersebut hakikatnya tidak akan dirasai
kewajarannya oleh manusia selagi mana Allah azza wa jalla belum benar-benar
dikenali dan dicintai. Cukuplah Allah azza wa jalla sebagai pencipta alam ini
dan Dia lebih tahu apa yang terbaik buat penduduk alam ini.
Ingatlah, sekiranya kita mendokong penuh
amanah yang dipikul semata-mata kerana Allah azza wa jalla dan untuk memenuhi tanggungjawab
sosial, nescaya Allah azza wa jalla akan membantu mempermudahkan setiap urusan
hambaNya. Dinukilkan oleh al-Bukhari melalui hadith Abu Hurayrah bahawa Nabi
Sallallahu Alayh wa Sallam pernah menceritakan tentang kisah seorang lelaki
Bani Isra’il yang mendapat kesulitan untuk membayar kembali hutangnya akibat
terputus perhubungan (ketiadaan pengangkutan). Ketika lelaki tersebut meminta
diberi hutang sebanyak 1000 dinar, beliau telah menjadikan Allah azza wa jalla
sebagai penjamin dan saksi. Kawannya turut bersetuju, lalu menetapkan tempoh
bayaran semula hutang tersebut yang perlu dijelaskan. Setelah genap tempoh yang
dijanjikan, lelaki tersebut mendapati tiada kapal yang mampu membawanya ke
tempat kawannya. Lantas dia pun mengambil sebatang kayu yang besar dan
menebuknya lalu memasukkan wang sejumlah 1000 dinar beserta sepucuk surat yang
ditujukan kepada kawannya yang memberi pinjaman tersebut. Dia terus
menghanyutkan kayu tersebut ke laut sambil berkata: “Ya Allah sungguh engkau
telah mengetahui bahawa aku meminjam wang daripada kawanku sebanyak 1000 dinar.
Dia meminta aku seorang penjamin dan saksi, lalu aku katakan waktu itu: “Cukuplah
bagiku Allah sebagai penjamin dan saksi”. Aku telah berusaha mencari kapal
namun tidak mendapatinya. Justeru, aku kirimkan wang itu kepadaMu”.
Dengan izin dan bantuan Allah azza wa
jalla, kawannya terdetik untuk mengambil kayu yang dijumpainya di tepi laut.
Alangkah terkejutnya lelaki tersebut apabila menemui wang sejumlah 1000 dinar
beserta surat daripada lelaki yang meninjam duitnya di dalam kayu itu. Selang
beberapa hari akhirnya tibalah lelaki yang berhutang tadi menaiki kapal yang
tertunda, lantas menemui kawannya yang memberi hutang tersebut. Alangkah
bersyukurnya beliau, apabila mendapat tahu bahawa duit yang dikirimnya melalui
Allah azza wa jalla dengan berikhtiarkan sebatang kayu telah selamat sampai
tepat pada masanya. Kemudian, kawannya berkata kepadanya: “Sesungguhnya Allah
azza wa jalla telah menunaikan apa yang kau kirimkan…moga Allah azza wa jalla melimpahimu
dengan keberkatan”[5].
BERTUGAS DENGAN AMANAH HARTA MENJADI BARAKAH
Kecanggihan teknologi kini menyumbang
kepada suatu fenomena baharu yang mencabar manusia dalam merancang masa.
Perancangan yang teliti bakal membuahkan hasil yang positif sedangkan
pengabaiannya bakal menjurus ke lembah pengkhianatan terhadap amanah. Setiap
masa yang diperuntukkan untuk kita bekerja selayaknya digunakan untuk
kepentingan tugasan dan bukannya untuk kepentingan peribadi. Dalam Hadith Abu Hurayrah ada diceritakan
bahawa Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam bersabda: “Tunaikanlah amanah kepada orang
yang memberi amanah kepadamu dan janganlah kamu mengkhianati orang yang
mengkhianatimu[6]”.
Setiap detik yang diamanahkan buat kita
adalah diberi upah (gaji) dan upah tersebut akan menjadi halal dan barakah sekiranya
waktu yang diamanahkan itu digunakan sebaiknya untuk kepentingan tugasan. Seorang
pegawai yang keluar berkhidmat ke suatu kawasan luar dari tempatnya bekerja,
lalu ia diberikan keistimewaan untuk melakukan tuntutan perjalanan. Adakah
harta yang diperolehinya halal sekiranya tuntutan tesebut dibuat atas kapasiti
memandu kereta sedangkan beliau menunggang motosikal? Berhati-hatilah dengan
perolehan harta yag diterima hasil khianat (tidak amanah) kerana ia bakal menyebabkan
doa tidak dimakbulkan[7].
Fenomena seperti ini sudah pun digambarkan oleh Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam
dalam hadith Abu Hurayrah: “Sungguh akan datang pada manusia suatu zaman di
mana seseorang tidak peduli dengan cara apa dia mengambil harta, apakah dari
yang halal atau dari yang haram”[8]. Hakikatnya,
pemilikan harta yang barakah dinilai melalui konsep ‘sedikitnya harta (yang
dimiliki) mencukupi dan banyaknya harta (yang dimiliki) disyukuri’.
MUHASABAH
Lakukanlah transformasi kendiri ke arah yang
lebih positif dengan meningkatkan rasa tanggungjawab berpaksikan kesedaran yang
mapan tentang bahagian akhirat, mengangkasa kefahaman Islam melalui penelitian
garis panduan syar’i dan tatacara perlaksanaannya, serta menonjolkan peribadi
mulia yang boleh dicontohi oleh ‘kawan’ dan ‘lawan’. Semoga tugas yang
diamanahkan dapat dijalankan dengan penuh ikhlas dan bersungguh-sungguh.
Bukankah Allah azza wa jalla menyukai sesuatu amalan yang dilakukan oleh
hambaNya dengan penuh tekun[9].
Wallahu A’lam.
[1]
Allah azza wa jalla berfirman (terjemahannya): “Dan (telah beroleh kejayaan)
orang-orang yang memelihara amanah-amanah (yang dipikulnya) dan janji-janjinya”.
[2]
Sahih: Riwayat Muslim no.1825.
[3] Diriwayatkan
Al-Bukhari no. 2554 dan Muslim no. 1829
[4]
Surah al-Naml ayat 36.
[5]
Sahih: Riwayat al-Bukhari no. 1498
[6] Diriwayatkan
oleh Abu Dawud 3535 dan At-Tirmidzi 1264, ia berkata, “ini adalah hadits hasan
gharib”. Lihatlah, As-Silsilah Ash-Shahihah oleh Al-Albani 424
[7]
Sahih: Riwayat Muslim no. 1015.
[8]
Sahih: Riwayat Muslim no. 2083
[9]
Hasan: al-Albani dalam Sahih al-Jami’ no. 1880.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan