Bulan Rabi’ al-Awwal merupakan bulan kelahiran
Nabi kita iaitu Muhammad Sallallahu Alayh wa Sallam. Setiap kali menjelang
tibanya, pasti umat Islam akan disajikan dengan pelbagai bentuk program yang
diatur oleh pihak jawatankuasa masjid mahupun organisasi – organisasi tertentu.
Penglibatan panel penceramah yang terkenal dan mempunyai ‘daya penarik’ menghiasi
pentas-pentas bicara yang membahaskan tentang topik ‘Maulid al-Rasul’ turut memberangsangkan
kehadiran jemaah.
Namun, dari suatu sudut yang lain, penulis ingin menarik perhatian pembaca mengenai sejauhmanakah kita mampu merealisasikan amanat Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam:
Namun, dari suatu sudut yang lain, penulis ingin menarik perhatian pembaca mengenai sejauhmanakah kita mampu merealisasikan amanat Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam:
لَا يُؤْمِنُ أَحَدُكُمْ حَتَّى أَكُونَ أَحَبَّ
إِلَيْهِ مِنْ وَالِدِهِ وَوَلَدِهِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ
Terjemahannya: “Tidaklah beriman
–dengan keimanan yang sempurna- salah seorang daripada kamu, sampai aku
menjadi orang yang paling dia cintai daripada ayahnya, anaknya, dan
seluruh manusia”[1]
CINTA NABI BUKTI KESEMPURNAAN IMAN
Pernah diceritakan dalam hadith Abdullah ibn
Hisyam bahawa suatu hari Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam duduk bersama-sama
para sahabatnya sambil memegang tangan Umar ibn al-Khattab. Lalu Umar ibn
al-Khattab berkata: “Wahai Rasulullah, sesungguhnya engkau lebih aku cintai
dari segalanya, melainkan terhadap diriku”. Lantas (tatkala mendengarnya) Nabi
Muhammad Sallallahu Alayh wa Sallam menyanggahnya: “Tidak (wahai Umar), demi
jiwaku berada di tanganNya –Allah azza wa jalla-, (imanmu belum sempurna)
sehinggalah aku lebih engkau cintai daripada dirimu sendiri”. Kemudian, Umar
berkata: “Sekarang, engkau lebih aku cintai daripada diriku sendiri”. Nabi
Sallallahu Alayh wa Sallam pun berkata: “(Ya) Saat ini (imanmu telah sempurna) wahai
Umar”[2].
Perasaan
cinta kepada Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam mampu dipupuk dengan bermodalkan semangant
inkuiri, ingin mengenali dan meneladani akhlak Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam.
Perasaan ini juga sewajarnya ditanamkan dalam diri setiap ahli keluarga sejak kecil
lagi. Jadikanlah Ummu Sulaym sebagai contoh tauladan, seorang ibu yang sangat
bertanggungjawab, pantas ‘meletakkan’ anak kesayangannya dalam ruangan kehidupan
yang terbaik setelah menerima perkhabaran tentang kedatangan Nabi Sallallahu
Alayh wa Sallam daripada Mekah. Masyarakat Ansar berlumba-lumba menyediakan
hadiah yang berharga untuk diberikan kepada Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam,
sedangkan Ummu Sulaym tidak mempunyai apa-apa untuk diberikan kecuali anaknya
iaitu Anas ibn Malik yang ketika itu berumur 10 tahun[3]. Itulah
satu-satunya harta yang paling bernilai buat Ummu Sulaym. Kerana itulah, beliau
menyerahkan Anas kepada Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam agar anaknya dapat
membantu meringankan kerja-kerja harian Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam. Di
samping menyimpan harapan besar untuk melihat akhlak baik orang yang terbaik –Nabi
Muhammad Sallallahu Alayh wa Sallam- mendapat tempias kepada anaknya, secara
tidak langsung menjadikan anaknya seorang yang berakhlak mulia dan
berpengetahuan tinggi.
Ternyata, sepanjang 15 tahun Anas
mendampingi Nabi Sallallahu ALayh wa Sallam, perasaan cintanya sangat mendalam
dan ia jelas terbukti ketika wafatnya Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam, Anas
berkata: “Tiada hari yang paling memilukan daripada hari wafatnya Nabi
Sallallahu Alayh wa Sallam, tangan kami menguburi jenazah, namun hati kami
seperti menolak melakukannya”[4]. Gembiralah
Ummu Sulaym dengan keperibadian yang ditonjolkan anaknya dan beliau berjaya
menanamkan rasa cinta anaknya kepada Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam melebihi
cinta anaknya kepada dirinya sebagai ibu.
CARA MENZAHIRKAN KECINTAAN KEPADA NABI
Ramai yang menyangka bahawa dengan melaksanakan
sambutan Maulid al-Rasul sudah memadai untuk menzahirkan kecintaan kepada Nabi
Sallallahu Alayhi wa Sallam. Bahkan, ada juga yang beranggapan bahawa tidak
cukup sekadar ceramah, ia perlu juga dihiasi dengan aktiviti perarakan,
berzanji, alunan zikir dan selawat secara beramai-ramai dan sebagainya. Kesemua
perkara ini seharusnya diteliti, dikaji dan dibuat penilaian secara ilmiah
terlebih dahulu sebelum dilakukan secara melulu.
Umat
Islam sememangnya digalakkan untuk berselawat ke atas Nabi Sallallahu Alayh wa
Salam sebagai tanda ingatan dan cinta. Sebagaimana dalam hadith Abu Hurairah,
Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam bersabda: “Barangsiapa yang berselawat kepadaku
sekali, Allah akan berselawat pula untuknya 10 kali”[5]. Malah,
Abu Hurairah juga menukilkan sabdaan Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam yang menjanjikan
kecelakaan bagi sesiapa yang tidak berselawat ke atas Nabi Sallallahu Alayh wa
Sallam apabila mendengar namanya disebutkan[6].
Hadith-hadith ini menunjukkan peri pentingnya kita selaku umat Islam untuk
senantiasa berselawat mengingati Nabi Sallallahu ALayh wa Sallam dalam
kerangkanya yang sebenar. Hal ini kerana sejak kebelakangan ini, sudah kembali
fenomena majlis bacaan selawat beramai-ramai yang berpaksikan syair rekaan para
ulama tertentu di masjid-masjid mahupun media televisyen. Suatu ketika dahulu,
umat Islam di Malaysia menjadikan bacaan berzanji sebagai aktiviti utama dalam
menyambut sambutan Maulid al-Rasul, kemudiannya senyap seketika dek isu yang
dibangkitkan oleh ulama Ahli Sunnah yang mendedahkan tentang pengaruh syair
al-Barzanji tersebut dengan aqidah Syiah yang bersifat melampau dalam
memuliakan Ali, Hasan dan Husayn selain mencerca para sahabat yang lain. Kini
muncul pula bacaan selawat baharu yang seakan-akan menggunakan pendekataan yang
sama, cumanya ia dialunkan dengan lebih harmoni dan sedap didengari telinga.
Isunya, sejauhmanakah amalan ini bertepatan dengan sunnah atau anjuran Nabi
Sallallahu ALayh wa Sallam.
Cuba
anda perhatikan kepada tradisi ibadah agama Kristian di gereja-gereja mereka.
Apakah yang mereka lakukan sebagai tanda sembah atau tunduk kepada patung
jesus? Mereka akan menyanyi secara beramai-ramai membesarkan jesus dan
sebagainya. Apakah kita pun ingin mengikut jejak mereka yang dilabel ‘sesat’
oleh Allah azza wa jalla dalam surah al-Fatihah. Pernah diceritakan, suatu
ketika Abdullah ibn al-Syikhkhir pernah mengikut rombongan Bani Amir untuk
bertemu Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam, lalu (setiba berjumpa Nabi Sallallahu
Alayh wa Sallam), ahli rombongan berkata: “Kau (Nabi) adalah Sayyiduna (tuan kami)”.
(maka) Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam menjawab: “al-Sayyid (tuan kita)
adalah Allah tabaraka wa ta’ala”. Ahli rombongan membalas: “Kau yang paling
utama antara kami dan yang paling tinggi kedudukannya daripada kami”. Lantas
Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam menjawab: “Ucapkanlah kata-katamu atau sebahagian
kata-katamu dan jangan sampai Syaitan mempermainkan kamu”[7].
Hadith
ini menunjukkan ketidakselesaan Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam dengan
penambahan gelaran kepadanya yang tidak sepatutnya. Telah menjadi sifat semula
jadi Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam bersifat tawadu’ (merendah diri) dan
mengingatkan umatnya agar tidak berlebihan dalam memuliakannya, sebagaimana dalam
hadith Umar ibn al-Khattab, bahawa Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam bersabda:
لا تُطْروني ، كما أطْرَتِ
النصارى ابنَ مريمَ ، فإنما أنا عبدُه ، فقولوا : عبدُ اللهِ ورسولُه
Terjemahannya: “Jangan kalian berbuat ithra`
(bersikap berlebihan, melampaui batas, dan ekstim) dalam memujiku
sebagaimana kaum Nashrani (Kristian) berbuat ithra` dalam memuji (Isa) Ibn
Maryam. Karena sesungguhnya saya tiada lain kecuali hanyalah hamba-Nya,
maka katakanlah, “(Aku ini) Hamba Allah dan Rasul-Nya”[8].
Sikap berlebih-lebihan dalam urusan agama ini sememangnya
merupakan salah satu bentuk tipu daya syaitan yang mampu memporak-perandakan dan
memusnahkan umat Islam. Kita seharusnya berhati-hati dan sentiasa berwaspada
dengan amalan – amalan tertentu yang dianjurkan oleh sebahagian ustaz atau
ilmuan kerana ibadah dalam Islam itu hakikatnya sudah sempurna dan tidak perlu
kepada penambahbaikan. Sungguhpun begitu, bentuk kemuliaan yang dicanang
melalui sesuatu syair tidaklah diharamkan secara total selagi mana ia tidak melampaui
batasan kemuliaan Allah azza wa jalla. Sebagaimana pengiktirafan Nabi
Sallallahu Alayh wa Sallam ke atas para penyair dalam kalangan para sahabat seperti
Hassaan ibn Tsabit, Abdullah ibn Rawahah, Ka’b ibn Malik dan lainnya.
Selain
memperbanyakkan selawat yang ma’thur, sebagai tanda kecintaan kepada Nabi
Sallallahu Alayh wa Sallam, kita sewajarnya menjadikan Nabi Sallallahu Alayh wa
Sallam sebagai ikon dengan mendokong sunnahnya dan mengamalkan akhlak
peribadinya yang mulia. Dengan menjadikan Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam
sebagai ikon, kita bakal memperoleh cinta Allah azza wa jalla serta diberikan
keampunan dosa-dosa yang telah kita lakukan. Bukankah Allah azza wa jalla sudah
berjanji melalui firmannya dalam surah Ali ‘Imran ayat 31:
قل إن كنتم تحبون
الله فاتبعوني يحببكم الله ويغفر لكم ذنوبكم والله غفور رحيم
Terjemahannya: “Katakanlah (Wahai
Muhammad): "Jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutilah daku, nescaya
Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu. dan (ingatlah), Allah
Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani”.
Menurut al-Qadhi Iyadh dalam kitabnya al-Syifa’,
antara tanda-tanda orang yang mencintai Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam ialah
meneladani Nabi Shallallahu 'alaihi wa sallam, mengamalkan sunnahnya
(ajarannya), mengikuti perkataan dan perbuatannya dan beradab dengan
adab-adabnya pada waktu ketika dalam kesusahan mahupun senang, pada waktu suka mahupun
benci[9].
MUHASABAH
Bersempena dengan hampirnya kehadiran Rabi’
al-Awwal, marilah sama-sama kita mempergiat usaha mengenali Nabi kita yang
mulia agar cinta kita kepadanya kian berbuah dan bersemi buat selamanya.
Perbanyakkanlah selawat, ikut dan amalkanlah sunnah-sunnahnya yang sahih
(benar) dan elakkan daripada menokok tambah amalan-amalan yang tiada asalnya
daripada Islam. Akhir sekali, ayuh kita hayati sebuah hadith yang diceritakan
oleh Anas ibn Malik, anak Ummu Sulaym. Beliau menceritakan bahwa suatu hari datang
seseorang bertanya kepada Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam: “Bilakah akan berlakunya
hari Kiamat, wahai Rasulullah?” Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam lantas
bertanyakan semula: “Apa yang telah kau persiapkan untuk menghadapinya?” Lalu orang
tersebut menjawab: “Tidak ada apa-apa pun, melainkan hanya aku mencintai
(sebenar-benar cinta) Allah azza wa jalla dan RasulNya”. Kemudian Nabi Sallallahu
Alayh wa Sallam berkata: “(Kalau begitu) Kau akan bersama dengan orang yang kau
cintai (di akhirat kelak)”. Ketika meriwayatkan hadith ini, Anas ibn Malik
menambah: “(Kalau begitu) Aku mencintai Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam, Abu
Bakr dan Umar. Aku berharap dapat bersama-sama dengan mereka kerana kecintaanku
pada mereka sekalipun amalanku tidak setanding mereka”[10].
Wallahu A’lam.
[1] Muttafaqun
Alayh: Riwayat al-Bukhari no. 15, Muslim no.44
[2]
Sahih: Riwayat al-Bukhari no. 6632.
[3] Al-Isti’ab,
biografi no. 43.
[4]
Tabaqat ibn Sa’ad, 1:234.
[5]
Sahih: Riwayat Muslim no.384.
[6]
Sahih: Riwayat At-Turmuzi no. 3545 dan dinyatakan sahih oleh Al-Albani dalam Sahih
Al-Jami’ no. 3510.
[7]
Sahih: Riwayat Abu Dawud no. 4172, dinilai sahih oleh al-Albani dalam al-Jami’
al-Sahih no. 3549.
[8] Sahih:
Riwayat al-Bukhari no.3261.
[9] Asy
Syifa’ oleh al-Qadhi Iyadh, m/s: 571.
[10]
Sahih: Riwayat al-Bukhari no. 3688.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan