![]() |
Gambar Hiasan |
[31] Tercatat
dalam sebuah kisah tentang seorang wanita dalam kalangan Bani Makhzum yang
telah didapati melakukan perbuatan mencuri era peperangan (ghazwah) al-Fath. Tatkala
seorang sahabat kesayangan Nabi Muhammad Sallallahu ALayh wa Sallam yang
terkenal iaitu Usamah bin Zaid berusaha menjadi perantara untuk bertemu Nabi
Muhammad Sallallahu ALayh wa Sallam bagi memohon kemaafan buat wanita tersebut
(agar tidak dijatuhkan hukuman keatasnya). Melihat perbuatan tersebut, Nabi Sallallahu
Alayh wa Sallam menjadi marah dan rauk wajah Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam
turut berubah. Lantas bersabda sebagai mengingkari perbuatan yang dilakukan
Usamah:
أتَشفَعُ في حَدٍّ من حُدودِ اللهِ
Terjemahannya: “Apakah kamu akan
memberi syafaat (pertolongan) dalam perlaksanaan salah satu daripada hukuman
Allah?”.
Lalu Usamah
berkata: “Mohonlah keampunan buatku wahai Rasulullah Sallallahu Alayh wa Sallam”.
Ketika waktu petang menjelma, Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam berdiri, lalu menyampaikan
beberapa ucapan dengan dimulai puji-pujian kepada Allah, kemudian bersabda:
إنما أَهلَك الذين قبلَكم ، أنهم
كانوا إذا سرَق فيهمُ الشريفُ ترَكوه ، وإذا سرَق فيهمُ الضعيفُ أقاموا عليه الحَدَّ
، وايمُ اللهِ لو أنَّ فاطمةَ بنتَ محمدٍ سَرقَتْ لقطَعتُ يدَها
Terjemahannya:
“Amma
ba’du, sesungguhnya (benar-benar) perkara yang telah membinasakan kaum-kaum
sebelum kamu adalah sekiranya golongan atasan dalam kalangan mereka mencuri, mereka
membiarkannya. Namun jika yang mencuri itu adalah golongan marhaen sahaja, (maka)
mereka akan menjatuhkan hukuman hudud keatasnya. Demi Allah, seandainya Fatimah
binti Muhammad Sallallahu Alayh wa Sallam mencuri, nescaya (benar-benar) akan
ku potong tangannya[1]”.
[32] Sewaktu
Nabi Muhammad Sallallahu
Alayh wa Sallam menyiapkan barisan para
sahabat menghadapi perang Badar, Nabi Sallallahu
Alayh wa Sallam diriwayatkan
telah menggunakan tongkat bagi meluruskan barisan prajuritnya, sehinggalah sampai
kepada barisan Sawad bin Ghaziyyah yang ketika itu berada pada posisi
terkehadapan sedikit (tidak sama lurus dengan orang di sampingnya). Lantas Nabi
Sallallahu Alayh
wa Sallam menolaknya dengan menggunakan
kayu tersebut dan bersabda: “Luruskan (kakimu dengan kaki kedua orang di
sampingmu) wahai Sawad!”.
Sawad menjawab: “Wahai Rasulullah Sallallahu
Alayh wa Sallam, (perbuatan) kamu telah menyakitiku, (bukankah) Allah
mengutuskan kamu untuk membawa kebenaran dan keadilan. Oleh sebab itu, izinkan
aku membalasnya”. Kemudian Nabi Muhammad Sallallahu Alayh wa Sallam membuka
perutnya (bajunya) dan bersabda: “Lakukanlah (balaslah)!. Lalu Sawad terus
memeluk Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam dan mencium perutnya. Perbuatan aneh
tersebut mendorong Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam untuk bertanya: “Mengapa
kamu lakukan sedemikian?. Dia menjawab: “Wahai Rasulullah, pertempuran akan
berlaku sepertimana yang kau lihat, (oleh itu) aku ingin menjadikan kesempatan
terakhir aku denganmu ini dengan menempelkan kulitku dengan kulitmu”. Kemudian,
Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam mendoakan kebaikan untuknya[2].
Berpandukan hadith-hadith
tersebut, jelas menunjukkan antara sifat mulia Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam
yang patut dicontohi dan diteladani ialah bersifat Adil. Ia merupakan
salah satu daripada sifat peribadi agung yang dimiliki oleh Nabi Sallallahu
Alayh wa Sallam. Sebagaimana firman Allah azza wa jalla dalam surah al-Nahl
ayat 90:
إنَّ
اللّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالإِحْسَانِ
Terjemahannya: “Sesungguhnya Allah
menyuruh berlaku adil dan berbuat kebajikan”
Sekalipun Usamah
bin Zaid terkenal sebagai seorang yang paling rapat dan dicintai Nabi Muhammad
Sallallahu Alayh wa Sallam, dek kerana ayahnya merupakan anak angkat Nabi
Sallallahu ALayh wa Sallam iaitu Zaid bin al-Harithah, dan beliau (Usamah) juga
merupakan anak kepada Ummu Aiman hasil perkahwinanya dengan Zaid, namun Nabi
Sallallahu ALayh wa Sallam langsung tidak berganjak dengan hukum yang telah
ditetapkan oleh Allah azza wa jalla. Bahkan, Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam
turut menegaskan sekiranya anaknya sendiri melakukan kesalahan nescaya ia juga
turut akan dijatuhkan hukuman. Demikian juga, sifat adil Nabi Sallallahu Alayh
wa Sallam jelas dibuktikan melalui kerelaan hatinya menerima hukuman balas
daripada sahabatnya yang mendakwa dizalimi dan dikasari. Sekiranya Nabi
Sallallahu Alayh ea Sallam tidak bersifat adil, nescaya Nabi Sallallahu Alayh
wa Sallam tidak akan mengizinkannya. Begitulah keadilan Nabi Sallallahu ALayh
wa Sallam yang diterjemah tanpa mengira pangkat, jawatan mahupun kepentingan
peribadi.
Wallahu A’lam.
[1] Diriwayatkan oleh al-Bukhari no. 3475 dan Muslim no.
1688.
[2] Hasan: Diriwayatkan oleh Ibn Ishaq sebagaimana dalam Sirah
Ibn Hisyam Jil.2: 266 dan Abu Nu’aym dalam Ma’rifat al-Sahabah, Jil.1: 303 dan
Ibn al-Athir dalam Usud al-Ghabah Jil.2: 332, Sanad periwayatannya dinilai Hasan oleh Syeikh al-Albani
dalam al-Sahihah no 2835.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan