Kucing merupakan antara makhluk Allah azza wa
jalla yang sangat diminati oleh masyarakat kita untuk dijadikan haiwan
peliharaan. Malah lebih daripada itu, sebahagian kita sangat menyukainya dan
menganggap ia sebagai teman kesayangan dan rakan untuk melepaskan ‘tension’.
Sifat semula jadinya yang sentimental dan comel, sangat mencuit hati pemiliknya. Namun ia kadang-kala mampu mengundang masalah besar kepada pemiliknya sekiranya ia tidak dipelihara dengan sebaiknya serta dicabuli hak-haknya. Oleh itu, Islam sebagai sebuah agama yang syumul sangat menitikberatkan soal hak makhluk sesama makhluk di muka bumi Allah azza wa jalla ini.
Sifat semula jadinya yang sentimental dan comel, sangat mencuit hati pemiliknya. Namun ia kadang-kala mampu mengundang masalah besar kepada pemiliknya sekiranya ia tidak dipelihara dengan sebaiknya serta dicabuli hak-haknya. Oleh itu, Islam sebagai sebuah agama yang syumul sangat menitikberatkan soal hak makhluk sesama makhluk di muka bumi Allah azza wa jalla ini.
DISANGKA SEKADAR HOBI, RUPANYA MEMPEROLEH
DOSA
Islam mengharuskan umatnya menjadikan haiwan
sebagai binatang peliharaan. Tetapi, keharusan tersebut tertakluk kepada
sejauhmana seseorang mampu menunaikan hak haiwan peliharaannya dalam masa yang
sama haiwan tersebut menunaikan kehendaknya. Sungguhpun begitu, perlu diingat
bahawa haiwan tidak mempunyai akal untuk berfikir seperti manusia. Disebabkan itu,
ia tidaklah boleh dianggap mampu
menunaikan hak tuannya secara total melainkan sekadar mampu dijadikan tempat
berkongsi perasaan kasih sayang dan emosi yang sangat subjektif. Abdullah ibn
Amr pernah menukilkan kata-kata Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam:
الراحمون يرحمُهم
الرحمنُ، ارحموا من في الأرضِ يرحمْكم من في السماءِ
Terjemahannya:
“Orang-orang yang menyayangi akan disayangi oleh Allah –maha penyayang-, (oleh
itu) sayangilah makhluk yang ada di bumi, nescaya penduduk langit akan
menyayangimu”[1].
Nabi
Muhammad Sallallahu Alayh wa Sallam pernah menceritakan kepada kita tentang
keadaan seorang individu yang memperoleh bahagian daripada tindakannya memelihara
kuda, sama ada ia beroleh pahala (daripada tindakannya) atau kuda tersebut sekadar
memberinya pelindungan atau kuda tersebut menyebabkan dia mendapat dosa. Nabi
Sallallahu Alayh wa Sallam bersabda: “Kuda yang menyebabkan (tuannya beroleh)
pahala ialah kuda seseorang yang dipersiapkan untuk ‘Jihad fi Sabilillah’
(perang di jalan Allah), (kuda tersebut) kerap berdiam diri di padang rumput
atau taman. Apa sahaja yang dimakan oleh kuda tersebut selama dikurung di
padang rumput atau taman itu, selama itulah pemiliknya mendapat pahala-pahala
kebajikan. (Malah) Sekiranya kuda tersebut meninggalkan padang rumput dan taman
tadi, lalu mendaki satu atau dua kawasan yang tinggi, maka jejak dan kotorannya
itu menjadi pahala-pahala kebajikan bagi tuannya. Oleh yang demikian, kuda
seperti ini (setiap perlakuannya) menjadi pahala bagi pemiliknya. (Manakala) Kuda
yang diikat oleh seseorang karena ingin menjaga kehormatan atau maruah diri
(tidak meminta-minta) dan ia tidak melupakan hak Allah azza wa jalla pada leher
ataupun punggung kuda itu (menjaga kewajipan terhadap haiwan tersebut), maka
kuda itu menjadi pelindung bagi pemiliknya (daripada kemiskinan). (Manakala) Kuda
yang diikat oleh seseorang karena kebanggaan, riya’ dan memusuhi orang-orang
Islam, maka kuda seperti ini bakal menyebabkan dosa bagi pemiliknya"[2].
Kisah
tersebut menjelaskan tentang keharusan memelihara haiwan peliharaan dan
kewajipan menunaikan hak-hak haiwan tersebut. Bukankah setiap perlakuan baik
yang kita lakukan bakal dinilai oleh Allah azza wa jalla dan begitu juga
sebaliknya. Sekiranya seseorang memberi makan dan minum kepada haiwan
peliharaannya dengan secukupnya tanpa membiarkannya lapar dan kehausan, tiada
sebab Allah azza wa jalla untuk tidak memberikan ganjaran kebaikan buatnya. Hal
ini berpandukan kepada sabdaan Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam yang bermaksud: "Pada
setiap yang mempunyai hati yang basah (haiwan) itu terdapat pahala (dalam
berbuat baik kepadaNya)"[3].
Begitu juga sebaliknya, Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam pernah memberi amaran
kepada umatnya tentang bahana yang bakal menimpa seseorang yang menzalimi
haiwan peliharaannya dengan sebarang bentuk penyiksaan seperti membiarnya kelaparan,
memukulnya, membebaninya dengan sesuatu yang ia tidak mampu, menyiksanya atau
membakarnya dan sebagainya. Hal ini kesemuanya dikisahkan melalui hadith
Abdullah ibn Umar, kata Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam: "Seorang perempuan
dimasukkan ke neraka hanya disebabkan oleh seekor kucing yang ia kurung sehingga
mati, (Oleh sebab itu) ia dimasukkan ke neraka, (tambahan pula) dia tidak memberi
makan kucing peliharaannya dan tidak pula memberinya minum sepanjang waktu dia
mengurungnya (di dalam sangkar), serta tidak melepaskannya untuk (bebas) memakan
serangga di bumi"[4].
Hadith
ini menjelaskan antara sebab haramnya mengurung haiwan di dalam sangkar adalah
kerana pemiliknya gagal menunaikan hak haiwan peliharaannya. Di samping itu,
terdapat juga larangan mengurung haiwan peliharaan di dalam sangkar sekiranya
ia bertujuan untuk dijadikan sasaran bedilan yang membuatnya mati[5].
Pernah diceritakan sebuah kisah yang diriwayatkan oleh Sai’id ibn Jubayr mengenai
Ibn Umar ketika beliau melewati sekumpulan manusia yang sedang mamasang seekor
ayam untuk dijadikan sasaran bedilan dalam pertandingan yang diadakan sesama
mereka. Lantas Ibn Umar menempelak mereka dengan katanya:
مَنْ فَعَلَ هَذا؟ إِنَّ رسولَ اللهِ صلى
الله عليه وسلم لَعَنَ مَنْ فَعَلَ هَذَا
Terjemahannya:
“Siapakah yang melakukan perbuatan ini? Sungguh Rasulullah Sallallahu Alayh wa
Sallam melaknat orang yang melakukan perbuatan seperti ini”[6].
Begitulah sedikit sebanyak mutiara hikmah
yang dapat diambil daripada keharusan dan keharaman memelihara haiwan
peliharaan. Kadang-kala hobi ini mengundang rahmat daripada Allah azza wa jalla
dan kadang-kala ia juga boleh mengundang azab daripada Allah azza wa jalla.
MUHASABAH
Sayangilah makhluk yang ada di sekitar kita
sebagaimana kita menyayangi diri kita sendiri. Pandanglah mereka (haiwan)
dengan pandangan penuh kasih sayang nescaya mereka juga akan memandang kita
penuh kasih sayang. Namun dalam keseronokan kita melayani haiwan kesayangan
kita, usah dilupakan terhadap tanggungjawab terhadap Allah azza wa jalla,
sebagaimana firmannya dalam surah al-Munafiqun ayat 9:
Terjemahannya:
"Wahai orang-orang yang beriman, janganlah harta-hartamu dan anak-anakmu
melalaikan kamu daripada mengingati Allah".
Wallahu A’lam.
Coretan buat Boo Boo [Kucing Kesayanganku]
[1] Hasan
Sahih: Riwayat at-Turmuzi no.1924 dan dinilai oleh Syeikh al-Albani sebagai
Sahih kerana Rijalnya Thiqat.
[2]
Sahih: Riwayat al-Bukhari no.2371.
[3]
Sahih: Riwayat al-Bukhari no.2363.
[4]
Sahih: Riwayat al-Bukhari no.3482.
[5]
Syarh Muslim oleh al-Imam aln-Nawawi: 14/114.
[6]
Sahih: Riwayat Muslim no. 1958.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan