Permasalahan keruntuhan akhlak dan isu gejala sosial semakin hangat diperkatakan oleh masyarakat kini. Suatu fenomena negatif yang kian meruncing dan seakan-akan dilihat tiada menuju titik noktah. Jika ditinjau, masyarakat Melayu di Malaysia majoritinya beragama Islam dan secara asasnya juga bangsa Melayu itu sendiri mempunyai budaya asli yang sangat harmoni dan luhur. Oleh sebab itu, mengikut sejarahnya bangsa Melayu dilihat mudah menerima pembawaan agama Islam lantaran persamaan beberapa elemen budaya yang diterapkan.
Sungguhpun begitu, Islam pada
hakikatnya bukanlah agama yang sekadar menyuruh penganutnya mendirikan solat
semata-mata. Kesemua bentuk Ibadah seperti Solat, Puasa pada bulan Ramadhan,
mengeluarkan Zakat, menunaikan Haji dan Umrah dan sebagainya, hanyalah sebahagian
entiti dalam agama Islam itu sendiri. Hakikatnya, aspek yang paling utama dan
terutama adalah kefahaman dan keimanan terhadap Tauhid (Aqidah). Islam ketika
mula-mula disampaikan oleh Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam di Mekah, ia
ditunjangi oleh perkara-perkara berkaitan Aqidah yang berperanan untuk menanam
kepercayaan dan keyakinan terhadap pencipta iaitu Allah azza wa jalla, secara
tidak langsung mengikis kepercayaan karut penyembahan berhala dan sebagainya.
Atas dasar inilah, tamadun generasi terbaik terbina hasil didikan Nabi
Sallallahu Alayh wa Sallam bermodalkan keyakinan yang mantap tentang keesaan
Allah azza wa jalla dan kekuasaannya yang maha hebat.
AQIDAH
TERAS KEMANTAPAN SAHSIAH
Para
Sahabat Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam merupakan generasi terhebat yang pernah
dilahirkan di muka bumi ini. Dunia ini bagi mereka, seakan-akan terlalu kecil
dan diri mereka pula dirasakan terlalu kerdil untuk berpijak di bumi Allah yang
luas ini. Lihatlah sahaja bagaimana kisah yang berlaku kepada Abu Hurayrah
tatkala sakaratul maut mendatanginya, beliau sering menangis lalu orang-orang
yang hadir di sisinya bertanyakan sebab beliau menangis. Lalu jawab Abu
Hurayrah: “Alangkah jauhnya perjalanan (hidup) ini, sedikitnya bekalan (pahala)
dan banyaknya rintangan (ujian hidup). Sedangkan tempat kembali (selepas mati)
hanyalah mungkin ke syurga atau mungkin ke neraka”[1]. Keyakinan yang mantap
mengenai Hari Kiamat, kebangkitan sesudah kematian, al-Mizan (timbangan antara
dosa dan pahala), al-Hisab (perhitungan antara dosa dan pahala), titian
al-Sirat serta al-Jannah (Syurga) dan al-Nar (Neraka), mendorong seseorang
sentiasa merasa muroqabah (diperhatikan oleh Allah azza wa jalla) di mana jua
dia berada. Keimanan yang kuat mengenainya juga melahirkan jiwa yang sentiasa
takut untuk melakukan dosa dan maksiat, seakan-akan Allah azza wa jalla
sentiasa memerhatikannya pada segenap aspek jasmani (luaran) mahupun rohani
(dalaman).
Berapa
ramai dalam kalangan kita yang merasa takut apabila cuaca cerah berubah menjadi
mendung? Bukankah mendung itu berkemungkinan hadir bersamanya hujan? Bukankah dengan
hujan Allah azza wa jalla menurunkan Azab kepada Kaum Nabi Luth Alayhissalam
atas kedustaan mereka terhadap dakwah Nabi Luth Alayhissalam[2]. Cuba renungkan sifat
takut yang dimiliki oleh Ibn al-Mubarak seorang Tabi’in yang mempunyai
keutamaan berbanding ulama’ sezaman dengannya. Qasim ibn Muhammad pernah
menceritakan bahawa: “Kami pernah bermusafir bersama-sama Ibn al-Mubarak.
Seringkali terlintas di benak fikiranku: “Apakah keutamaan lelaki ini
berbanding kami sehingga dia menjadi terkenal?, sekiranya dia solat, kami juga
bersolat. Kalau dia berpuasa, kami juga berpuasa. Kalau dia berjihad, kami juga
berjihad. Kalau dia berhaji, kami pun berhaji”.
Qasim
melanjutkan ceritanya: “Dalam suatu perjalanan, kami berhenti di sebuah rumah
di negeri Syam untuk menikmati makanan malam. Ketika sedang menikmati hidangan,
lampu rumah tiba-tiba terpadam dan salah seorang daripada kami segera bangun
untuk mengambil lampu. Apabila lampu dinyalakan, aku terlihat wajah dan janggut
Ibn al-Mubarak sudah basah dengan air mata. Aku berkata dalam diriku:
“(Rupa-rupanya) Dengan rasa takut (ketakwaan) inilah lelaki ini diutamakan
daripada diri kami. Mungkin ketika lampu terpadam tadi, keadaan menjadi gelap,
(maka) ia teringat akan hari Kiamat”[3]. Lihatlah betapa dalamnya
keyakinan Ibn al-Mubarak tentang Hari Kiamat sehingga setiap perkara yang
berlaku seolah-olah menyuntik sanubarinya untuk melakukan persiapan berdepan azab
yang bakal menimpa. Sekalipun beliau seorang yang banyak beribadah, namun rasa
takutnya melebihi daripada orang yang fasik (selalu melakukan dosa kecil) dan ‘asi
(sering melakukan maksiat).
MUHASABAH
Sekiranya setiap individu
didik dengan kecintaan kepada Allah azza wa jalla, dididik mengenali
kehebatannya, diberi kesedaran bahawa setiap kejadian di dunia ini semuanya
adalah ciptaannya dan setiap yang berlaku mempunyai hikmah yang Allah azza wa
jalla sengaja menyembunyikannya bagi hambanya berfikir dan bersabar, nescaya
kita akan melihat masyarakat menjadi harmoni, aman dan mendapat kehidupan yang
selesa dengan dipenuhi berkat yang melimpah ruah dari segi tanaman mahupun
hasil laut dan sebagainya. Kesemua ini telah pun dijanjikan oleh Allah azza wa
jalla melalui firmannya dalam surah al-A'raf ayat 96:
ولو أن أهل القرى آمنوا
واتقوا لفتحنا عليهم بركات من السماء والأرض ولكن كذبوا فأخذناهم بما كانوا يكسبون
Terjemahannya:
“Dan sekiranya penduduk negeri itu, beriman serta bertaqwa, tentulah
Kami akan membuka kepada mereka (pintu pengurniaan) yang melimpah-limpah
berkatnya, dari langit dan bumi. tetapi mereka mendustakan (Rasul kami),
lalu Kami timpakan mereka Dengan azab seksa disebabkan apa Yang mereka telah
usahakan.
Bagaimana seseorang akan
berlaku zalim, sedangkan dalam hatinya mempunyai keyakinan bahawa Allah azza wa
jalla sentiasa memerhatikan perlakuannya dan Allah azza wa jalla akan memberi balasan
yang setimpal buatnya di Akhirat kelak. Justeru, keimanan yang kukuh terhadap
Allah azza wa jalla mampu melahirkan jiwa manusia yang suci dan sahsiah yang
terpuji. Wallahu A’lam.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan