Jumaat, 24 Januari 2014

SIRI I : REFLEKSI SOLAT JUMAAT


Hari Jumaat turut dikenali sebagai Sayyid al-Ayyam (penghulu segala hari)[1] lantaran beberapa peristiwa yang telah terjadi, seperti penciptaan dan kewafatan Nabi Adam Alayhissalam, dan juga peristiwa yang dijanjikan bakal berlaku pada hari tersebut seperti kejadian Hari Kiamat. Hari Jumaat juga dikhususkan Allah azza wa jalla buat umat Islam, sebagai menyelisihi kemuliaan hari Sabtu bagi kaum Yahudi dan Ahad bagi Nasrani (Kristian)[2].


                Di samping itu, hari Jumaat juga berperanan sebagai medium pertemuan umat Islam di seluruh dunia. Berikutan pada hari tersebut, umat Islam lelaki diwajibkan untuk menunaikan solat Jumaat beserta mendengar khutbah. Namun, dalam pada umat Islam menghadiri pertemuan mingguan ini, terdapat sebahagian besar umat Islam yang kurang menjaga tatasusila semasa khutbah dibacakan, bahkan memandang remeh tentang peraturan-peraturan yang telah digariskan dalam Islam. Alangkah ruginya mereka yang hadir menuju ke masjid untuk menunaikan solat Jumaat, namun pulang dengan tangan kosong. Oleh yang demikian, berikut dinyatakan beberapa aspek yang perlu diberi penambahbaikan agar kita sama-sama mampu mencapai ke suatu tahap amalan berpandukan ilmu yang sahih dan akhirnya memperoleh ganjaran yang bernilai di sisi Allah azza wa jalla.

HADIR AWAL KE MASJID

Kita digalakkan untuk bergerak menuju ke masjid lebih awal daripada biasa. Ia merupakan salah satu sunnah Nabi Muhammad Sallallahu ALayh wa Sallam yang mempunyai nilai ganjaran yang berbaloi bagi mereka yang berkehendak. Abu Hurayrah radhiyallahu anh menukilkan sebuah hadith daripada Nabi Sallallahu ALayh wa Sallam yang bersabda:

مَنِ اغْتَسَلَ يَوْمَ الْجُمُعَةِ غُسْلَ الْجَنَابَةِ ثُمَّ رَاحَ فَكَأَنَّمَا قَرَّبَ بَدَنَةً وَمَنْ رَاحَ فِي السَّاعَةِ الثَّانِيَةِ فَكَأَنَّمَا قَرَّبَ بَقَرَةً وَمَنْ رَاحَ فِي السَّاعَةِ الثَّالِثَةِ فَكَأَنَّمَا قَرَّبَ كَبْشًا أَقْرَنَ وَمَنْ رَاحَ فِي السَّاعَةِ الرَّابِعَةِ فَكَأَنَّمَا قَرَّبَ دَجَاجَةً، وَمَنْ رَاحَ فِي السَّاعَةِ الْخَامِسَةِ فَكَأَنَّمَا قَرَّبَ بَيْضَةً فَإِذَا خَرَجَ اْلإِمَامُ حَضَرَتِ الْمَلاَئِكَةُ يَسْتَمِعُونَ الذِّكْرَ

Terjemahannya: “Sesiapa yang mandi pada hari Jumaat (sebagaimana) mandi Janabah, lalu ia bersegera pergi ke masjid, (perbuatannya tersebut) seakan-akan ia berkorban seekor unta yang gemuk, dan sesiapa yang pergi ke masjid pada masa yang kedua (selepas golongan yang pertama tadi) seakan-akan ia berkorban seekor lembu betina, dan sesiapa yang pergi ke masjid pada masa yang ketiga (selepas golongan yang kedua tadi) seakan-akan ia berkorban seekor Kibash yang bertanduk, dan sesiapa yang pergi ke masjid pada masa yang keempat (selepas golongan yang ketiga tadi) seakan-akan ia berkorban seekor ayam, manakala sesiapa yang pergi ke masjid pada masa yang kelima (selepas golongan yang keempat tadi) seakan-akan ia berkorban sebiji telur. Maka, apabila imam telah keluar (untuk membaca khutbah), para Malaikat pun turut sama hadir untuk mendengar khutbah tersebut”.

Hadith ini memberi galakkan kepada kita agar bersegera sedaya mungkin untuk hadir ke masjid bagi menghadiri solat dan khutbah Jumaat. Ada dinyatakan dalam sebuah hadith[3] yang lain bahawa pada setiap pintu masjid, terdapat Malaikat yang mencatat kehadiran jemaah daripada yang terawal hadir sehinggalah yang terakhir. Semakin awal kehadiran kita semakin besarlah ganjarannya sebagaimana yang dinyatakan sebelum ini. Namun, para Malaikat tersebut bertindak menutup buku catatannya sebaik sahaja Imam berada di atas mimbarnya untuk membaca khutbah. Hal ini menunjukkan bahawa sesiapa yang hadir lewat daripada itu, maka namanya tidak tercatat dalam kehadiran solat Jumaat tersebut dan tiada memperoleh pahala daripada Allah azza wa jalla.

DUDUK DIAM WALAUPUN BISING

Jemaah dituntut agar duduk dengan diam dan meninggalkan segala perbualan bersama rakan. Tuntutan ini juga meliputi segala jenis pertuturan yang keluar dari mulut seseorang, sekalipun ia berupa nasihat atau teguran kepada jemaah lain yang bising atau leka berborak sedang khatib sibuk berkhutbah. Hal ini sebagaimana yang disabdakan Nabi Sallallahu ALayh wa Sallam:

إذَا قُلْتَ لِصَاحِبِكَ يَوْمَ الْجُمْعَةِ: (أَنْصِتْ) وَالْإِمَامُ يَخْطُبُ فَقَدْ لَغَوْتَ

Terjemahannya: “Jika kamu berkata kepada rakanmu pada hari Jum’at (khutbah), “Diamlah kamu” sementara Imam sedang berkhutbah, (maka) benar-benar kau telah membuat perkara yang sia-sia”.

Ibn Hajar al-Asqalani ketika memberi komentar mengenai hadith ini, beliau berkata: “Jika Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam menghukumkan ucapan “diamlah kamu” itu sebagai perkara sia-sia [sekalipun asalnya ia merupakan suruhan ke arah kebaikan], maka ucapan yang lain, lebih layak dianggap sebagai perkara sia-sia”[4]. Oleh itu, nasihat kepada para jemaah, hendaklah duduk diam dan usah kesah pada jemaah yang lain semasa imam sedang berkhutbah. Sekiranya ingin menasihati jemaah, alangkah elok jika inisiatif tersebut dilakukan sebelum bermulanya khutbah dan hal ini adalah sangat dialu-alukan.

RUMUSAN
  1. Hari Jumaat adalah penghulu segala hari bagi Umat Islam.
  2. Kita digalakkan hadir awal ke masjid untuk solat Jumaat.
  3. Malaikat tidak akan mencatat kehadiran jemaah yang datang selepas Imam berdiri di atas mimbar.
  4. Kita dituntut untuk diam dan tidak melakukan sebarang aktiviti sepanjang khutbah disampaikan.
  5. Digalakkan membuat terguran kepada jemaah sebelum memulakan khutbah.

Wallahu A’lam.


[1] Hasan: Diriwayatkan oleh Ibn Majah dalam SunanNya, no.895 (Syeikh al-Albani menarik balik pandangannya berkenaan hadith ini dengan menegaskan bahawa hadith ini darjatnya Dhaif [rujuk al-Silsilah al-Dhoifah, no.3726). Penulis mengambilnya sebagai sandaran sahaja kerana ia sekadar lemah dari segi sanad. Iaitu terdapat Abdullah bin Muhammad bin Uqayl, sedangkan perawi-perawi lain kesemuanya thiqah (dipercayai). Tetapi, Abdullah tersebut merupakan salah seorang perawi Imam Ahmad.
[2] Sahih: Riwayat Muslim no.856 daripada Huzayfah al-Yamani.
[3] Sahih: Riwayat al-Bukhari, no.3211 daripada Abu Hurayrah.
[4] Ibn Hajar al-Asqalani, Fath al-Bari 1:481.

Tiada ulasan: